Motorsåg och handhållet

Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

11 inlägg 1614 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Badger  
#782799 Hej.

Vi har ett par Stihl 200(något) sågar som köptes in vid stormen Gudrun. Sågarna går egentligen bra, men ljuddämparna lossnar. Skruvarna som håller fast dem verkar gänga upp sig. Någon som lyckats lösa det på något vis? Verkstaden säger att det inte går, men jag får mest känslan att de hellre vill sälja nya sågar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Alex Strömberg  
#782801
Badger skrev:Hej.

Vi har ett par Stihl 200(något) sågar som köptes in vid stormen Gudrun. Sågarna går egentligen bra, men ljuddämparna lossnar. Skruvarna som håller fast dem verkar gänga upp sig. Någon som lyckats lösa det på något vis? Verkstaden säger att det inte går, men jag får mest känslan att de hellre vill sälja nya sågar.

Samma problem på 353. Tagit värmetålig gänglåsning. Inte kommit tillbaka än. Testat låsbrickor också med succes.

Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Badger  
#782805 Värmetålig gänglåsning. Var hittar man det? Produktnamn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Alex Strömberg  
#782808
Badger skrev:Värmetålig gänglåsning. Var hittar man det? Produktnamn?

Loctite 273 kör jag och de verkar funka

Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Badger  
#782828
Alex Strömberg skrev:
Badger skrev:Värmetålig gänglåsning. Var hittar man det? Produktnamn?

Loctite 273 kör jag och de verkar funka


Enligt siffrorna ska 273 bara tåla lite över 100 grader... trodde att det blir varmare där, men funkar det så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782837 Rätt vanligt på såg är att de spänns lite hårt och packning komprimeras vilket gör det stumt. Då vibrerar lätt bultar ut.

Så, byt packning och spänn lagom.
Se till att det är en packning som gör sitt jobb.
Den ser till att spänningen är samma varm som kall. Vissa såg som 200 är det vanligare än andra. Just på grund av spänning och rörelser från tempraturer.

Kolla noga packning så det inte hamnar snett o hindrar utblås. Det ser man ibland, då går de varmt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

JensSkoog  
#782971 Om det sker, så kosta på dig nya skruvar och ny packning och använd loctite 273.
Har upplevd det med båda MS200 og MS192, men nya skruvar och packing eliminerade problemet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Badger  
#783035
JensSkoog skrev:Om det sker, så kosta på dig nya skruvar och ny packning och använd loctite 273.
Har upplevd det med båda MS200 og MS192, men nya skruvar och packing eliminerade problemet.



Intressant. Ja, det är ju inga konstigheter. Vi får köpa packning och skruv och testa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

JensSkoog  
#783041
Badger skrev:Intressant. Ja, det är ju inga konstigheter. Vi får köpa packning och skruv och testa.

Lärde det med skruvarna av min ÅtF. Enligt han så har använda
skruvar tappat bort lite av sin förmåga att "bita" fast sig. Eller som
han sade: "Skruvar tappar också skärpan."


ä ö

Användarvisningsbild

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783043 Lös skruv i gängan kan ställa till det så kolla noga. Likaså anläggninsytor så inget är skadat.
Sitter det som det ska, ska det inte behövas gänglås.

Avatar Fallback

Re: Stihl motorsåg tappar ljuddämpare

maltex  
#783049 Problemet är för liten klämlängd inte helt ovanligt. Man kan lösa det med gänglåsning och nya skruvar, men felet blir ju egentligen kvar. Längre skruv och lämplig distans ex brickor tjockbricka eller nån form av hylsa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).