Traktorer och processorer

Viktor 230 (1960)

51 inlägg 9001 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viktor 230 (1960)

rohas  
#765480 Jag har köpt en Victor 230 på auktion. Har inte sett den i verkligheten än. Den har stått några år på en gård i stort sätt oanvänd. Ägaren har troligen inte gjort nått på den som oljebytte osv. Min fråga är, kan jag köra den hem 3 mil och sen serva den eller finns risk för väsentlig slitage? Bekvämast skulle vara att köra hem den som den är men kan tänka mig bytta olja där om det finns risk för skador.
I originalhandboken står att man ska först skölja blocket med fotogen eller brännsprit (finns sånt fortfarande i Sverige?). Kan jag skippa det och kanske bytta olja igen efter att jag tagit hem den, och då med sköljning (bensin?) och allt?

Jag avser att kolla motoroljan för att försäkra mig att det kommer ingen kylarvätska, skummar inte och så. Men skulle visa sig att det finns spår av olja i kylsystemet, hur ska man tänka då? Är det acceptabelt med bara spår på en så gammal traktor? Var går gränsen?
Annat som måste kollas? Tacksam för hjälp!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Nyborg  
#765488 Kollar du vätskenivåer och att oljetrycksmätaren fungerar och visar skapligt rätt så borde det inte vara nåt problem. Ta gärna med en fettspruta för att smörja lite och kanske även kolla så det är olja i växellåda och slutväxlar. Krävs rätt mycket för att ta kål på en BM! 😀

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765493 Tack för svar! Som tur är har jag tid tills på onsdag att läsa på och förbereda mig. För bara 30 km körning, 1,5 timmar, går det bra att komplettera med vilken motorolja som helst om det visar sig ha under miniminivå? Vilket jag inte tror ändå, är bara extra försiktig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Elis76  
#765496 Det finns alltid en stor risk med att köra okända maskiner på allmän väg om de stannar. Jag hade transporterat hem den på ett flak och gått igenom den hemma i lugn och ro. Bromsarna är viktiga att de fungerar klanderfritt om man skall ut på allmän väg, där handlar det om en säkerhetsfråga.

Viktor har en egenhet att går den tom på soppa så har man en hel del jobb framför sig att få igång den efter att man tankat upp. Grannen har två Viktor som används för att slå gamla slåtterängar med slåtterbalk.

Morfars brors gamla Fordson startar man på bensin och kör den varm innan man slår över den på fotogen, och det omvända när man skall stänga av den.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765497 Jag förstår men har inte tillgång till transport. Men den befinner sig 27km från mitt hem och det är bara oasfalterade vägar. Jag kommer att ha en 30 liters dunk diesel som ska hällas i, också extra batteri. Jag tror inte jag har så maximal otur att nåt alvarligt händer på vägen. Dessutom gillar jag "äventyr". Jag vill bara försäkra mig att jag minimerar slitage på motor, låda osv. orsakade av gammal olja som inte bytts på flera år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Mattias_E  
#765499 Lär knappast bli något problem. Kolla ner i tanken först bara så där inte verkar vara skräp eller utfällningar av från miljödiesel. Är det det så dra en slang från en 5/10-litersdunk till matarpumpen istället innan första start.

Som du i övrigt konstaterat, se över vätskor och fyll på om det behövs. Ta med fettspruta och smörj styrleder, möjligt att den kan ha smörjnippel till urtrampningslagret, vet att en del BM har det. Kontrollera lufttrycket i däcken, bör väl vara ca 0.8-1 kg bak och 2 kg fram.

Just det, innan du rullar iväg, kolla så du har fungerande broms, inte kul att märka att det inte finns eller tar fantastiskt dåligt när man väl är på rull.

Sen är det bara att rulla på hemåt i sakta mak. Efter en liten stund kan det vara läge att stanna till och gå ett varv och se så att allt står rätt till, inge läckage eller svullna slangar till kylaren.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Mattias_E  
#765500 Gällande oljebyte och rekommendationen om att skölja motorn så är det naturligtvis inte fel, men det gör du i lugn och ro hemma.

Ett tips är att blanda olja och diesel ca 25/75 i förhållande och häll på efter att du tappat ur den gamla oljan, starta och låt sen stå igång en liten stund, töm ur och upprepa tills du har inte längre har svart olja som kommer ut med sköljningen, byt filter och häll på korrekt mängd motorolja så är det färdigt sen.

Mängden "sköljolja" behöver inte vara full oljemängd för ett oljebyte, går det på 7 liter motorolja så räcker det med 5 liter till sköljningen.

I övrigt så ska det inte vara någon inblandning av olja i kylarvattnet, dock kan gammal glykol ha en lite fet, oljig hinna, men inte mer än så. Byt även den och spola kylsystemet innan du fyller på med ny glykolblandning. Man kan även göra en sköljning med en diskmaskinstablett i systemt som man varmkör innan man tömmer ut, samma här som med oljesköljningen, upprepa tills du har rent vatten som kommer ut. Skölj noga efteråt, man kan med fördel köra någon dag med bara vatten och tömma ut innan man fyller i korrekt blandning.
Senast redigerad av Mattias_E lör 30 jul 2022, 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765502 Skulle jag hitta mer en liten fet hinna i kylsystem är det läge att häva köpet? Annars kan jag förhandla priset neråt ordentligt. Vatten i oljan vet jag att det är alvarligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765504 Jag tackar för svaret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765505 Jag tackar för svaret, Mattias!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765506 Det blir lite strul med mina inlägg tills jag lär mig hur det funkar. Sorry!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

Nyborg  
#765520
rohas skrev:Skulle jag hitta mer en liten fet hinna i kylsystem är det läge att häva köpet? Annars kan jag förhandla priset neråt ordentligt. Vatten i oljan vet jag att det är alvarligt.

OM det skulle vara vatten i oljan så är det varken dyrt med delar såsom packningar odyl, sen är de även rätt lättskruvade. Men en bra anledning för prut! Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765525 Vad bra att du säger det, jag skulle vara mycket besviken om jag var tvungen att avstå den här gången också, det har hänt förut med en 350 boxer. Den var otroligt risig och det kunde man inte avgöra genom bilderna. Jag har länge sen, trots att jag har inte nån erfarenhet, bytt toplock och kolv etc. i en Volvo F6 från 70 talet, och en F7 som jag hadde i min transport firma i flera år. Den bara gick.
Kan ni komma på något som är viktigt att kolla och avstå från köp ifall det är trasig? Växellåda, kraftuttag? Den har lastare också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktor 230 (1960)

alias  
#765527
rohas skrev:Vad bra att du säger det, jag skulle vara mycket besviken om jag var tvungen att avstå den här gången också, det har hänt förut med en 350 boxer. Den var otroligt risig och det kunde man inte avgöra genom bilderna. Jag har länge sen, trots att jag har inte nån erfarenhet, bytt toplock och kolv etc. i en Volvo F6 från 70 talet, och en F7 som jag hadde i min transport firma i flera år. Den bara gick.
Kan ni komma på något som är viktigt att kolla och avstå från köp ifall det är trasig? Växellåda, kraftuttag? Den har lastare också.


På begagnade traktorer med lastare så kan det vara bra att kolla framaxelns skick lite extra.

Vet att vissa Volvo BM-modeller gick att få med en förstärkt framaxelvariant. Tror det kallades något med "industri". Finns säkert någon här på forumet som vet om så var fallet med aktuell modell.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Viktor 230 (1960)

rohas  
#765532 Jag kommer inte använda den till tunga arbeten utan på tomten, skotta snö, lyfta saker. Men bra att ha i åtanken. Lyfta axeln med domkraft på mitten och skaka lite, eller på var sida? Tror det kan kännas i ratten om det känns rangligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).