ons 22 nov 2023, 08:59#819245
Anna 3219 skrev:Klokt. Finns det några programvaror av god kvalitet där man själv kan simulera de ek effekterna av olika skogliga vägval eller är det egna excel beräkningar som gäller?
Om du har en uppdaterad skogsbruksplan så är det rätt enkelt att göra en excelsnurra där du kan simulera hur åldersklassfördelningen ändras beroende på hur mycket du avverkar. Du behöver inte ta hänsyn till volym, trädslag eller dyl. Endast ålder och areal.
Använder en egen modell där jag kan simulera hur fastigheten kommer att se ut om ex 10, 20, 30 år osv, beroende på hur mycket jag avverkar under varje 10års period.
Ex. Har man nyss köpt en fastighet så är det inte ovanligt att man vill avverka mycket första perioden för att betala av lån etc.
Man kan även simulera hur fastigheten kommer att se ut om ex 20 år när det är dags att för barnen att ta över.
Utifrån hur många hektar jag väljer att avverka under kommande 10års period så gör jag sen en budget där jag väljer ut de bestånd som skall avverkas. Då fyller jag på med volymer, beräknad intäkt, kommande skogsvårdskostnader, mm, mm. Jobbar man på detta sätt så kan man planera in intäkter/kostnader från skog mot övriga intäkter från lön, mm och undviker att betala för mycket skatt.
Är man riktigt klok så tar man sin 10årsbudget med sig till revisorn och låter den ge sina synpunkter innan man börjar avverka.
Det finns några företag som jobbar på det här sättet med långsiktig planering, men ytterst få som inte också vill avverka din skog.
Hur som helst, ha grundinställningen att om något företag bjuder en massa, så finns det en hundkennel begraven någonstans