Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4389 inlägg 318674 visningar 56 följer Svara, dela mm...   

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#863335 Du Ulf virrar fram och tillbaka, jag fattar inte vad du vill ha fram.
Är det lika virrigt i din hjärna som du skriver kan jag begripa varför allt går åt helvete för dig 😀

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#863337 286 sidor och samma virrvarr som senast jag tittade in. 🤣

Användarvisningsbild

ulf 1  
#863344 Ja tänk om Lars varit intresserad av att vi skulle ha ett hållbart skogsbruk, då hade han ju kunnat börjat med att ta fram faktan som finns om hur bra blädningsbruket fungerade, jag har läst alla detaljer om hur skogarna såg ut för 100 år sen, det hade sekten i Umeå oxå kunnat gjort om de varit intresserade, men numera går allt ut på att rättfärdiga det vi nu står inför, och då passar det bra att säga att allt var MER åt helvete för 100 år sen, men jag har nog visat att vi hade fungerande och hållbara skogar ända fram till 2010, då det galna kalhyggesbruket skulle börja leverera.
Kommer ni ihåg det fantastiska budskapet från Umeå och SLU forskarna, DE 50 ÅRIGA TRÄDEN ÄR 6 METER HÖGRE IDAG, ÄN PÅ 1950 TALET.
Ja de hade mätt i brösthöjd och inte noterat att många träd i blädskogar står i 20 år utan att komma upp i brösthöjd, såna mätningar har man inte gjort från 40 talet så hur kan dom veta det då.
Men de första två taxeringarna, de var noggranna, så här såg det ut när man taxerade träd på den tiden, men det är inget dagens forskare har minsta koll på.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#863350 Så då kom det där diagrammet över slutavverkningar i Norrbotten igen från svammelulf. Vet inte hur många gånger den varit uppe och inte heller hur många gånger Lars förklarat att den inte har med verkligheten att göra utan är gjord i utbildningssyfte. En medveten lögn till alltså. Tror Ulf känner sig väldigt illa till mods när det är det enda han har att komma med. Lögner bara för att försvara sin åsikt. Vi alla har förstått att du Ulf hatar kalhygge och det är helt ok för mig och säkert för dom allra flesta. Måste du ständigt ljuga för det?

Användarvisningsbild

machonisti  
#863368 Tråden borde heta :
Vi har aldrig haft så lite skoj!

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
machonisti skrev:Tråden borde heta :
Vi har aldrig haft så lite skoj!

eller mycket skoj...

