Motorsåg och handhållet

Sågar vi inte äger, ännu

30 inlägg 3882 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågar vi inte äger, ännu

hva555  
#774046 Bör väl finnas rätt många sågar som platsar här. Begränsat utrymme gör ju att man inte kan ta hem alla man hittar även om kostnaden är låg eller ingen. För mig gällde det senast en 44 med orange toppkåpa. Jag tog med en 380CD och en 246 ur en hög utrangerade men inte 44an. Jag har en med vit kåpa men fanns det med orange eller var det en Hpd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Williamm  
#774047 Jag kan göra en lång lista. Det är sågar jag inte hittat.
mest just nu är det nog:
hva357 helst jonses motsvarighet
Stihl 260
Jonse2152 (alla jonse på de chasiet egentligen, nog med 346:or)
Dolmar 7900
Jonse2171
Jonse 2186
Jonse2095
hva550mk2
Stihl 261

Jag kan säkert komma på fler. Och så är det en del jag inte renoverat än.
Vateransågar Pausar jag lite på nu. Men hittar jag någon kul så...

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Alex Strömberg  
#774049 Har inte ägt många sågar men just nu är prio
395XP och en MS200T.
Behöver inte mycket mer om jag får tag i dem.

Finns dock många som skulle vara kul att ha som 044, 298XP, 084, 064, 066, 372, 3120XP om jag bara nämner några. Endast HVA och Stihl för min del.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Williamm  
#774051 084 skulle vara kul.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774084
hva555 skrev:Bör väl finnas rätt många sågar som platsar här. Begränsat utrymme gör ju att man inte kan ta hem alla man hittar även om kostnaden är låg eller ingen. För mig gällde det senast en 44 med orange toppkåpa. Jag tog med en 380CD och en 246 ur en hög utrangerade men inte 44an. Jag har en med vit kåpa men fanns det med orange eller var det en Hpd?

Jo det fanns 44 under kort tid med orange kåpa. Ingen Praktica eller Ranger då, bara 44 på skylten.

Men det finns MÅNGA fler som inte ska har orange hatt men fått det ändå.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774086 Jag skulle väldans gärna hitta lite fler riktigt gamla såg till museet.
Komplettera Husqvarna, Jonsered, Partner serierna lite bättre hade varit kul. De som saknas nu är svåra att hitta.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Mattias_E  
#774089 Mange, antar att en Partner R22 är för vanlig?

Har en som du fixade igång åt Krister "Stockholmaren" i Rickarum för något år sedan som jag kan tänka mig att byta mot någon annan kompetent maskin att stå på vedbacken med...

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

anersimyra  
#774091
Mange skrev:
hva555 skrev:Bör väl finnas rätt många sågar som platsar här. Begränsat utrymme gör ju att man inte kan ta hem alla man hittar även om kostnaden är låg eller ingen. För mig gällde det senast en 44 med orange toppkåpa. Jag tog med en 380CD och en 246 ur en hög utrangerade men inte 44an. Jag har en med vit kåpa men fanns det med orange eller var det en Hpd?

Jo det fanns 44 under kort tid med orange kåpa. Ingen Praktica eller Ranger då, bara 44 på skylten.

Men det finns MÅNGA fler som inte ska har orange hatt men fått det ändå.

Då minns jag ju rätt.. 😀 jag skrev alltså i en tidigare tråd att jag hade ett bestämt minne av att i början på åttiotalet använt helt orange 44:or på jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

hva555  
#774098 Katten också, får väl åka tillbaka och hämta den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774104
Mattias_E skrev:Mange, antar att en Partner R22 är för vanlig?

Har en som du fixade igång åt Krister "Stockholmaren" i Rickarum för något år sedan som jag kan tänka mig att byta mot någon annan kompetent maskin att stå på vedbacken med...

Tjenare!
Jag minns inte vilken detta var precis, men kommer ihåg han hade nåt sånt med sig hit.
Just R22 är en fin såg o stå och kapa med om det är lite ved i storlek 20cm+. Få såg är bättre till samma kostnad o köra även om det är lite grövre. Är de vasst och inte varma sommardar så maler på bättre än de flesta nyare under 65cc. De håller bra, krånglar väldigt lite och går billigt.
Du får ringa o kolla eller komma hit och titta lite då och då, för brännesågar står inte här många timmar.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774105
anersimyra skrev:
Mange skrev:
hva555 skrev:Bör väl finnas rätt många sågar som platsar här. Begränsat utrymme gör ju att man inte kan ta hem alla man hittar även om kostnaden är låg eller ingen. För mig gällde det senast en 44 med orange toppkåpa. Jag tog med en 380CD och en 246 ur en hög utrangerade men inte 44an. Jag har en med vit kåpa men fanns det med orange eller var det en Hpd?

Jo det fanns 44 under kort tid med orange kåpa. Ingen Praktica eller Ranger då, bara 44 på skylten.

Men det finns MÅNGA fler som inte ska har orange hatt men fått det ändå.

Då minns jag ju rätt.. 😀 jag skrev alltså i en tidigare tråd att jag hade ett bestämt minne av att i början på åttiotalet använt helt orange 44:or på jobbet.

Det var inte många och såldes nog inte innan 1985 som jag fattat det hittills. Tillverkades i slutet på '84.
Vit först sen några få av dessa orange, sen Vit toppkåpa igen och sist grå.
Av sprängskisser, service meddelande och serienummerlistorna kan man läsa ut massor....

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774106
hva555 skrev:Katten också, får väl åka tillbaka och hämta den.

Har du för många så ställ dem här ska jag se till de kommer till nytta på nåt vis.
Bara de inte kastas, resten är inte så noga.

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

anersimyra  
#774149
1665244341_514928d2-67bd-4a7a-92a3-a1f1f6b3f6db.jpeg
Williamm skrev:84 skulle vara kul.

Den här blir kul när den monterats samman senare i kväll.. 💪 😀

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

Alex Strömberg  
#774150
anersimyra skrev:
1665244341_514928d2-67bd-4a7a-92a3-a1f1f6b3f6db.jpeg
Williamm skrev:84 skulle vara kul.

Den här blir kul när den monterats samman senare i kväll.. 💪 😀

7900? Var får man ens tag i dessa sågar? Utomlands via ebay?

Användarvisningsbild

Re: Sågar vi inte äger, ännu

anersimyra  
#774155
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:
1665244341_514928d2-67bd-4a7a-92a3-a1f1f6b3f6db.jpeg
Williamm skrev:84 skulle vara kul.

Den här blir kul när den monterats samman senare i kväll.. 💪 😀

7900? Var får man ens tag i dessa sågar? Utomlands via ebay?

Det är en 7910 som jag köpte via skogsverktyg för några år sedan. Nya 7910 och Solo 681 hittar man fortfarande relativt lätt på tyska eBay..👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).