Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Stammkvistningsintyg

20 inlägg 7162 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stammkvistningsintyg

Hansolov Lönn  
#778732 På 70 o 80talet utfärdade skogsvårdsstyrelsen stammkvistningsintyg. Tanken var att dom skulle kunna användas vid en försäljning av stamblock o få då ett högre pris. Finns det någon som har ett sånt kvar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Skogsjacke  
#779179 Hej jag har stammkvistat en hel del tall här i södra norrland . Våran skogsvårdskonsulent har sett en hel del av mina bestånd och sagt det var välgjort och i rätt tid . Han lovade att hjälpa mig med intyg . Tyvärr så tvärdog han innan nåt blev gjort , tog då ny kontakt med svs . Fick då ett namn som jag kontaktade, det visade sig då skulle bli väldigt dyrt att få ett intyg . Jag minns inte nu hur hög timdebiteringen var , minns bara att dom skulle debitera 58 kr i milkostnad . Det skulle med andra ord ha blivit väldigt dyrt att få ett intyg . Jag har alltid trott att Skogsstyrelsens tjänster varit kostnadsfria , så jag är fortfarande utan intyg .

Avatar Fallback

Re: Stammkvistningsintyg

NiKKE  
#779206
Skogsjacke skrev:Hej jag har stammkvistat en hel del tall här i södra norrland . Våran skogsvårdskonsulent har sett en hel del av mina bestånd och sagt det var välgjort och i rätt tid . Han lovade att hjälpa mig med intyg . Tyvärr så tvärdog han innan nåt blev gjort , tog då ny kontakt med svs . Fick då ett namn som jag kontaktade, det visade sig då skulle bli väldigt dyrt att få ett intyg . Jag minns inte nu hur hög timdebiteringen var , minns bara att dom skulle debitera 58 kr i milkostnad . Det skulle med andra ord ha blivit väldigt dyrt att få ett intyg . Jag har alltid trott att Skogsstyrelsens tjänster varit kostnadsfria , så jag är fortfarande utan intyg .


Får inte konkurreras med näringslivet.

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Camaro1969  
#779209 men vem kräver intyg? man kan väl skriva ett själv, det syns ju även när man sågar stocken... går ju alltså bevisa att det är gjort med ett träd/stock

Avatar Fallback

Re: Stammkvistningsintyg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779217 Förr var det så att staten vårdade sitt anseende. Men det var då det.
Ett intyg från skogsvårdsstyrelsen skull kunna vara pålitligt, det var tanken.
Sen har skogsstyrelsen satts att utföra aktiviternas agendor och tappat hela j-la varumärkesvärdet bland privatskogsägare i mängd.
Tanken med stamkvistningsintyg var att intyga att åtgärden skett så tidigt som möjligt och att övervallningen skulle finnas så långt in som möjligt i stammen och inte på utsidan av centrumutbytet.

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Hansolov Lönn  
#779331
Skogsjacke skrev:Hej jag har stammkvistat en hel del tall här i södra norrland . Våran skogsvårdskonsulent har sett en hel del av mina bestånd och sagt det var välgjort och i rätt tid . Han lovade att hjälpa mig med intyg . Tyvärr så tvärdog han innan nåt blev gjort , tog då ny kontakt med svs . Fick då ett namn som jag kontaktade, det visade sig då skulle bli väldigt dyrt att få ett intyg . Jag minns inte nu hur hög timdebiteringen var , minns bara att dom skulle debitera 58 kr i milkostnad . Det skulle med andra ord ha blivit väldigt dyrt att få ett intyg . Jag har alltid trott att Skogsstyrelsens tjänster varit kostnadsfria , så jag är fortfarande utan intyg .

Vart i södra norrland håller du till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Kjohan  
#779364 Hur gamla träd kan man stamkvista. Och vid vilken ålder/ höjd är det lämpligast?

Avatar Fallback

Re: Stammkvistningsintyg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779372 Det svåra rätta svaret är egentligen så snart som möjligt men utan att ta bort tillväxt.
Optimalt två gånger för att skapa en kvistren stock på 4-5 m med kvistvarven kapade vid ca 1 dm diameter.
Beroende på stamfason/ bonitet/ kvalitet kan det vara 15-25 årig tall och att några av de två tre nedersta grönvarven får offras.
Kvista inte för många med tanke på gallringsuttag och ta bara de få raka som det egentligen inte är så många av om man tittar noga.
Kvistade en del på 80-90-talet och om inte annat kan man njuta av att veta att man skapat vackra tallar för skogsögat.

