Öppna kategorin

Silicon Valley Bank kraschen

45 inlägg 6693 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Silicon Valley Bank kraschen

svampbob  
#795647 Vad tror ni kommer den att sprida sig?
Jag har följt det här nu ett tag och jag har ingen riktig teori om var det slutar. Jag är däremot rädd att Biden & Co går in och räddar ännu en bank och spär på inflationen genom att trycka mer pengar.

Ungefär så här gick det till 😉
https://twitter.com/WallStreetSilv/stat ... 41248?s=20



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795682 Nej, det tror jag inte att det kommer få någon direkt påverkan.

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Robur Clivus  
#795689 Förmodligen kanariefågeln i gruvan, vi har den snabbaste ränteuppgången på årtionden, vi har levt i lala land under 10 år med negativa räntor och jargong om "TINA", Alla värderingsmultiplar är på nivåer vi aldrig tidigare sett genom historien (Toppen 1929 inräknad), många företag har struntat i att ha positivt kassaflöde då det viktiga varit att hålla hög tillväxt, vi har hört hur tillgångspriser absolut inte kan falla utan bara fortsätta stiga (ställ en fråga här på forumet om skogsmark kan falla i pris), företag har pumpat aktiekurser genom egna återköp och lånat upp billigt på kreditmarknaden, M2 penningmängd har gått negativt i USA, blir nog en DEUSY det här. Det positiva dock är att lågkonjunkturer och depressioner lämnar tillbaka tillgångarna till dess rättmätiga ägare samt att staten behöver börja prioritera utgifter!

Användarvisningsbild

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Sjögården  
#795707 Alltid uppfriskande med en rejäl lågkonjunktur för oss försiktiga människor.
Även en fegis får rätt ibland.
Kommer inte bli en finanskris denna gången men svettigt för högbelånade fastighetsbolag som inte klarar att finansiera sina förfallna obligationer.
Och vanligt folk som handlat med en evig högkonjunktur framför sig kommer som vanligt bli hårdast drabbade.
En hel del tillgångar kommer att förlora i värde när räntan sätter sig på en nivå som få kunde tänka sig för ett år sedan.
Tycker mig märka att många fantasiprojekt har svalnat när riskkapitalet helt plötsligt inte finns.
Det som är för bra för att vara sant var inte det denna gången heller..😉

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

jannee  
#795709 Den utveckling som just nu är på räntemarknaden är i mitt tycke fullt normalt.
Finns många som spekulerat, belånat och undan för undan köpt på sig, egentligen berikat sig på andra de får nu också stå för smällen - ränteuppgången.
Det går inte hur länge som helst att flyga på belånade fjädrar.

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Robur Clivus  
#795711 Det positiva i kråksången är ju ändå att ränteplaceringar börjar bli väl så attraktiva, att pensionskapitalet slipper ut så långt på riskskalan utan kan ligga i obligationer samt att man kan parkera likvider där och se hur detta kommer utveckla sig, tex får man nästan 5% ränta i en 3 månaders amerikansk T-bill. Nya investeringar behöver vara värdeskapande på riktigt då de jämförs i ett högre ränteläge. Ska bli spännande att se hur de börsnoterade skogsbolagen agerar om vi går mot långsiktigt högre räntor? Tidigare redovisade de ganska låga värderingar på sin skogsmark så deras räntabilitet på sysselsatt kapital skulle se attraktivt ut, när nollräntorna kom under 2010-talet så började man skriva upp värden för nu var det "Inne" att redovisa så högt eget kapital som möjligt, blir det återgång nu om några år?

