SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

40 inlägg 9656 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#797495 Skogsforum har under några månader haft en liten söt ”miniatyrsåg” till låns. Kanske är den Världens minsta motorsåg? Den heter Echo CS2511 WES och det är en 25-kubikssåg som bara väger 3,5 kilo. Fulltankad och med svärd och kedja. Eller RFS som vi brukar säga (Redo För Skogen).

1679938130_echocs2511-3.jpg


Vi testade sågen första gången tillsammans med några Stihl-sågar i en björkhuggning som ni kan läsa om här.

Vi upplevde då att sågen var rapp och arbetsvillig men kanske lite i klenaste laget när fällsnitten närmade sig 20 cm. Jag valde därför att testa den här sågen i en klenare typ av huggning. Eller kanske snarare i en grövre och eftersatt röjning. Ett arbete som normalt görs med en vanlig röjsåg eller kanske ännu hellre med en kedjeröjare. Men i och med att både pris och efterfrågan på ved nu skjutit i höjden så tänkte jag att det samtidigt skulle vara intressant att hugga klenved i sådan skog för att se vad man kan få ut. Vad skulle då inte passa bättre än att hugga med en riktigt lätt såg?

Påtagligt låg vikt
Den största skillnaden mellan Echos lilla ”fällkniv” och de vanligaste skogsägarsågarna Stihl 201 och Husqvarna 550 är vikten. Och givetvis effekten. Vi vägde in Stihls 201:a RFS på 5,0 kg med motsvarande 12-tumssvärd som satt på den lilla Echo-sågen. Husqvarnas 550XP MK II har vi tidigare vägt in på 6,8 kg RFS men då med 15-tumssvärd. Den lilla Echosågen med sina 3,5 kg är alltså 1,5 kg lättare än Stihls 201:a och mer än 3 kg lättare än Husqvarnas 550 XP MKII. En högst påtaglig viktskillnad om man som otränad ska hugga ved några heldagar. Dock med den lilla passusen att man inte behöver motoreffekten som de andra två sågarna erbjuder.

1679938130_echocs2511-1.jpg


Bränslesnål
En annan sak som är högst påtaglig med den lilla Echo-sågen är att den är bränslesnål. Det går inte mer än tre snapsglas i tanken (0,19 liter) men det räcker nästan i en timme att gå och hugg/röja i eftersatt röjning eller klen gallring. Jag fick ihop och la i hög ca 45 bitar per tank. En liter Aspen räcker till fem tankar eller nästan fem timmars huggning med lite kaffepauser. Och i den här skogen fick jag ihop 225 bitar på fem tankar vilket motsvarar ca 2,5 m3 prima (om än klen) vedbjörk. Den röjda ytan motsvarade ca 0,2 hektar, grovt uppskattat.

Vass kedja ett måste
Echo CS2511 levererades i vårt fall med en 1,3 mm Oregonkedja (Oregon 91 PX) i 3/8-delning och på ett 12-tumssvärd. Jag har ofta råkat ut för kedjehopp när jag kört el- och småsågar med 1,1 mm-kedjor på grund av min kanske slarviga kvistningsstil. Med 2511:an har jag både röjt och ”slarvkvistat” utan att kedjan hoppat. Jag upplever också att den hållit sig bra spänd och inte slackat över tid. Något som däremot är ett måste är att hålla kedjan vass. Så fort det slöar ner det allra minsta så blir sågens klena motoreffekt (än mer) påtaglig. Kedjekåpan hanteras med vanlig 13 mm-nyckel, muttern sitter kvar när man lossat och kedjespänningen sitter lätt åtkomlig via spårskruv på kåpan.

1679938130_echocs2511-2.jpg


Lättstartad men plottrigt chokereglage
Sågen har en primerblåsa och ett choke-startreglage. Precis som allt annat på denna såg så är även choke-regaleget litet. Lite plottrigt att komma åt med handskar där det sitter inklämt till höger om högerhandtaget. I övrigt så fungerar gasspärren och stopknappen som man kan förvänta sig och utan problem. När sågen är i gång så upplevs den som rapp och varvvillig. Den har ingen form av automatisk förgasarjustering (typ M-tronic eller Autotune) men det här exemplaret gick fint redan från start utan något behov av att justera. Vibrationerna upplevs inte som påtagliga men gummi/fjäderupphängningen kan kännas lite "sladdrig". Troligen inget som skapar problem utan mer av en vanesak. Enligt Echo så ska den här sågen ha kvalité som en proffssåg.

