Transportsektorn kan alltså, genom att blanda i biobränsle i bensin och diesel, kompensera för ett fortsatt högt avverkningstryck i Sverige. Den "offentliga hemligheten" är då att Sverige ska kunna tillgodoräkna sig minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn och genom detta kunna ligga lägre inom det som kallas LULUCF.
Den nya Regeringen har genom det så kallade Tidöavtalet kommit överens om att reduktionsplikten istället ska sänkas till en miniminivå. Anledningen är att Regeringen vill få ner priset på drivmedel vid pump. Biodrivmedel är rejält mycket dyrare än fossila drivmedel och genom detta höjs drivmedelspriserna redan vid en modest inblandning.
Frågan verkar nu stå mellan: minskade drivmedelspriser för Sveriges invånare, kommuner och företag eller en trolig avverkningskvot för svensk skogsindustri.
I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den. Här sade han senast på Trämarknaden i Karlstad 2022 att transportsektorn inte kommer ha den betalningsmöjligheten. Transportsektorn kommer istället konkurreras ut av trävarubranschen och kanske även kemibranschen.