Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

1402 inlägg 59481 visningar 23 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  

tallen100  
#812162 Då får miljöpartisterna åka Volvo då, om dom inte ska frakta tunga stenar.

jannee  
#812180 Risken är överhängande att det går med Volvo som det gick för Saab.

r93  
#812184 Intressant att BMW denna stora motortillverkare från det stora industrilandet Tyskland ser helt annorlunda på framtiden.

Nya diesel och bensinmotorer, samt ny V8 ska utvecklas.

Tror även Ford skulle utveckla nu V8 med, men det är ju inte så konstigt.

Användarvisningsbild

laguma  
#812207 Inte undra på att EU kommissionen har ålagt Svenska skogsägare ansvaret att öka kolinlagringen i Svenska skogar utan någon ersättning för den tjänsten.

aho  

Har för mig att Volvo, eller för den delen Geely, inte tagit fram någon dieselhybrid. En dieselmotor är avsevärt tyngre än motsvarande bensinmotor och en hybrid blir lätt tung när den ska ha både förbränningsmotor, elmotor och batteri.
Logiskt att dumpa dieseln först och bensinhybriderna till 2030.
Tittar man på bränlseekonomi så är det billigare att köra på bensin än på diesel, i alla fall i Sverige.

Användarvisningsbild

laguma  
#812227 Det är betydligt billigare att transportera på järnväg som redan är elektrifierad.

Engelthon  
Det är betydligt billigare att transportera på järnväg som redan är elektrifierad.

Okej, och vad får dig att tro det??

TS

Alvarsson  
#812262 Försäljningen av helt eldrivna fordon mer än fördubblades.
https://www.svd.se/a/Q7kKOA/elbilslyft- ... orsaljning

Engelthon  
Försäljningen av helt eldrivna fordon mer än fördubblades.
https://www.svd.se/a/Q7kKOA/elbilslyft- ... orsaljning

Som jag berättat tidigare är jag ute och ska köpa ny bil. För 9 månader sedan fick jag ett inbytespris på min bil, nu när jag tar in nya priser får jag 1/3 mer för min fossila dieselbil 😮

Samtidigt lämmnade en bilförsäljare knapt 50.000kr med LRFs rabbat på en bensin bil men hela 330.000kr rabatt för en elbil 😮 utan LRF.
Han sa att trycket på nya bensin bilar är stort och utan LRF kunde han inte ge den rabbaten men EL bilarna var stendöd och där gjick biltillverkaren in med vissa stödåtgärder för att få ut lagerbilar som stått sedan årskiftet.

Intressant utveckling

TS
Användarvisningsbild

Grålle52  
#812271 Letar lite efter ”ny” bil. Det är nåt otroligt vad priserna på beg har ökat. Den jag har nu värderades för nåt år sen till 20-30k. Nu är den uppe i 50…

Användarvisningsbild

laguma  
Engelthon skrev:
Det är betydligt billigare att transportera på järnväg som redan är elektrifierad.

Det är fakta utifrån energiåtgång per ton/km
Konsumtionspriset är en annan sak.
Läs tråden så kanske du hänger med.

Användarvisningsbild

laguma  
laguma skrev:
Engelthon skrev:

Det är fakta utifrån energiåtgång per ton/km
Konsumtionspriset är en annan sak.
Läs tråden så kanske du hänger med.

Möjligen med undantag för fartygstransport.

Engelthon  
Letar lite efter ”ny” bil. Det är nåt otroligt vad priserna på beg har ökat. Den jag har nu värderades för nåt år sen till 20-30k. Nu är den uppe i 50…

Jag blir jätte stressad över detta och försöker att förstå vad som sker för att ta ett beslut. Ena delen är att beg bilarna rusar och trycket efter vanliga hedliga bilar är högt. Samtidigt så står det massor av EL bilar till salu framför allt Kina modeller medan Europeiska säljer mot redan lagda ordrar som de betar av men efter att dessa är levererade så ser det mörkt ut.

Vi har just gått igenom en stor krasch på byggmarknaden där en av mina kunder Attacus har alltid funnits i ur och skur men så i våras satt de bolaget i KK. Varför? Det fans inga ordrar. De sista som konkursförvaltaren gör klar nu är färdiga till slutet av denna månaden och mitt kontrakt tog slut efter midssommar med dem. Kan det vara samma historia med bilbranchen tro?

I baland känns det som "Va FAN är det jag missar för nått?" då jag sitter med rätt stora drakar som inte känner av detta på samma sätt men utanför fönstet går världen under och tanken har slagit mig i bland när kommer detta drabba oss?

När jag har tagit upp frågan så är det bara en normal konjukur cykel som ska genomlidas och då våra projekt oftast löper på så långa ledtider så drabbas dessa inte så mycket av rådande kriser "Så sitt lungt i bussen" för det går lite upp och ner och det viktigaste att man kommer ut rätt.

TS

tallen100  
Grålle52 skrev:Letar lite efter ”ny” bil. Det är nåt otroligt vad priserna på beg har ökat. Den jag har nu värderades för nåt år sen till 20-30k. Nu är den uppe i 50…

Sett elbilar som stått vid såna där laddstationer bortåt timmen ibland och laddar, är det dessutom kö blir det än längre, och förarna springer ut och in I bilen och tycks bara vilja iväg så de kanske inte tycker det är så underbart och smidigt med elbilar längre 🤣
Och risken för ännu värre stollekörningar torde dessutom öka när fjällturister och liknande ska försöka "ta igen tiden" 🫣
Senast redigerad av tallen100 ons 20 sep 2023, 13:46, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).