Slim design men hack i bågen
Sågen har en låg profil och den är som sagt påtagligt liten i hela sitt väsen. Balansen är bra och den är väldigt lättjobbad. Kanske mer för sin låga vikt än för att designen är unikt bra. En sak som var lite störande var en vinkel eller avsats på den främre handtagsbågen. Lång ner till vänster finns ett litet ”hörn” som gör att handen inte glider runt obehindrat när man t ex skiftar från vertikalt kapläge till horisontellt fäll- eller kvistläge. En liten men störande detalj.

1679938130_echocs2511-5.jpg


Värt att hugga ved i klenbjörk?
Det kan tyckas inneffektivt att gå i röjskogen med en motorsåg men jag tyckte själv att det här var ett kul jobb. Främst för att röjningen resulterar i fina vedhögar. Många kanske inte har tålamod att jobba med klen björk till ved men det är ju ett sätt att tidigt i omloppstiden kunna plocka ut ett värde ur skogen. Man kanske kan se den här lilla motorsågen som ett mellansteg mellan en ”riktig” motorsåg och en kedjeröjare? I rätt typ av jobb är den lilla Echo-sågen i alla fall en fröjd att köra med!

1679938130_vedhuggning-1.jpg


Produktion?
Jag roade mig med att räkna bitar och mäta snittdiameter och kom fram till att jag högg och la ihop 45 bitar per tank i genomsnitt. Medeldiametern på bark mittmätt uppskattade jag till ca 7 cm. Det här innebär att det går ca 90 st tremetersbitar per kubikmeter. Man röj/hugger alltså en halv kubikmeter klen långved av björk per tank eller tre kubik om dagen om man kör sex tankar/timmar effektiv arbetstid i mitt "gubbtempo". Till detta går det åt knappa 1,2 liter bensin. Ytmässigt så går det åt 4-5 sådana arbetsdagar för att komma igenom ett hektar klengallring i eftersatt björk och då blir det 10-12 m3 ved som resultat. Bra eller dåligt? Värt besväret? Bedöm själva och diskutera gärna här i tråden😁

1679938130_långved-2.jpg


Här finns en video från vedhuggningen där ni kan se hur den här sågen går:





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Sti L  
#797523 Jeg har en som brukes mest til ryddejobber der det er for bratt å gå med kjederydder, den går også sammen med Niaben for å ta storkvist/dobbeltopper o.s.v. Oppleves meget lett å bruke men litt for svak. Den skal til trimming om en måneds tid. Kjede 1,3 3/8 hopper ikke av. Skikkelig vinter liker den ikke så godt som mine HQ, kjedet og starthus fryser fast. Ønsker og større bensintank men skal lage noe jeg kan ha i huggerbeltet for å fylle undervegs. Men jeg trives så godt med saga at jeg vil satse på den, batterisaga med 1.1 mm kjede skal selges. Sønnen på 11 har da også en "riktig" motorsag som bråker....Han liker motorsaker.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

HannuRöj  
#797524 Tack för test, Torbjörn. 👍Mycket bra gjort båda text och video.
En mervärde med eftersatta röjning är att skogen blir städat så den kan användas till olika fritidsaktiviteter.
Jag kommer kanske att få ett uppdrag till kommunens skogar som ska röjas och städas. Så traditionell
vedgallring kan vara ett bra alternativ till helstamgallring. Kvarliggande kvistar på marken är inte så störande som stamved, samt kvistat virke har bättre kubikpris än okvistat. Lite trevligare att skota också.. 🤔

På tal om lönsamhet på gallring.
Beståndet blev röjat nu samtidigt, skulle säga veden täcker ungefär halva röjningskostnaden. En sak som ska tas hänsyn är att det blev inte färdig än, skotningskostnaden tillkommer.
Så det slutliga kommer att landa lite på minus, men hård röjning hade landat mer på minus.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#797526 Jag gillar allt mera min lilla Echo :ymhug:
Lätt att bära med sig, och lätt att jobba med.
Koistade mig precis 4000 när jag köpte den, men nu ser jag att den kostar 500 mer. (Edit: såg i HVA-affären idag att den nu var prisat till 6200.- så den har tagit ett sprang uppåt i pris sista tiden)
Stihl MS 151 kostar 6200, så den är nästan två tusen dyrare.
MS 194 som jag också använder mycket kostar 4900, och är också en bra "klensåg", men
om jag bytar över till den efter att jag har användt Echoen ett tag, så känns den "tung" :wink:
Senast redigerad av JensSkoog tis 28 mar 2023, 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

HannuRöj  
#797527 Vid kvistnig kan inte sågen vila på stamen om det är väldigt klent. Mycket viktigt att sågen är lätt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797531 Det är väl med denna lillsåg som med skrikande spädbarn. Märkligt att så små krabater kan låta så mycket. Tacka vet jag batterisåg.

