Rundvirke

Värögran

13 inlägg 5655 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värögran

Sture Andersson  
#777887 Kolla in södras prislista på Värögran ,dom har tagit bort pristillägg för längd ,samma pris om det är kort eller långt .
Huvudsaken är att dom kommer över 22cm i topp för att få högsta pris ,enda gången man ska dra ut längden är om det är grovt ,och riskerar gå över 38 cm . Har jag fel ? om jag fattat rätt är det ju bara att hugga 3,73 m ,så är det mindre problem med krök och lättar kommer över 22cm



   TS
Avatar Fallback

Re: Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777905 Hmm, det har jag ju missat om det stämmer. Tror aldrig jag lyckades komma upp i +25.

Avatar Fallback

Re: Värögran

Sture Andersson  
#777912
Mangan skrev:Hmm, det har jag ju missat om det stämmer. Tror aldrig jag lyckades komma upp i +25.

Jag är tvärt om ,får alltid +25 ,men nu får jag tänka om ,blir ju lättare med när man kör, slipper 5,50 stockarna .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värögran

Vedproducent  
#777933 Ser ut som det skulle vara borta i prislistan men det ska man inte vara säker på. Endast grundpris står det. Kontakt för eventuella tillägg och premier. Så det rekommenderas nog att kolla upp innan man springer ut och hugger enbart korta stockar.

Avatar Fallback

Re: Värögran

Sture Andersson  
#777993 Trodde jag skulle få många kommentarer om detta ,prislistan har ju varit ute se augusti .
Men tydligen är vi inte så många självverksamma skogsägare här , detta måste ju har stor betydelse vid aptering .prisskillnaden är ju 105 kr om man kommer upp till 22cm .
Personligen tycker jag detta blir bättre nu kan man sluta hålla på och dra ut längden och hoppas på att det går nog, utan bara kolla på krökar och hålla ordningen på 22cm , kan ju bli att det är fördelaktigt att dra ut sista stocken till 5,50 för han klara 22.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värögran

JohannesG  
#778075 Visst är vi fler självverksamma här. Men alla har olika förutsättningar.
För egen del tycker jag de korta stockarna är ett gissel. Jag vill helst hugga allt 5,5m så jag får med mig så många kubik som möjligt vid skotning.

Det jag däremot tycker är mycket tråkigt med dagens prislistor (förutom att priset generellt skulle vara en bra bit högre) är att det är ett så stort prisfall när det är grövre än 38cm i topp.

Du vill ändå maximera andelen timmer du hugger även om det faller under 22cm. Kubb är ju nästa steg ner och där faller priset ytterligare 115kr.

Avatar Fallback

Re: Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778089 Södra hade länge inte den diametergränsen, men tog bort det för några år sedan. Jag fick då höra höra på skogsforum att jag bara var grinig och att mina träd inte alls var så grova. 🙃

Avatar Fallback

Re: Värögran

jannee  
#778091 Ni ska vara glada över att ha sådan skog ni har eftersom ni kan ta ut långlängder.
En ann får hålla sig till 43 or + där var och en 49:a, sedan spelar det INGEN roll att man får något lägre pris/m3fub.
Har man morötter så har man.

Avatar Fallback

Re: Värögran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778167 Har ni fuskfub? Har ni riktiga fub så ska du kunna leverera morötter och få betalt för hela volymen.

Avatar Fallback

Re: Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778172 Nej, Värögran är inte toppmätt utan man får betalt för hela volymen under bark.

Användarvisningsbild

Re: Värögran

Sjögården  
#778210
Mangan skrev:Nej, Värögran är inte toppmätt utan man får betalt för hela volymen under bark.

Brukar använda mig av Södras app för aptering.
Den visar vilka längder som är prioriterade och vilka dimensioner som efterfrågas i ditt område och tvärtom.
Tycker den stämmer bra med prislistan och är lätt att ta en snabbtitt på i mobilen.
Och vill man inte det kan man hugga som man alltid gjort.. 😉

Avatar Fallback

Re: Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778212 Jag bryr mig inte vilka längder som efterfrågas, bara de som styr priset. 🙃

Värögran behöver du ingen app för att aptera, tro mig. 😀

Användarvisningsbild

Re: Värögran

Sjögården  
#778213
Mangan skrev:Jag bryr mig inte vilka längder som efterfrågas, bara de som styr priset. 🙃

Värögran behöver du ingen app för att aptera, tro mig. 😀

Så kan det vara men den går inte att hugga på ostkusten.
Varje område har sina längder ,dimensioner och önskemål.
Allt beroende på vilket sågverk som timret går till just nu.😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).