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Skogsjacke  
#779382 Svar till Hans Olov Lönn , söder om Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Hansolov Lönn  
#779417
Skogsjacke skrev:Svar till Hans Olov Lönn , söder om Umeå.

Ok lite för långt bort för mej synd

   TS
Avatar Fallback

Re: Stammkvistningsintyg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779455
Kjohan skrev:Hur gamla träd kan man stamkvista. Och vid vilken ålder/ höjd är det lämpligast?


Stamkvistning ska påbörjas vid 8cm i brösthöjd. Är stamdiametern väl över 10cm så blir den kvistfria virkesmängden så liten att det inte motiverar arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779505 Det ska finnas ett intyg någonstans...

Kom inte ihåg om det kostade någonting. Det var en ute från skogsvårdstyrelsen ute i ett annat ärende så det var inga problem. 😀

Hittade bilder från sommaren 99. 5-6 år efter det stamkvistades. Gallrades vintern före.
1668627644_20221116_194838.jpg
1668627644_20221116_194934.jpg
1668627643_20221116_195039.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Stamkvistning av tall, del 1 (Video)
Har inte gjort något sedan dom senaste bilderna. Så det är hög tid för det.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistningsintyg

alias  
#779509
Vedmaskin skrev:Det ska finnas ett intyg någonstans...

Kom inte ihåg om det kostade någonting. Det var en ute från skogsvårdstyrelsen ute i ett annat ärende så det var inga problem. 😀

Hittade bilder från sommaren 99. 5-6 år efter det stamkvistades. Gallrades vintern före.
1668627644_20221116_194838.jpg
1668627644_20221116_194934.jpg
1668627643_20221116_195039.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Stamkvistning av tall, del 1 (Video)
Har inte gjort något sedan dom senaste bilderna. Så det är hög tid för det.


Om Skogsvårdsstyrelsen tagit betalt eller ej bör rimligen hänga ihop med om utfärdandet av intyget var en del av myndighetsutövningen eller uppdragsverksamheten. Om det varit en del av myndighetsutövningen så bör de väl även finnas diarieförda och därmed också vara sökbara nu och i framtiden - känns mer tveksamt om det är möjligt om det var en del av uppdragsverksamheten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stammkvistningsintyg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779513
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Det ska finnas ett intyg någonstans...

Kom inte ihåg om det kostade någonting. Det var en ute från skogsvårdstyrelsen ute i ett annat ärende så det var inga problem. 😀

Hittade bilder från sommaren 99. 5-6 år efter det stamkvistades. Gallrades vintern före.
1668627644_20221116_194838.jpg
1668627644_20221116_194934.jpg
1668627643_20221116_195039.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Stamkvistning av tall, del 1 (Video)
Har inte gjort något sedan dom senaste bilderna. Så det är hög tid för det.


Om Skogsvårdsstyrelsen tagit betalt eller ej bör rimligen hänga ihop med om utfärdandet av intyget var en del av myndighetsutövningen eller uppdragsverksamheten. Om det varit en del av myndighetsutövningen så bör de väl även finnas diarieförda och därmed också vara sökbara nu och i framtiden - känns mer tveksamt om det är möjligt om det var en del av uppdragsverksamheten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jag kan inte se det på mina sidor. Men man kanske skulle kolla med dom.

Avatar Fallback

Re: Stammkvistningsintyg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779545
Vedmaskin skrev:
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Det ska finnas ett intyg någonstans...

Kom inte ihåg om det kostade någonting. Det var en ute från skogsvårdstyrelsen ute i ett annat ärende så det var inga problem. 😀

Hittade bilder från sommaren 99. 5-6 år efter det stamkvistades. Gallrades vintern före.
1668627644_20221116_194838.jpg
1668627644_20221116_194934.jpg
1668627643_20221116_195039.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Vedmaskin - Stamkvistning av tall, del 1 (Video)
Har inte gjort något sedan dom senaste bilderna. Så det är hög tid för det.


Om Skogsvårdsstyrelsen tagit betalt eller ej bör rimligen hänga ihop med om utfärdandet av intyget var en del av myndighetsutövningen eller uppdragsverksamheten. Om det varit en del av myndighetsutövningen så bör de väl även finnas diarieförda och därmed också vara sökbara nu och i framtiden - känns mer tveksamt om det är möjligt om det var en del av uppdragsverksamheten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jag kan inte se det på mina sidor. Men man kanske skulle kolla med dom.


Gamla handlingar från diariet digitaliserar de knappast så de är tillgängliga i mina sidor om det inte är något av mycket stor vikt för deras egen skull. Det skulle snabbt bli ett enormt arbete till liten nytta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).