Skogsnyheter

Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

20 inlägg 3267 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Torbjörn Johnsen  
#793545 Södra skriver i ett pressmeddelande att man nu startar upp ett en förstude för att eventuellt bygga ett nytt sågverk i Kinda i Östergötland. Södra har redan ett sågverk här vilket i så fall ska ersättas med ett helt nytt. Nuvarande sågverk producerar idag ca 240 000 m3sv (kubikmeter sågad vara) och hör till Södra-koncernens mindre sågverk även om det i Sydsvenska mått är ett relativt stort sågverk.

Hur stor produktionsvolym man planerar för i ett nytt sågverk framgår inte av presstexten men det kanske också är en del i utredningsuppdraget att titta på. Man pratar dock i termerna av "storskaligt" vilket i alla fall jag tolkar som större än dagens Kindasåg. Södras största sågverk, Värö och Långasjö, sågar t ex runt 580 000 resp 360 000 m3sv per år. Så här skriver Södra:

Förprojektet kommer inledas under våren och ska utreda möjligheterna att ersätta Södras nuvarande sågverk i Kinda i Östergötlands län. Den nya anläggningen som utreds skulle vara byggd på den senaste tekniken för branschen och innebära ett teknikkliv som gynnar både arbetsmiljö och produktivitet.

– Vår industristruktur har skapat dagens starka position och är nyckeln i Södras utveckling framåt. En utvecklad sågverksstruktur stärker föreningen, vår förmåga att skapa mer värde från medlemmarnas skogsråvara och bidra ytterligare i klimatomställningen. Detta förprojekt vid Södra Wood Kinda ska utreda möjligheterna att ta detta arbete vidare och vi hoppas kunna bidra med mer förädlad skogsråvara i en ännu effektivare industri, säger Peter Jhaveri, affärsområdeschef för Södra Wood.

Södra Wood Kinda är ett av Södras åtta sågverk och enheten är strategiskt belägen för att bidra till såväl virkesavsättningen i området som Södras kunderbjudande.


Södra har idag inte sågkapacitet att förädla allt timmer som kommer från medlemmarnas skogar utan en hel del stockar säljs till andra sågverksföretag. Gärna i utbyte mot både massaflis och massaved. Enligt Södras senaste årsredovisning så avverkas det nu mer än 3 miljoner m3 över tillväxten i Södramedlemmarnas skogar vilket har gjort dem till en koilkälla. Situationen är liknande i hela Götaland där det enligt senaste skogliga konsekvensanalys SKA22 överavverkas. Framför allt när det gäller grantimmer. Frågan är om det finns mer utrymme uppåt Östgötahållet för att utöka produktionen eller om man räknar med att förädla mer av medlemmarnas timmer så att något annat sågverksföretag får lägga ner. Framtiden får utvisa.

Mer vidareförädling?
Det som är speciellt intressant men som inte framgår av pressinformationen är hur Södra tänker kring vidareförädlingen. Alltså i steget efter sågverket. Tänker man bygga ytterligare ett bulksågverk eller finns det en ambition att vidareförädla mer av virket på pats innan det skeppas iväg? Det skulle vara väldigt positivt om det finns sådana ansatser med i förstudien men det man kan utläsa av pressmeddelandet verkar än så länge mest handla om att såga mer, snabbare och effektivare. Vi följer utvecklingen så får vi se hur förstudien landar. Den förväntas vara klar om ett drygt år.
Mer sågade trävaror från Kinda? Bild:sodra.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

svampbob  
#827362 Jag hörde lite skvaller från förprojektet idag och dom verkar sikta bortom bulksågningen.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Badger  
#827387
svampbob skrev:Jag hörde lite skvaller från förprojektet idag och dom verkar sikta bortom bulksågningen.


Inte orimligt. Om jag inte minns fel så beskrev CLT fabriken i Värö som en mindre enhet som ett steg i framtida större satsningar så en CLT där uppe i närheten av Stockholm är nog en logisk utveckling.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Torbjörn Johnsen  
#827452 Det Södra framför allt behöver är en limträfabrik. Limträ och CLT/KL används ofta tillsammans i större byggprojekt och nu tvingas Södra köpa limträ från andra leverantörer för att kunna klara att leverera det kunderna vill ha. Annars kan ju en LVL-fabrik vara ett stort steg framåt och varför inte använda sågverksflisen till en OSB-fabrik eller för en anläggning som kan göra annan typ av byggskivor eller träfiberisolering? Mönsterås ligger ju en bit från Kindasågen och det är 2 timmar med lastbil för att få ner flisen till bruket. Bättre att förädla på plats?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827481 Har de inte släppt detta ännu?

Det skriks överallt om virkesbrist i Götaland och då ska överkapaciteten ökas ännu mer.

Detta med att sikta bortom bulksågningen har vi hört förr men historiken pekar på att det brukar sluta i återvändsgränder.
Limträ och andra produkter av sönderdelad träråvara är mer passande för en inköpsorganisation som helst inte vill handla med mer än tre-fyra sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Badger  
#827486 Letade lite på Södras sajt, men hittade inget färskt pressmeddelande om detta. Kan du lägga in länken till din källa Torbjörn?

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Torbjörn Johnsen  
#827496
Badger skrev:Letade lite på Södras sajt, men hittade inget färskt pressmeddelande om detta. Kan du lägga in länken till din källa Torbjörn?


Menade du den här?
https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/pr ... orprojekt/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Torbjörn Johnsen  
#827497 Eller om du menar vilka produkter som Södra säljer men inte tillverkar själva? Här finns några exempel:

LVL, lättbalkar och KWH-trä
https://www.sodra.com/en/gb/wood/manufa ... -products/

Limträ:
https://www.sodra.com/en/gb/wood/manufa ... rim-board/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

svampbob  
#827498 Jag fick som sagt igår en del info från förprojektet men då jag antar att alla inblandade har skrivit på NDA papperen så vill jag inte komma med något konkret utan det får Södra göra när det passar dom.