En mindre och lättare batterisåg än HVA 535i XP? Kanske. Men denna högljudda bensinsåg är i alla fall fullständigt ointressant för mig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Rotvältaren  
#797532
Niking skrev:Det är väl med denna lillsåg som med skrikande spädbarn. Märkligt att så små krabater kan låta så mycket. Tacka vet jag batterisåg.

En mindre och lättare batterisåg än HVA 535i XP? Kanske. Men denna högljudda bensinsåg är i alla fall fullständigt ointressant för mig.
/Niklas


Du har ju startat en egen tråd om små batterisågar ( Stihl lanserar MSA 60 och MSA 70 )
Håll dig där med ditt gnäll istället för att skita ned i andras trådar.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797536
Rotvältaren skrev:
Niking skrev:Det är väl med denna lillsåg som med skrikande spädbarn. Märkligt att så små krabater kan låta så mycket. Tacka vet jag batterisåg.

En mindre och lättare batterisåg än HVA 535i XP? Kanske. Men denna högljudda bensinsåg är i alla fall fullständigt ointressant för mig.
/Niklas


Du har ju startat en egen tråd om små batterisågar ( Stihl lanserar MSA 60 och MSA 70 )
Håll dig där med ditt gnäll istället för att skita ned i andras trådar.


Den anklagelsen kom ju från rätt person...
Snacka om att kasta sten I glashus.

Å vad Stihlsågarna beträffar, så startade jag bara tråden för att informera om sågarnarnas existens.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Torbjörn Johnsen  
#797538 Vi kan ju lämna pajkastningen om batteri vers. bensin därhän i den här tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797540
Torbjörn Johnsen skrev:Vi kan ju lämna pajkastningen om batteri vers. bensin därhän i den här tråden.

Fast det är väl märkligt att det ska vara ok att diskutera bensin vs batteri, så fort det handlar om batterisågar, men tydligen förbjudet att diskutera det i en tråd om en liten bensinsåg...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

HannuRöj  
#797547 Vilken 1,3m Oregonsvärd passar på den? Har Echo ägen fäste eller används samma svärd på någon annan såg? 😀

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

adahlm  
#797551 Den här passar på 2511:an
https://www.stokker.fi/ketju-laippapake ... 561605-ore

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Rotvältaren  
#797555
Niking skrev:
Rotvältaren skrev:
Niking skrev:Det är väl med denna lillsåg som med skrikande spädbarn. Märkligt att så små krabater kan låta så mycket. Tacka vet jag batterisåg.

En mindre och lättare batterisåg än HVA 535i XP? Kanske. Men denna högljudda bensinsåg är i alla fall fullständigt ointressant för mig.
/Niklas


Du har ju startat en egen tråd om små batterisågar ( Stihl lanserar MSA 60 och MSA 70 )
Håll dig där med ditt gnäll istället för att skita ned i andras trådar.


Den anklagelsen kom ju från rätt person...
Snacka om att kasta sten I glashus.

Å vad Stihlsågarna beträffar, så startade jag bara tråden för att informera om sågarnarnas existens.
/Niklas


Men nu får du allt ta och kamma dig. Har man den minsta invändning mot batterisågar, vare sig det är om priset, laddtider, driftsäkerhet eller prestanda, så är ditt stående motargument "men bensinsågar då"! Du är nog den sista som ska snacka om att kasta sten i glashus...

Nu handlar den här tråden om en specifik sågmodell från Echo, inte om dina batterisågar.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

adahlm  
#797557
Det är väl med denna lillsåg som med skrikande spädbarn


Är väl inte nån större skillnad om sågen skriker med 75 eller 105dB, ändå har man samma hjälm med radiohörselskydd som dämpar ljudet.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

FredrikB  
#797560 Inget speciellt högavlönat arbete, men det kostar ju att köra lite röjsåg också.
Att gå och såga i eftersatta björkbestånd är riktigt kul!
Har gjort detsamma med min Stihl 201. Fast nu när man ser denna video så blir man faktiskt sugen på
en ännu mindre såg. Visst det går ju inte undan, men man får ju dock hem lite fin ved.
Sen är det ju en skön huggning för kroppen med många rörelsemoment och utan massa tung vikt att flytta runt på.
Tar ju hellre ett pass i skogen med liten såg och små stammar och solsken, än ett styrkepass på gymmet.
Tack för video och recension!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).