sön 31 jul 2022, 08:16#765588
Här några av de punkter jag tar med i mina kontrakt:
1) Tvist skall avgöras vid allmän domstol ( jag stryker notoriskt paragrafen om skiljedomsförfarande)
2) Kontraktet får inte överlåtas, pantsättas eller intecknas
3) Virke skall vara avverkat och utskotat till avlägg som köparen och säljaren innan detta kontrakts undertecknande markerat senast 20ÅÅ-MM-DD
4) köparen skall stå för samtliga kostnader hänförligt till användandet av icke allmänna vägar i samråd med dess huvudman
5) x st frötröd per hektar med likformig distribution över ytan och med nedanstående kvalité skall kvarlämnas efter slutavverkning
5a) ....
5b) ....
6) Virke skall i sin helhet mätas av Biometria och mätprotokoll tillhandshållas köparen senast x dagar efter respektive mättillfälle
6b) Sågtimmer skall stockmätas och redovisas med längd, topp- respektive rotdiameter
6c) Köparen skall tillhandahålla säljaren samtliga bilder över travmätning av massaved som Biometria baserar sin volymberäkning på
6d) Köparen skall stå för samtliga ommätningar som säljaren påkallar
7) Trakten skall gemensamt markeras i terrängen och karta av köparen och säljaren gemensamt
8.) Lumpat virke kvarlämnas i skogen
9) Det åligger köparen att skaffa sig kännedom över natur- och fornhistoriska objekt (fornlämningar) i skogen
11) Bandgående maskiner med miljöband xxx måste användas
12) Avsteg från detta kontrakt skall överenskommas skriftligen mellan köpare och säljare
13) Bäcköverfarter skall skyddas och risning skall ske där så påkallas
Vid gallring
14) Trakten skall låggallras medelst slinggallring
15) Gallringsmall xxx skall tillämpas i sin helhet
Usus magister est optimus