ons 18 jan 2023, 16:44#789119
Personligen så skulle jag avråda med bestämdhet att köra på mackbensinen.
Detta beror som sagt på att den innehåller på tok för mycket skit som dagens moderna småmotorer inte klarar av.
Skiten i detta sammanhang stavas: ETANOL & Div andra tillsatser( additiver).
Trots allt så är verkligheten som så att per varje % som det blandas in något annat så sänks också oktantalet.
Så med enkel matte så innebär det att dagens handelsbensin ( mackbensin) på 95 okt i själva verket är 85 MON.
Detta beroendes på att det är 10% etanol.
Lika så om Du köper 98- fast där är det c: a 93 okt MON ( med 5 % etsnol).
Som i regel så kräver högvarviga motorer högoktanigt bränsle. Tillverkarna brukar i regel rekommendera minst 95 RON.
Etanolen har också nackdelen att förutom att den spikar( knackande / självtändning vid en lägre temp) så drar drn också till sig vatten( att förbränningsrummet klibbar igen med en gegga, typ majonäs), men även eftersom etanol är ett aggressivt/ korrosivt ämne så käkar den upp både gummidetaljer/ cylindrar osv.
Jag vet ju självt vad jag säger,då det tankades 95 okt i en gräsklippare( med Briggsmotor).
Det som hände efter vinterförvaringen vart att gräsklipparen inte gick att starta( gick halvknackigt på absolut lägsta tomgång, bara för att självdö sek senare).
Men däremot så gick det som ett urverk på alkylat ( aspen) sommaren innan.
Som många småmotortillverkare skriver i sina böcker så tål inte motorerna etanol särskilt bra( om jag inte är helt fel ute så går det att köra med max 5% volym etanol till Stihls maskiner).
Det som många kanske har svårt att förstå så är det en viss skillnad på handelsbensin och alkylat.
Förenklat så är alkylat= en Gasolfraktion ( i flytande form)
Handelsbensin= Innehåller högre andel aromater/ bensenföreningar/ additiver/ tillsatser.
Så det är ungefär som att köpa fotogen( jetbränsle) och flygbensin.