Motorsåg och handhållet

Tips på olja?

41 inlägg 5600 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på olja?

Lueri  
#777487 Hej! Har precis rustat upp en Skilsaw 1604h1 elektrisk motorsåg som legat i bostadsrättsföreningens källare i 10 år. Aldrig kört eller haft motorsåg men förstår att jag behöver fylla på ny olja. Kedjeolja? Är det någon som vet eller har tips på vad det är jag behöver?

Mvh, en gröngöling



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777489 Om den har legat i 10 år så bör du inte använda vegetabilisk kedjeolja som lättare stelnar efter långtidslagring, vilket verkar bli ödet för den här sågen efter att du använt den.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Erre  
#777493 Mineral sågkedjeolja skulle jag använda om sågen blir liggande så länge mellan varven.

Annars definitivt rapsolja.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

JensSkoog  
#777531 Håller med "Erre" i det.
Sågar som används hela tiden körer jag med rapsolja som kedjesmorning.
Sågar som används sällan, får Stihls delsyntetiska mineralolja.
Och om sågen har legat länge, @Lueri, så skulle jag skölja ur oljetanken
med lite diesel innan jag fyllde den upp, och köra med den i
tanken tills jag såg att den levererade olja. Då får du rensad systemet.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Lueri  
#777552 Tack för flera bra tips! Jag hittade dem nyligen själv och de såg rätt grisiga ut, därför dom blivit liggande tror jag. Jag har dock plockat ner den i minsta beståndsdel och gjort rent så det borde inte finnas någon gammal olja kvar i systemet. Mineralolja låter det som om det blir! Hoppas på lite flitigare användning nu när de fått lite kärlek!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Lueri  
#777675
Erre skrev:Mineral sågkedjeolja skulle jag använda om sågen blir liggande så länge mellan varven.

Annars definitivt rapsolja.


Har nu fått en manual från skil och i den står det att jag ska använda motorolja SAE 20 eller 30. När jag googlar detta verkar det idag vara motorolja för typ veteranbilar? Ska jag köra på detta eller tror ni mer på modern kedjeolja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

Sture Andersson  
#777676
Lueri skrev:
Erre skrev:Mineral sågkedjeolja skulle jag använda om sågen blir liggande så länge mellan varven.

Annars definitivt rapsolja.


Har nu fått en manual från skil och i den står det att jag ska använda motorolja SAE 20 eller 30. När jag googlar detta verkar det idag vara motorolja för typ veteranbilar? Ska jag köra på detta eller tror ni mer på modern kedjeolja?

Nej för i helvete ,använd rapsolja ,sluta tippa ut mineralolja i naturen 🤬

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

JensSkoog  
#777681
Lueri skrev:Har nu fått en manual från skil och i den står det att jag ska använda motorolja SAE 20 eller 30. När jag googlar detta verkar det idag vara motorolja för typ veteranbilar? Ska jag köra på detta eller tror ni mer på modern kedjeolja?

Det var väl så man rekommenderade i "gammla dar", och jag vet att folk även använde gammal hydralolja och annan skit, men det är inte bra för den som sågar och andar in oljadimman och som "Sture Andersson" säger, skit för naturen.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

tallen100  
#777693
Sture Andersson skrev:
Lueri skrev:
Erre skrev:Mineral sågkedjeolja skulle jag använda om sågen blir liggande så länge mellan varven.

Annars definitivt rapsolja.


Har nu fått en manual från skil och i den står det att jag ska använda motorolja SAE 20 eller 30. När jag googlar detta verkar det idag vara motorolja för typ veteranbilar? Ska jag köra på detta eller tror ni mer på modern kedjeolja?

Nej för i helvete ,använd rapsolja ,sluta tippa ut mineralolja i naturen 🤬

Används sågen sällan så är det mineralolja som gäller...

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

totte  
#777702
Lueri skrev:
Erre skrev:Mineral sågkedjeolja skulle jag använda om sågen blir liggande så länge mellan varven.

Annars definitivt rapsolja.


Har nu fått en manual från skil och i den står det att jag ska använda motorolja SAE 20 eller 30. När jag googlar detta verkar det idag vara motorolja för typ veteranbilar? Ska jag köra på detta eller tror ni mer på modern kedjeolja?


Ohyggligt föråldrade rekommendationer, mest avsett för USA:s rednecks. Kör med rapsolja. Om du inte använder sågen mer än ett par gånger om året så kan mineralkedjeolja vara en idé.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777706 Jag kör bara rapsolja och har såg som står i regel flera år utan problem.
De jag använder mer märks ingen skillnad på heller.
Känns lite bättre o köra med nåt man äter normalt sett.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

Sture Andersson  
#777728
Mange skrev:Jag kör bara rapsolja och har såg som står i regel flera år utan problem.
De jag använder mer märks ingen skillnad på heller.
Känns lite bättre o köra med nåt man äter normalt sett.

Har hänt mig nån enstaka gång att kedjan sitter fast om den stått väldigt länge ,men bara starta och dra loss den mot stocken så går det igen .
Däremot på vedmaskin har jag märkt att om den står hela vintern men rapsolja i sig så har jag fått problem att smörjningen inte funkar på våren .Men har löst det med att när den sista veden körs och det bara är lite olja kvar tippar jag i några deciliter mineral olja ,som han får pumpa fram .

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Erre  
#777795 Helt enig med dig Sture Andersson.

Därför ska en som själv beskriver sig som gröngöling och nybörjare inte behöva leta upp något att slå loss kedjan på.
Bättre saker funkar när man är nybörjare. Och den lär inte gå så mycket att det blir någon miljöförstöring eller fara för användaren med mineralolja.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Camaro1969  
#777798 jag har kört rapsolja tills i år, då mineraloljan blev billigare...
helt jäkla otroligt egentligen.. men så är det

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

halvproffs  
#777804
Camaro1969 skrev:jag har kört rapsolja tills i år, då mineraloljan blev billigare...
helt jäkla otroligt egentligen.. men så är det


Är det så med priset? Häromveckan var jag in på Willys i Gävle och köpte 3×2liters flaskor. Har för mig att dom kostade 24kr litern. Så billig är väl inte mineraloljan? Kanske du såg priset på extra virgin olivoil? 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).