Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skelettskogar i nationalparken Harz

12 inlägg 5910 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skelettskogar i nationalparken Harz

Fredrik Reuter  
#766442 Massiva angrepp av granbarkborre har gjort granskogen i nationalparken i Harz i Tyskland till i princip skelettskogar. En 500 meter bred buffertzon runt nationalparken har avverkats för att minska risken för att granbarkborren sprider sig ut ur nationalparken. Annars är nu planen att låta skelettskogarna stå och påbörja en ny resa för de knappt 25.000 hektar som finns i nationalparken.

I nationalparken finns bland annat norra Tysklands högsta berg Brocken. 1124 meter över havet och knappt 9 mil från Hannover i de södra delarna av norra Tyskland (!). Känt även för en större signalspaningsanläggning som användes av DDR under kalla kriget då berget ligger mycket lämpligt på den forna gränsen mellan öst och väst. På gränsen mellan Niedersachsen och Sachen Anhalt.

På grund av bergskedjan så har gruvdrift bedrivits i omgångar och i många år. Gruvdriften var energikrävande och närliggande skog användes som energi. När det började ta slut så planterades skogen på nytt men istället för bok planterades den mer snabbväxande granen. Dessutom planterades gran som en del av krigsskadeståndet till de allierade efter andra världskriget. Även detta gran.

Stormen Frederika tillsammans med torksommaren 2018 förändrade spelreglerna i nationalparken. Massiva angrepp av granbarkborre till följd av storm, värmeböljor och torka gjorde som sagt stora delar av granskogen i Harz till skelettskogar. Nu finns en ny plan för Harz och förutom att lämna stora delar helt orört och "låta naturen vara natur" så finns projekt med att plantera bok under granskog. Tanken är att öka andelen bok och försöka skapa blandskogar, bland annat av gran och bok. Något man förövrigt tittat på för drygt 20 år sedan på SLU.

Tesen lär vara att den framtida skogen ska bli mer motståndskraftigt då den får utveckla sig själv. Tydligen anser man dock att det finns problem bland annat med att de tidigare planteringarna genererar nya granskogar och därför försöker man hjälpa bok och andra trädslag på traven genom att plantera dem.

Jag hoppas detta kan bli en spännande diskussion då historian verkar ha flera intressanta bottnar. Vad tycker du om projektet? Har du varit där? Kan du berätta mer? Diskutera gärna vidare här i tråden.

Länkar:

https://www.nationalpark-harz.de/de/der ... twicklung/

https://goo.gl/maps/VCF6mxu2H1o1hgJ76

https://www.shewanders.de/harzer-fichten-monokultur/

https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 999013.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

skogshare  
#766456 Jagade en del i Harz på 60- och 70-talen och slogs verkligen av hur extremt ensidigt man satsade på gran och hur omfattande flängskador man hade av kronhjort med åtföljande rötangrepp. Utöver bok tror jag även på douglasgran och lärk som komplement till granen. När det gäller douglasgranen har jag sett fina exempel på det i likartade franska Centralmassivet.

En viktig fråga är hur det ska gå med omfattande barkborreangrepp i våra svenska nationalparker/naturreservat där granen dominerar liksom vilka spridningsrisker som finns.

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

Fredrik Reuter  
#766464 Du har möjligtvis inga bilder kvar från den tiden? Det hade varit intressant att se i så fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

skogshare  
#766471
Fredrik Reuter skrev:Du har möjligtvis inga bilder kvar från den tiden? Det hade varit intressant att se i så fall.


Tyvärr inte, Fredrik!

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766512 Jag var i Harz 2019. Såg mycket död skog. Dom bilderna finns någonstans här på forumet.
I år har jag varit nere i sydvästra Tyskland och sett stora angrepp med grovskog som var heldöd.
Ett område var avverkat med skördare för några år sedan men virket låg kvar på hygget och mycket låg sedan lång tid på avläggen.
Var även i Frankrike Alsace men där var övervägande lövskog i bergen som ser trevligare ut

Avatar Fallback

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771919 Kom hem i dag från en resa i området Harz.
Det ser helt bedrövligt ut där. Våra angrepp här är små i jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

p till p  
#786068 Jag kan inte förstå att enformiga granskogar ska vara i reservat .

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

anersimyra  
#786077
p till p skrev:Jag kan inte förstå att enformiga granskogar ska vara i reservat .

En gammal fullskiktad granskog är ett biologiskt paradis för en mängd olika arter. Tyvärr så har just granen fått ett oförtjänt dåligt rykte när man talar om biologisk mångfald, men likt en stor ek så hyser en stor gran många hundratals arter av mossor, svampar, insekter, fåglar och däggdjur..👍🙂
Senast redigerad av anersimyra mån 26 dec 2022, 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

Lars Lundqvist SLU  
#786101 Den fjällnära granskogen är ofta fullskiktad och det var ju diskussioner om att skydda stora delar av den skogen, just därför att den har stora biologiska värden.

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

p till p  
#786556 En lyckad granplantering på lämplig bonitet bör vara enskiktad men det verkar inte bli den sorten av skog när barkborren farit fram .

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

Mellberg  
#786650 Att ha ett reservat med gammal gran som närmaste granne, innebär att du måste vara oerhört vaksam om borren får fäste. När temperaturen blir över 19 grader svärmar granbarkborren, då kan du fälla fångstvirke och dämpa den första smällen.

Sedan skall du anmäla utebliven borrebekämpning på reservatet till skogsstyrelsen. Granreservat är som cancer som sprider sig och inget som en privat skogsägare skall behöva tåla. Borde vara lag på att feromonfällor regelmässigt skall sättas upp av reservatsägaren.

Riskerar vi en andra svärmning blir det ännu viktigare med fällor.

Här har Staten misslyckats å det grövsta. Kan vi hoppas på en bättring med nuvarande regering?

Gott Nytt År ..... :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Skelettskogar i nationalparken Harz

paavo25  
#786695 Här nu fram kommit fler saker av ordet skydda. Natur reservat med planterad gran? En små tillverkare av skogsmaskiner belyste saker och hoppas nån nu taga mer reda på. Hur många klasser av skydd fanns de, och vad i vilken klass av skyddning, vad menas?

Här nu på finska sidan, hela mitt liv, alla olika former av skydd av skog automatiskt slut på skogbruk, helt och hållet, otänkbart fälla ett enda träd i en skyddad skog. Ingen människa ska blana sig, den får vara, men.....

Kom fram fullskydd, just känsliga biotoper osv, inget fel om dom skyddas, ingen motorsågning, eller hur?

Men hur skyddad skogsbruks skog, sådan liksom skyddat att förbli ekonomiskog? Inga industrihallar, marktäkt, stugor asvalt,el ,infra, osv banllyst men ponsse/jd reguliert besök, ja tack!

De som jag har svårt med, skogskövling ock marktäckt, sedan tomter och industri. Ingen, inte nån brydd sig de försvann x ha skog helt, men sedan normal slutaverkning in i en skog, som kanske har en bra skogsbuksplan, kanske frösäning, presic som samma figur gjordes för kanske 60 år sedan, då är fan lös.

Andra jag har svårt med, dom som vill ha vinkraft, för står de alls hur myket all möjlig infra runt en vindmylla berövar skog, bort från att vara bara skog.I mina ögon är de ingen skog om allehanda service vägar och nya el linjer genom skog och mark, inge brydd seg igen, för de är ju ren el....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).