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863372 ulf, har du ens en egen nyckel till din egen dörr?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#863408 Jag tror nog att många människor börjar undra över er som kämpar för att få kalhugga genom att avfärda verkligheten som jag visar upp, men ni är egentligen inte alls så ovanliga, ni bräker mitt i fårskocken och resten av den är tysta och därmed håller dom med er.
Om ni tror det är något bra, så glöm det, även ni tysta, det är bara ni själva som blir lidande av att inte ta till er sanningen.
Tyvärr så blir alla människor i Sverige lidande av att ni villigt sopar igen spåren likt Skogstaxeringen, som just nu sitter och funderar på nästa ändring av redovisningen, väldigt korkat, då sanningen kommer allt närmare.
Det var många som glatt debatterade med mig för några år sen, men ju mer det gått upp för dom hur rätt jag har, så har de droppat av.
De flesta tycker jag tjatar, det spelar ingen roll hur många nya aspekter som jag tar upp, allt som har med kalhyggets uselhet att göra är för dom TJAT.
Jo, men det tycker barn om vuxna, och så har det alltid varit, barn har inget ansvar, och bör få ha sin barndom skyddad, för när man blir vuxen så får man mer än nog av ansvar.
Men ni är väl inte barn, och borde kunna ta till er verkligheten lite mer ansvarsfullt än ni visar upp.
I dag ska jag titta på FÖRÄDLINGEN, den är på en otroligt låg nivå i Sverige, ingenting har hänt på de 60 år som den storskaliga skövlingen började, ja att limma ihop skitvirket till nån stabilare kanske någon tycker är en innovation, men inte jag, men vad ska man göra när man inte längre har träd så stora att de kan sågas till en bjälke, att bygga klensågverk kan ju tyckas vara smart, men nää, det man trodde när man la 20 miljarder på detta de senaste 6-7 åren var ju att man skulle kunna köpa ren massaved och såga, men det blev ju en jävla flopp när massaveden I DAG kostar mer än timmret gjorde för 3 år sen.
Jag gör möbler av sånt som flisas i vår idiotindustri, men det lär nog ta några år innan det blir en självklarhet, 250 kraftvärmeverk ska ju ha sitt av våra arma plantager, och det är ju pinsamt att titta på alla dårar som springer runt med sina hittepån, ja det är verkligen ett daghem.
Ingen skulle bli förvånad om Sveaskog köpte upp äppelodlingarna på Österlen och avverkade nästa höst för att kunna leverera till värmeverken de har kontrakt med, varför hösten tänker nån, jo då kan de ju göra affär på äpplena oxå, skulle antagligen få applåder från er som bräker i fårskocken.
Inga kommentarer från er om att vi plockade ut 1,5 kubik om året i 100 år (1850-1950) uppe i älvdalarna i Norrland, jag tyckte det var bra, ni tyckte det var dåligt, vad säger det om er?
I dag så plockas mindre än en kubik ut varje år på dubbla skogsytan, det är nämligen så att dessa 1,5 kubik togs ut efter de befolkade älvarna med fäbodar längre upp, och här var oxå skogsbeten åkrar ängar hagmarker och myrar, och de försörjde 90 % av befolkningen här, så när jag läser i de hyllmeter som scannats in från 100 år gamla skogstaxeringar så ser jag att motsvarar ett HÅLLBART skogsbruk med blädning i 150 år, INTE som skogsindustrins dårar lyckats lura er att tro, "skräpskogar, gröna lögner bla bla".
Faktum var att fram till 1960 så sköttes Sveriges skogar på ett hållbart sätt, alltså tvärt emot vad ni fått veta, Jag tillbringade mina sommarlov i Värmland, Ransäter, och där efter Klarälven började den nya idiotepoken visa sig på 60 talet, det var omöjligt att ro över älven under långa tider då skövlingarna ökade år för år, fortfarande fans massor av Ål, Öring och annan fisk i älven, men det blev allt grumligare vatten från det organiska materialet som sköljdes ut till slut fram på 80 talet var älven totalt förstörd och man ville knappt bada i den längre, Ål och Öring var borta.
På slutet av 90 talet, ni vet när man i decennier hade avverkat 6-10 kubik/år efter dessa älvdalar (vilket slutade med att man nu avverkar MINDRE än 1kubik i Norrland och 3kubik i Värmland) jo då var man så kaxiga i skogsindustrin och hade fått smak på att skövla, man inbillade sig att kalhyggena skulle börja leverera snart!!!! men man skulle erövra världen med sitt skitskogsbruk Stora Enso som just bildats åkte över till Kanada och köpte pappersbruk, i en stad tog dom över som en jävla rövarliga, när de köpte pappersbruket följde arbetarbostäder och tom ett hotell med i köpet, på hotellet, träffades man första dagen efter köpet, söp och skrävlade och skulle ta sig en bastu ett på natten, men den funkade inte så ut i receptionen "nu jävlar fixar du bastun" gapade man och en elektriker fick kliva upp ur sängen och fixa den mitt i natten, det var Svensk skogsindustri som hälsade på sina slavar i det nya landet.
Dealen med provinsen var att leasa skog och plocka ut 1,5 kubik på 6 i bonitetsmarker, det tog ett år så hade man hotat (vi stänger hela jävla stan och alla blir arbetslösa om vi inte får som vi vil) ltill sig ett nytt avtal där 3% av tillväxten fick avverkas, inte så svårt när 80% av stadens innevånare var helt beroende av pappersbruket.
Men sen fick man nog i staden och slängde ut Stora Enso med arselet före, 100 miljarder förlorades, och orsaken då?
Jo man ville höja uttaget och köra den Svenska Modellen.
Ni tycker jag är otrevlig när jag kallar Svensk skogsindustri för DÅRAR, men det är för lindrigt, just nu har stora 200 pågående rättegångar i Brasilien, flera med mord inblandade, så nä man kan inte fördöma dessa pajaser nog.
Allt berättat för mig av folk som var på plats.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#863409 Ja ni förstår ju (eller gör ni det) att det ska stå "3 kubik av tillväxten"