Ett bra blogginlägg som beskriver hur svenska lånestocken och räntor kommer påverka Sveriges bomarknad framöver: https://kortsikt.com/2023/02/12/bevis-p ... tveckling/

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Robur Clivus  
#795712 En aspekt på svenska bostadsmarknaden som kanske kan ställa till det lite men vet ej omfattningen utan är mera av en anekdotisk spaning gällande andrahandsuthyrning. Vi har hela tiden hört att det inte finns spekulation inom den svenska bostadsmarknaden, man köper sin bostad för att bo, men det verkar finnas ganska många därute som köpt flera lägenheter i brf:er i storstadsområden, där man hyrt ut i andrahand och även sett en värdeökning på underliggande fastighetsvärde, dessa borde få det svettigt framöver är min gissning. Hyran kommer behöva höjas rejält för att täcka finasieringskostnaden, samtidigt har det byggts väldigt mycket hyresrätter med presumtionshyra i de större städerna, dessa har varit svåra att hyra ut då många tyckt de haft för hög månadskostnad, här tror jag vi kan få se ett skifte, de som hyrt i andrahand rör sig mot dessa hyresrätter för hyran som behöver tas ut inom andrahandsmarknaden kommer stiga rejält. Många kommer inte klara kassaflöden för flera lägenheter som står outhyrda och många kommer tvångssäljas av bankerna, detta kommer överflöda marknaden med lägenheter som säljs till högstbjudande, finns inget alternativ att "övervintra", och vi kan få en ganska brutal nedgång på dessa objekt. Vet inte om detta är ett stort problem men jag har de senaste åren träffat ganska många som sitter på flera lägenheter men vem vet. Det positiva här är ju att det kommer ut billiga bostäder i storstäderna, det har ju ropats om detta länge så för yngre generationer kan de faktiskt få komma in i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Sjögården  
#795714 Delar slutsatsen att vi långsiktigt kommer att hamna på en räntenivå en liten bit över dagens.
Och det även om inflationen lugnar sig.
Och det är i sig en stor förändring i samhället på allt ifrån hyror, bostadspriser, privatleasing av bilar och köp på kredit.
Men det finns otroligt mycket kapital i samhället skapat av många års ständig värdestegring på tillgångar.
Så länge största delen av samhällsmedborgarna känner sig förmögna så kommer konsumtionen att rulla på.
Den stora faran är spänningarna mellan dem som inget har och dem som har allt.
Många har kommit upp en bit i levnadsvillkor under de goda åren och har baserat ett relativt bra liv på låga räntor.
Nu har allt förändrats på ett år och det kommer skapa spänningar i samhället.. 🤔

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Robur Clivus  
#795715
Sjögården skrev:Delar slutsatsen att vi långsiktigt kommer att hamna på en räntenivå en liten bit över dagens.
Och det även om inflationen lugnar sig.
Och det är i sig en stor förändring i samhället på allt ifrån hyror, bostadspriser, privatleasing av bilar och köp på kredit.
Men det finns otroligt mycket kapital i samhället skapat av många års ständig värdestegring på tillgångar.
Så länge största delen av samhällsmedborgarna känner sig förmögna så kommer konsumtionen att rulla på.
Den stora faran är spänningarna mellan dem som inget har och dem som har allt.
Många har kommit upp en bit i levnadsvillkor under de goda åren och har baserat ett relativt bra liv på låga räntor.
Nu har allt förändrats på ett år och det kommer skapa spänningar i samhället.. 🤔


Helt enig, tror också att det du skriver i sista meningen kan leda väldigt fel på ganska kort tid i samhället.

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795724 Jag skriver lite dagbok om livets vedermödor mm.
Tittade i boken från 1996 igår och såg där att jag satt om ett 5-årigt lån från 12% till 7.5% ränta.
Visserligen fick man dra av räntekostnad betydligt mera då, men ändå en påminnelse hur det kan bli.

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Bosse1  
#795728 FDIC "räddarna" i nöden, lite skoj ca 1.23 . ser ut att vara 2022.

http://fdic.windrosemedia.com/index.php ... +Committee

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Robur Clivus  
#795729
Röjkvist skrev:Jag skriver lite dagbok om livets vedermödor mm.
Tittade i boken från 1996 igår och såg där att jag satt om ett 5-årigt lån från 12% till 7.5% ränta.
Visserligen fick man dra av räntekostnad betydligt mera då, men ändå en påminnelse hur det kan bli.


