Motorsåg och handhållet

Bränsle motorsåg röjsåg?

22 inlägg 3682 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränsle motorsåg röjsåg?

forest.  
#788171 Alkylat eller E85 till motor och röjsåg?
vilken är bäst för användaren och för motorn?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

tallen100  
#788173 Alkylat är trevligare för dej, näsan och halsen.

Sågen tycker jag går bättre på mackbensin.
Röjsåg kör jag bara på mackbensin för där har man avgaserna bakom ryggen och inte under näsan.
Nu kommer snart de aspenfrälsta och ger mothugg 😉 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Skogsjacke  
#788177 Jag tycker också att sågarna går bäst på mackbränle .

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Elis76  
#788181 Jag kör E5 eller E10 och vill inte experimentera med annat bränsle på redan inkörda sågar med soppa från OKQ8.
Det fungerar klanderfritt för mig och jag kör bara under barmarkssäsongen [April - Oktober].

Men alla har nog olika premisser och det ena är nog inte mer rätt än det andra är fel.
😀

Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

forest.  
#788183
Skogsjacke skrev:Jag tycker också att sågarna går bäst på mackbränle .


så att vanlig bensin bygger mest värme av de bränslen man kan köra på stämmer inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788184 Gillar man bensen som är cancerframkallande så kör man på mackbensin

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788205 Bäst är förstås batteridrift. Men måste det vara ett flytande bränsle, så torde alkylat (t.ex. Aspen) vara det minst dåliga alternativet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 12 jan 2023, 13:35, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

tallen100  
#788207
Niking skrev:Bäst är förstås batteridrift.

Å där kom batteriet,
Precis som väntat🙄

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Alex Strömberg  
#788210
forest. skrev:Alkylat eller E85 till motor och röjsåg?
vilken är bäst för användaren och för motorn?

Allt förutom E85 i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788259 Hittar du olja som funkar och kan justera sågen så den går rätt kanske E85 funkar.

Är det ny såg ser jag ingen anledning att köra annat än Aspen. Det funkar och sågen håller.
Är den redan körd på annat så kör på det den har haft. Lite haveri risk finns o kludda med olika bränslen.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Vante  
#788329 När det gäller E85 så är det så att man måste hålla koll på att den håller sig blandad för etanol drar sakta hydro vatten och vid en mättnad separera olja och bensin så en Fuchs olja används och förgasaren omsjsteras fetare.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788338 Det är inte alla som ger tillräckligt mycket mer så man får nog va lite vaksam. Går de magert blir det dyrt.

Används krypande olja släpper sot o skit och skärning är ett faktum.

Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788621 Om man får ställa ner tomgången efter bränsle byte så borde det tyda på att föregående bränsle var dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Thomasz  
#789119 Personligen så skulle jag avråda med bestämdhet att köra på mackbensinen.
Detta beror som sagt på att den innehåller på tok för mycket skit som dagens moderna småmotorer inte klarar av.

Skiten i detta sammanhang stavas: ETANOL & Div andra tillsatser( additiver).

Trots allt så är verkligheten som så att per varje % som det blandas in något annat så sänks också oktantalet.
Så med enkel matte så innebär det att dagens handelsbensin ( mackbensin) på 95 okt i själva verket är 85 MON.
Detta beroendes på att det är 10% etanol.
Lika så om Du köper 98- fast där är det c: a 93 okt MON ( med 5 % etsnol).

Som i regel så kräver högvarviga motorer högoktanigt bränsle. Tillverkarna brukar i regel rekommendera minst 95 RON.

Etanolen har också nackdelen att förutom att den spikar( knackande / självtändning vid en lägre temp) så drar drn också till sig vatten( att förbränningsrummet klibbar igen med en gegga, typ majonäs), men även eftersom etanol är ett aggressivt/ korrosivt ämne så käkar den upp både gummidetaljer/ cylindrar osv.

Jag vet ju självt vad jag säger,då det tankades 95 okt i en gräsklippare( med Briggsmotor).
Det som hände efter vinterförvaringen vart att gräsklipparen inte gick att starta( gick halvknackigt på absolut lägsta tomgång, bara för att självdö sek senare).
Men däremot så gick det som ett urverk på alkylat ( aspen) sommaren innan.

Som många småmotortillverkare skriver i sina böcker så tål inte motorerna etanol särskilt bra( om jag inte är helt fel ute så går det att köra med max 5% volym etanol till Stihls maskiner).

Det som många kanske har svårt att förstå så är det en viss skillnad på handelsbensin och alkylat.
Förenklat så är alkylat= en Gasolfraktion ( i flytande form)
Handelsbensin= Innehåller högre andel aromater/ bensenföreningar/ additiver/ tillsatser.

Så det är ungefär som att köpa fotogen( jetbränsle) och flygbensin.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Elis76  
#789121 Jag har en Stiga gräsklippare från 1983 som gått förträffligt på soppa från OKQ8 i 40 år.

Likaså min Husqvarna 165r årsmodell 1982.

Inga som helst problem, någonsin. Båda gick klanderfritt under 2022.

165r slår det mesta när man röjer grovt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).