Bilar

Reduktionsplikten, hiss eller diss?

50 inlägg 9763 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#766775 Den så kallade reduktionsplikten är på mångas läppar just nu. Kanske har det att göra med att det är riksdagsval snart och också kanske att reduktionspliktens planerade utförande stoppades i samband med Rysslands invasion av Ukraina som gjorde att drivmedelspriserna ökade markant.

Reduktionsplikten verkar annars just nu slå kilar i tidigare ganska rigida förbund. Det kan finnas flera anledningar men just nu förs debatt huruvida reduktionsplikten verkar marknadshämmande helt enkelt för att den sätter den fria marknaden ur spel när biobränsle måste blandas in i diesel och bensin.

Svebio och Skogsindustrierna verkar vara väldigt skraja för att reduktionsplikten sänks. Det är nog ganska givet eftersom det är flera företag inom denna sfär som investerat i anläggningar för ex. tallolja. För skogsägarna verkar inte frågan extremt het. Kanske för att biobränsle från skogen görs av biströmmar från en redan dåligt betald råvara?

Samtidigt finns motståndare till reduktionsplikten som säger att den är onödig och bara förhalar elektrifieringen av fordonsflottan. Som grädde på moset finns konsumenter som tycker illa om reduktionsplikten helt enkelt för att biodrivmedel är dyrare än ex. diesel och ett krav på ex. 40 % biodrivmedel i diesel skapar en rejäl höjning av bränslepriset.

Reduktionsplikten verkar alltså vara en fråga med många bottnar. Därför intressant att diskutera. Så, vad tycker du?



   TS
Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766786 Det må vara att det gick för fort och långt när reduktionsplikten infördes. Men nu har vi det vi har och att hatta fram och tillbaka är förödande för alla inblandade.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

skogshare  
#766790 Mot bakgrund av att trä i alla former - massivt, i skivor och lösullsisolering - ofrånkomligt kommer att bli allt attraktivare för träbyggnation i både Sverige och globalt, har jag svårt att se hur skogsråvaran långsiktigt både ska kunna räcka till och betalas för med konkurrenskraftiga priser av bioenergisidan. Dessutom är det ju knappast försvarbart att förbränna en så ädel råvara.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766807
skogshare skrev:Mot bakgrund av att trä i alla former - massivt, i skivor och lösullsisolering - ofrånkomligt kommer att bli allt attraktivare för träbyggnation i både Sverige och globalt, har jag svårt att se hur skogsråvaran långsiktigt både ska kunna räcka till och betalas för med konkurrenskraftiga priser av bioenergisidan. Dessutom är det ju knappast försvarbart att förbränna en så ädel råvara.


Flytande biobränslen från skogsråvara konkurrerar inte med de varorna du räknar upp. Det är frågan om sidoströmmar från pappersbruk som tidigare gått direkt in i brukets panna.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#766810 Fast träskivor, isolering och för den delen biokol kan man göra av massaved? Vad hade inte en sån konkurrens gjort med massavedpriset! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#766812 Och ca 190 miljoner hus bör renoveras innan 2050. Här ingår då också tilläggsisolering. Gärna med skogråvara enligt Paul Brannen.

https://iskogen.se/skogsindustri/paul-b ... stri-redo/

   TS
Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#766833 Diss, då svensk diesel ger färre mil än flera andra länder, tex Tyskland. Vad ger inblandningen för vinster, när förbrukningen ökar mer än inblandningen? Det ger bara ännu mer co2. Man har hört talas om gå över bäcken för att hämta vatten, men här är det något mycket större.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Göt  
#766835 Rätt intressant då Cirkel K i sin tv reklam hävdar att 25 % av allt bränsle de säljer är förnybart, borde kanske vara lite liknande från andra oljebolag

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766841
Hema skrev:... förbrukningen ökar mer än inblandningen ...

Kan detta stämma? Det borde ju betyda att om man bara kör på inblandningen så borde det vara en enorm förbrukning eftersom inblandningen då har betydligt sämre verkningsgrad, eller t.o.m. negativ verkningsgrad :surp:

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#766842
th skrev:
Hema skrev:... förbrukningen ökar mer än inblandningen ...

Kan detta stämma? Det borde ju betyda att om man bara kör på inblandningen så borde det vara en enorm förbrukning eftersom inblandningen då har betydligt sämre verkningsgrad, eller t.o.m. negativ verkningsgrad :surp:

Jag kanske har fel på så sätt att det bara skulle vara inblandningen. Men att man kommer betydligt längre på en tysk fulltankning, än en dito svensk, är många medvetna om.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

anersimyra  
#766854 Den ”Tyska dieseln” är väl eurodiesel som enligt uppgift har några få procent högre energiinnehåll än den diesel vi kör på i Sverige och att man skulle komma ”mycket längre” på eurodieseln påstås på diverse forum men någon riktig undersökning kring skillnader mellan eurodiesel och svensk diesel har jag aldrig sett. Däremot utförde jag själv tillsammans med en mackägare en jämförelse mellan blankdiesel och OKQ8 billigaste diesel över samma 200 kilometersträcka med två olika bilar. Blankdieseln skulle enligt mackägaren ge ca 10% lägre förbrukning och märkbart piggare bilar. Körmässigt märktes ingen som helst skillnad och förbrukningsmässigt var skillnaden mellan de två alternativen exakt +-0 så att börja tanka den dyrare blankdieseln blev inte aktuellt..🙂

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#766855 Detta var en intressant jämförelse. Lite verkar det skilja. ~7 % mindre energi i ren biodiesel i jämförelse med fossil diesel med låg svavelhalt.

https://afdc.energy.gov/files/u/publica ... _chart.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

anersimyra  
#766858 https://www.preem.se/om-preem/press/rap ... opadiesel/ Undersökningen har visserligen några år på nacken men förbrukningsmässigt finns inga skillnader mellan eurodiesel och Mk1.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

anersimyra  
#766860 Frågan är dessutom om inte den grövre asfaltsbeläggning vi använder i Sverige spelar en större roll för förbrukningen än vilken diesel det är i tanken..🙂. https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... och-buller

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

MF förare  
#766862 Kan inte bekräfta uppgifterna då det gäller en kompis, dock vet ja att han är skapligt
" ekonomiskt" lagd i sitt tänkande..
Han hävdar bestämt att hans caddy går 10mil längre på norsk diesel än svensk på full tank och upplevs piggare! Så han åker 5mil extra för å tanka i norge rätt ofta.
Å ja ä helt säker på att han har räknat och mätt på de mer än en gång..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).