Ja, historia är ofta en bra vägvisare framåt. Försökte se hur det kan jämföras mot idag, hushållens skulder är ungefär dubbelt så stora idag i förhållande till disponibel inkomst, så borde motsvarar ca 3,75% ränta idag grovt sett https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekono ... s-skulder/
Blir tufft för Sverige om Handelsbankens prognos om snitträntor på 5,40% i höst slår in. https://www.affarsvarlden.se/artikel/ha ... -an-vantat

Avatar Fallback

Re: Silicon Valley Bank kraschen

brassel  
#795731 En anslutande teori är kanske nedan:
"Ju större missnöjet är med den rådande ordningen, desto enklare blir det att rulla ut det elektroniska gulag som riskerar att bli följden från centralbanksvalutor som e-kronan. Att på olika sätt skylla just på bankerna har faktiskt också föreslagits av ekonomer både vad gäller minusräntor och ambitionen att minska kontantanvändningen.

Istället för att ytterligare centralisera makten till ett gäng ickevalda planeringsbyråkrater – samma skock som precis tappat bort mer än 25% av svenskarnas penningvärde – kanske vi borde ta oss en funderare på motsatsen. Vad sägs om att vi istället låter tusen banker, och tusen betalningsmedel, blomma? Eller borde vi måhända bygga ett helt nytt system?

Martin Enlund, oberoende analytiker, Under Orion AB. Tidigare valutachefsstrateg på Nordea och före detta makroekonom på Handelsbanken."
https://www.affarsvarlden.se/kronika/de ... ningtradet
Senast redigerad av brassel sön 12 mar 2023, 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Sjögården  
#795738
Robur Clivus skrev:
Röjkvist skrev:Jag skriver lite dagbok om livets vedermödor mm.
Tittade i boken från 1996 igår och såg där att jag satt om ett 5-årigt lån från 12% till 7.5% ränta.
Visserligen fick man dra av räntekostnad betydligt mera då, men ändå en påminnelse hur det kan bli.


Ja, historia är ofta en bra vägvisare framåt. Försökte se hur det kan jämföras mot idag, hushållens skulder är ungefär dubbelt så stora idag i förhållande till disponibel inkomst, så borde motsvarar ca 3,75% ränta idag grovt sett https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekono ... s-skulder/
Blir tufft för Sverige om Handelsbankens prognos om snitträntor på 5,40% i höst slår in. https://www.affarsvarlden.se/artikel/ha ... -an-vantat

Är nog så att man försökt att lugna så mycket man kunnat, det mesta skulle fort gå över och återgå till lugna vatten igen.
Bostadsmäklarna väntar då de inte vill sälja med förlust. Köparna väntar på prisfall, Aktiemarknaden pratar upp förväntningarna på börsen för att hålla marknaden på humör.
Men många börjar lämna fasta låneräntor under året, en del unga börsspekulanter har bränt fingrarna på spekulation med lånade pengar och bankerna börjar se en del farliga krediter närma sig .
Kort sagt tiden börjar komma ifatt oss .
Blir ingen krasch men nog blir det oroligt och betydligt mer utdraget än många trott.
Påverkas skogsägandet?
Tror inte det, det finns mycket pengar i kistan hos de flesta och medelåldern är hög.
Tas inte mycket risker i huvuddelen av skogsägandet,
Möjligen försvinner en och annan som trott på riskfri värdestegring i en allt än annan riskfri bransch.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Silicon Valley Bank kraschen

Elis76  
#795747 Kortfattat är orsaken till kraschen att inlåningen varit större än utlåningen.

Överskottet av inlåningen har placerats i säkerställda obligationer.

När räntorna nu stigit de senaste året har värdet på dessa obligationer minskat i värde.

När banken meddelade att de dragit på sig förluster på 1,8 miljarder dollar och behövde 2,25 miljarder dollar i färskt kapital var kraschen ett faktum.

Händelsen är enbart kopplad till denna bank och några likheter med Lehman Brother kraschen kan inte dras.

Kraschen i sig drabbar tyvärr pensionsbolaget Alecta hårt som är bankens 4:e störsts ägare med 4,5% av aktierna. Även några av Avanzas kunder är aktieägare i banken, AP-fonderna samt en aktiefond vardera hos Swedbank (303.000 aktier) respektive SEB (125.000 aktier). Inalles äger Svenska investerare c:a 5,3% av aktierna i SVB.
Senast redigerad av Elis76 sön 12 mar 2023, 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).