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#863414 Märker du inte själv ens att det bara är du som drabbas av att du ljuger och hittar på? Som du själv skrev så är det färre som vill debattera med dig och dom har droppat av. Ja det var konstigt 🤣 🤣 Vi avhandlade nu nyss att det var 25,6 miljoner kubik som avverkades på 13 miljoner hektar i dom fyra nordliga länen. Det blir 1,97 kunik per hektar och år. 35 procent mer alltså! Ett skogsbruk som du helt avfärdar samtidigt som du är väldigt nöjd med 1,46 kubik per år och hektar för 100 år sen. Men det är ju den tillväxtökningen med dagens skogsbruk. Ändå har dom dragit ner på avverkningarna ordentligt i norr.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Vedproducent skrev:Märker du inte själv ens att det bara är du som drabbas av att du ljuger och hittar på? Som du själv skrev så är det färre som vill debattera med dig och dom har droppat av. Ja det var konstigt 🤣 🤣 Vi avhandlade nu nyss att det var 25,6 miljoner kubik som avverkades på 13 miljoner hektar i dom fyra nordliga länen. Det blir 1,97 kunik per hektar och år. 35 procent mer alltså! Ett skogsbruk som du helt avfärdar samtidigt som du är väldigt nöjd med 1,46 kubik per år och hektar för 100 år sen. Men det är ju den tillväxtökningen med dagens skogsbruk. Ändå har dom dragit ner på avverkningarna ordentligt i norr.

Ja det e väl så Uffe fungerar helt enkelt... Han överbevisas i varje fråga han tar upp på några sidor o då han inte finner några mer svar på den specifika frågan går han över till o börja på ett helt nytt ämne. Speciellt nåt som redan varit på tapeten förut. Kanske börjar bli senil stackarn😉

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#863417 Jo han börjar ju komma till åren. Att det blir mer rörigt då är ju naturligt dock.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#863422 Jag har aldrig påstått att jag inte överdriver, men jag har ju att göra med de största och farligaste bedragare vi haft i Sverige i modern tid, om en idiot som varit den som planerat alla avverkningar hos Sveaskog i 30 år plötsligt vräker ur sig att vi har 2 miljarder kubik slutavverkningsskog att bara avverka, ja då borde NI som talar om några % fel i mina texter reagera på denna idiot, men nej, ni har problem med mina överdrifter, undrar ni varför ni får vara fårskallar för mig, tills ni visar lite ansvar, det är ju på ER som Svenska folket måste lita om de ska ha en framtid för sina barn och sig själva.
Bara i går kom två anmälningar om kalhuggning runt små tvåtusen kvadrats hus i skogarna nära mig, det är två unga familjer som köpt husen de senaste året, och nu avverkar skogsbolaget allt runt, jag vet att det kommer att bli stor förtvivlan hos just dessa familjer då de frågat mig om just hur jag tror kommer att avverkas runt deras fastigheter och jag har svarat att det bästa vore om de kunde köpa lite skog, runt husen men de har fått idiotbud på flera hundratusen för ett par hektar, nu vet jag inte om jag orkar beröätta för dom att det värsta de befarat kommer att hända.
Ni skogsägare är bara vidriga många gånger, med er jävla ägandrätt.
Och jag borde ju inte bry mig att stora stygga vargen tar er gång på gång, för ni är ju bara slavar till Bolagen, så här beter dom sig runt om i världen.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#863423 Det enda som vi vet är att han sagt 20 årsvolymer över lägsta slutavverkningsålder och då ska naturvården ha sitt. Men det finns fortfarande många årsvolymer kvar. Det är vad han sagt. Vilket ju är helt korrekt. Så nu ljuger du och överdriver igen. Vad du kallar det tror jag vi alla struntar i, För oss är du en lögnare ut i fingerspetsarna.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#863431 Slänger in länken från påståendet från Jonas här en gång till så vet alla hur det ligger till utom Ulf.
https://www.altinget.se/miljo/artikel/r ... -b-nilsson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).