Just nu känns det som att dom har kryssat för extra allt i projektbeskrivningen.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Torbjörn Johnsen  
#827500 Det är ju ett bra exempel på vad vi brukar prata om i podden när det gäller att öka förädlingsgraden här hemma av det vi tar ut ur skogen. Södra skulle ju kunna tillverka flera av dessa produkter själva. T ex limträbalkar, LVL eller andra EWP-produkter. Det krävs inte decennier av forskning (jämför med avancerade lignin- och kemprodukter) utan bara att sätta igång direkt. Teknik- och maskinleverantörerna finns liksom produktionskunskapen. Kanske inte på Södra ännu men den går att värva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Badger  
#827506
Torbjörn Johnsen skrev:
Badger skrev:Letade lite på Södras sajt, men hittade inget färskt pressmeddelande om detta. Kan du lägga in länken till din källa Torbjörn?


Menade du den här?
https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/pr ... orprojekt/


Jag trodde att det var ett nytt pressmeddelande som du hade som grund när du startade den här tråden. Men nu förstår jag att du utgick från deras gamla där Södra skrev att resultatet ska vara färdigt nu i vår 2024. Antagligen så jobbar de på att slutföra analyserna. De kanske tänker presentera det i samband med sitt årsmöte. Så vi får nog vänta och se vad de landat i.

När det gäller vad som kan tillverkas av virket eller inte så vet jag inte, men jag utgår från att det som flisas eller eldas i huvudsak är sortiment som inte är lämpligt för byggelement så andelen som kan bli högre förädlat är kanske inte så stor som vi skogsägare drömmer om.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Badger  
#827508
Torbjörn Johnsen skrev:Eller om du menar vilka produkter som Södra säljer men inte tillverkar själva? Här finns några exempel:

LVL, lättbalkar och KWH-trä
https://www.sodra.com/en/gb/wood/manufa ... -products/

Limträ:
https://www.sodra.com/en/gb/wood/manufa ... rim-board/


Det var inte vad jag undrade, men intressant. Vet inte. Men frågan är om det är stora volymer eller nischprodukter med komplicerad produktion att bygga upp. Kanske är Södra lite försiktiga med att expandera sitt utbud med specialprodukter efter det senaste fiaskot med lister, golv och panel.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Torbjörn Johnsen  
#827511
Badger skrev:
Jag trodde att det var ett nytt pressmeddelande som du hade som grund när du startade den här tråden. Men nu förstår jag att du utgick från deras gamla där Södra skrev att resultatet ska vara färdigt nu i vår 2024. Antagligen så jobbar de på att slutföra analyserna. De kanske tänker presentera det i samband med sitt årsmöte. Så vi får nog vänta och se vad de landat i.


Tråden startades för snart ett år sedan, i februari 2023 och i samband med att Södra gick ut med pressinfo om förstudien för Kinda. Den fick nytt liv igen när svampbob la in kompletterande info.

När det gäller vad som kan tillverkas av virket eller inte så vet jag inte, men jag utgår från att det som flisas eller eldas i huvudsak är sortiment som inte är lämpligt för byggelement så andelen som kan bli högre förädlat är kanske inte så stor som vi skogsägare drömmer om.


Det går utmärkt att tillverka byggrelaterade produkter av i princip allt det som flisas eller eldas idag, Grot och bark undantaget. T ex olika typer av skivmaterial som OSB eller board. Eller olika typer av EWP (Engineered Wood Producyts) som idag tillverkas i USA. Här finns en sammanställning över olika typer av skivmaterial samt EWP-produkter: https://iskogen.se/skogsindustri/traski ... roduktion/

Just skivmaterial verkar ha dåligt rykte här i Sverige efter att spånskivefabrikerna fick lägga ner när pelletsindustrin började betala för spånet. Men tiderna är annorlunda nu och det kommer att finnas ett stort behov av biobaserade byggmaterial framöver. Att det inte gick att tillverka en viss typ av produkt i Sverige för 40 år sedan betyder ju inte att det inte går idag. Det är bättre att titta på hur marknaden ser ut idag. Hur mycket betalas för olika typer av produkter och vilken typ av produkter kan vi tillverka? Ett produktområde som växer snabbt idag är träfberbaserade isoleringsmaterial. Mig veterligen finns ännu ingen tillverkning i Sverige ännu men det finns framgångsrika företag i Norge och Tyskland. Ännu en lågt hängande frukt?

Problemet i den svenska skogsindustrin, som vi ofta pratar om, är att vi sitter "fastinvesterade" i dyra sulfatbruk. Det är, av ekonomiska skäl, ett otroligt stort steg att ta för ägarna till dessa bruk att ändra sina affärsmodeller för massaveden och flisen. Men om de inte hänger med så riskerar de att hamna i samma situation som Nokia när det gällde mobiltelefonerna. Varför ändra på ett vinnande koncept nar hela verksamheten är inkörd på just detta koncept?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827522 Vad tänker du på när du skriver träfiberbaserade isoleringsmaterial? Cellulosaisolering eller något annat?

Träull tillverkas fortfarande för byggsektorn.

Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Fredrik Reuter  
#827525
busholle skrev:Vad tänker du på när du skriver träfiberbaserade isoleringsmaterial? Cellulosaisolering eller något annat?

Träull tillverkas fortfarande för byggsektorn.


Jag tror Torbjörn menar t.ex.: https://hunton.se/produkter/vagg/hunton ... ng-skivor/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).