Reduktionsplikten verkar annars just nu slå kilar i tidigare ganska rigida förbund. Det kan finnas flera anledningar men just nu förs debatt huruvida reduktionsplikten verkar marknadshämmande helt enkelt för att den sätter den fria marknaden ur spel när biobränsle måste blandas in i diesel och bensin.
Svebio och Skogsindustrierna verkar vara väldigt skraja för att reduktionsplikten sänks. Det är nog ganska givet eftersom det är flera företag inom denna sfär som investerat i anläggningar för ex. tallolja. För skogsägarna verkar inte frågan extremt het. Kanske för att biobränsle från skogen görs av biströmmar från en redan dåligt betald råvara?
Samtidigt finns motståndare till reduktionsplikten som säger att den är onödig och bara förhalar elektrifieringen av fordonsflottan. Som grädde på moset finns konsumenter som tycker illa om reduktionsplikten helt enkelt för att biodrivmedel är dyrare än ex. diesel och ett krav på ex. 40 % biodrivmedel i diesel skapar en rejäl höjning av bränslepriset.
Reduktionsplikten verkar alltså vara en fråga med många bottnar. Därför intressant att diskutera. Så, vad tycker du?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto