Virkesmätning och Matrisfub

Får du mätbesked från SDC

8 inlägg 5135 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får du mätbesked från SDC

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50014 Om inget annat är avtalat så skall du som leverantör få mätbesked från SDC. Jag har aldrig fått ett mätbesked från SDC direkt trots att jag aldrig har avtalat bort den rättigheten.
Kommer ditt mätbesked från SDC eller från det köpande företaget?
Om det kommer från det köpande företaget, hur vet du att du fått alla?


Senast redigerad av Jasi lör 07 feb 2009, 08:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får du mätbesked från SDC

masterchief  
#50018 Jag brukar få.
Ibland har det dock klickat, mest efter stormen Per.
Då handlade jag en del med virke.
Lite irriterande när man ska göra slutredovisningar mm.

Användarvisningsbild

Re: Får du mätbesked från SDC

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50025 Har lite dålig koll hur det är här, mest för att det är far som sköter allt det där.
Men oftast så kommer det mätbesked!

Avatar Fallback

Re: Får du mätbesked från SDC

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50428 Vad gör man om mätbeskedet från SDC är 20-25% lägre än vad skördarlistan visar?
Tänkbara orsaker:
1. Skördaren mäter fel.
Visst kan skördarlistan vara optimistisk, men 20% fel är en katastrof, speciellt då försäljning av endast skördarmätt virke är på frammarch.
2. Virke avverkas men kommer av olika anledningar inte ända fram till virkesmätaren.
Visst svinn blir det i skogen, översnöat borttappat virke, virke som används för bättre bärighet, kommer aldrig ända fram till inmätning.
3. Sen kommer en konspiratorisk tanke, varför är virkesköparen så intresserad av att ge ett fast pris per m3?
Kan virkesköparen då blanda bort korten på något sätt? Som virkessäljare har man ju minst kontroll med ett fast pris, vilket känns otillfredsställande. Man har ju ingen aning om vad man egentligen fick för timmret, massan mm.

Hur ska man göra för att få maxmal kontroll på sin virkesförsäljning?
Stämpla träden själv?

Avatar Fallback

Re: Får du mätbesked från SDC

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50430
Zalman skrev:Vad gör man om mätbeskedet från SDC är 20-25% lägre än vad skördarlistan visar?
Tänkbara orsaker:
1. Skördaren mäter fel.
Visst kan skördarlistan vara optimistisk, men 20% fel är en katastrof, speciellt då försäljning av endast skördarmätt virke är på frammarch.
2. Virke avverkas men kommer av olika anledningar inte ända fram till virkesmätaren.
Visst svinn blir det i skogen, översnöat borttappat virke, virke som används för bättre bärighet, kommer aldrig ända fram till inmätning.
3. Sen kommer en konspiratorisk tanke, varför är virkesköparen så intresserad av att ge ett fast pris per m3?
Kan virkesköparen då blanda bort korten på något sätt? Som virkessäljare har man ju minst kontroll med ett fast pris, vilket känns otillfredsställande. Man har ju ingen aning om vad man egentligen fick för timmret, massan mm.

Hur ska man göra för att få maxmal kontroll på sin virkesförsäljning?
Stämpla träden själv?


Varför upplever du mindre kontroll med fast pris? Kan du utveckla det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får du mätbesked från SDC

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50437
Jasi skrev:
Zalman skrev:Vad gör man om mätbeskedet från SDC är 20-25% lägre än vad skördarlistan visar?
Tänkbara orsaker:
1. Skördaren mäter fel.
Visst kan skördarlistan vara optimistisk, men 20% fel är en katastrof, speciellt då försäljning av endast skördarmätt virke är på frammarch.
2. Virke avverkas men kommer av olika anledningar inte ända fram till virkesmätaren.
Visst svinn blir det i skogen, översnöat borttappat virke, virke som används för bättre bärighet, kommer aldrig ända fram till inmätning.
3. Sen kommer en konspiratorisk tanke, varför är virkesköparen så intresserad av att ge ett fast pris per m3?
Kan virkesköparen då blanda bort korten på något sätt? Som virkessäljare har man ju minst kontroll med ett fast pris, vilket känns otillfredsställande. Man har ju ingen aning om vad man egentligen fick för timmret, massan mm.

Hur ska man göra för att få maxmal kontroll på sin virkesförsäljning?
Stämpla träden själv?


Varför upplever du mindre kontroll med fast pris? Kan du utveckla det?


Om man går enligt prislistan så vet jag vad jag får betalt för stolp+timmer+massa mm, jag vet också avverkningskostnaden.
Fördelen är också att virkesköparen är mer motiverad att verkligen följa det avtalade avverkningsområdet.

Med ett fast pris kanske det blev mycket mera stolpar än vad virkessäljaren trodde, vilket gör en till synes god affär med fast pris till en dålig affär.
Dessutom frestas virkesköparen att tänja på gränserna för det avtalade avverkningsområdet.
Om avverkningsområdet är 1000m brett och virkesköparen flyttar gränsen te.x. söderut med 5m eftersom det är fin skog där med mycket stolp och istället flyttar tillbaka norra gränsen med 5m där det kanske är mest aspmassa med lågt värde.
På denna flytt som är på 10.000m3 så kan virkesköparen tjäna mer än 100.000kr.

Avatar Fallback

Re: Får du mätbesked från SDC

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50453 Jag förstår din oro. Tips, snitsla in området som skall avverkas. Om köparen då ändrar gränsen är det ett brott.
Se till att få bud från flera köpare. De räknar in totala värdet i sina bud. Du skall se att det kan skilja 100 kr/m3fub.
Om du säljer efter prislista får du för lågt pris och hur vet du att de inte kör timret som massaved?
Hur vet du att de apterar på ett ekonomiskt sätt?
Hur vet du att virkesmätningsföreningen inte vrakar virke som sedan används i industrin?
Hur vet du att du får alla mätbesked?

Fast pris på hela avverkningen är nog det bästa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får du mätbesked från SDC

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50691 Det finns nog en anledning till att rotposter och Lro är svårast för köpbolagen att göra nån vinst på.
Au = garanterat +resultat för köpbolaget

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar