Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

20 inlägg 7180 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

bondenfredrik  
#755960 Hej, kör just nu valtra n121 advance och en möre 6475,och 9 tons vagn. 6.7m kran, - 08 körd ca 6000m3. Har 1km som längst till skogen, byaväg. Äger just 100hektar, varav hälften redo för andra gallring inom 10 år.
Huggde i år 600m3 i andra gallring som jag kör ut, hugger manuellt.
Frågan, kommer byta vagn/kran till nytt år för jag har gett upp med att orka köra möre mer, svetsar/ byter slangar om vartannat trots att jag försöker uppdatera den varje år...
Såå, jag kommer köpa med elektronisk styrning. Vagn ca 12- 15ton kran minst 7.3, helst större.
Jag jar 3 val att välja mellan, oniar. BMF, MTM forest ( gamla weimer, dock helt nydesignat, otrolig fin vagn)
Men min största fråga, med den info ni har om mitt skogsbruk, skulle ni rekommendera att välja litet mindre ekipage, 7m kran 12ton vagn, och på det sättet slippa billigare undan, oxh kanske skona skog och traktor. Eller anser ni att m3 per år kan räcka för att punga ut 100000 extra för längre kran och vagn och kanske komma upp i en mer proffesionell version av vagnar..



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

alias  
#755962
bondenfredrik skrev:Hej, kör just nu valtra n121 advance och en möre 6475,och 9 tons vagn. 6.7m kran, - 08 körd ca 6000m3. Har 1km som längst till skogen, byaväg. Äger just 100hektar, varav hälften redo för andra gallring inom 10 år.
Huggde i år 600m3 i andra gallring som jag kör ut, hugger manuellt.
Frågan, kommer byta vagn/kran till nytt år för jag har gett upp med att orka köra möre mer, svetsar/ byter slangar om vartannat trots att jag försöker uppdatera den varje år...
Såå, jag kommer köpa med elektronisk styrning. Vagn ca 12- 15ton kran minst 7.3, helst större.
Jag jar 3 val att välja mellan, oniar. BMF, MTM forest ( gamla weimer, dock helt nydesignat, otrolig fin vagn)
Men min största fråga, med den info ni har om mitt skogsbruk, skulle ni rekommendera att välja litet mindre ekipage, 7m kran 12ton vagn, och på det sättet slippa billigare undan, oxh kanske skona skog och traktor. Eller anser ni att m3 per år kan räcka för att punga ut 100000 extra för längre kran och vagn och kanske komma upp i en mer proffesionell version av vagnar..


Om jag tänker rätt så blir det ca 50 ha andragallring inom 10 år. 50 ha andragallring borde bli mellan 2000-3000 m3fub (beroende på hur skogen ser ut) eller 200-300 m3fub per år i snitt. Det är ju inga jättestora volymer.

Jag hade haft svårt att motivera prisskillnaden för de volymerna.

Värt att tänka på är ju att vagnen inte blir för bred, så att man tvingas hugga bort en del av träden i stickvägskanten för att komma fram.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

jonko  
#773646 Vi har en BMF10t2pro med 720 kran, det är egentligen en förbannat fin kärra. skulle jag köpa en ny idag, så skulle jag köpa 11t med singel ram även fast jag inte tycker om det bara för att kunna skjuta fram hjulen just en aningen och få bättre följsamhet.

Den vi har är vald med tanke på pris kvalitet och utformning. är egentligen nog jätte nöjd faktiskt. lite små saker skulle kunna vara annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

bondenfredrik  
#774374
jonko skrev:Vi har en BMF10t2pro med 720 kran, det är egentligen en förbannat fin kärra. skulle jag köpa en ny idag, så skulle jag köpa 11t med singel ram även fast jag inte tycker om det bara för att kunna skjuta fram hjulen just en aningen och få bättre följsamhet.

Den vi har är vald med tanke på pris kvalitet och utformning. är egentligen nog jätte nöjd faktiskt. lite små saker skulle kunna vara annorlunda.

Köpte exakt en sån förra fredan, har spenderat helgen med att flytta ventilbordet in under krantornet, har hydraulisk förstyrt med propo elstyrning på utskjut och grip.
En fråga åt er, det var tre slangar till ventilbordet, tryck ena. Sedan en lika grov retur och till sist 1 liten retur?
Kan ja koppla de två grova till + och - på min valtra n121 och den lilla på returen på traktorn? Försäljaren sa att det kanske var så att båda två returerna skulle kopplas till skilda fri returer till tanken? Att det ej fick finnas det minsta motstånd i nån av dem, vilket det finns i ett vanligt hydrauluttag sa han..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

Amatörhuggare 62  
#774386 I ett vanligt tipputtag, har man lite mottryck. Ska va fri retur, och två separata.
Sätter du ihop båda stora å lilla m varann. Så kan du få oönskade flödesriktningar. Den stora motar lilla. Som ja tror, ä någon sorts läckoljeledning.

Användarvisningsbild

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

Bert1  
#774398 Har du Ls hydralik på traktorn?
Förresten det är inte så att ventilpaketet är för Ls hydralik för då stämmer det ju med att där är 3slangar

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

bondenfredrik  
#774400 Neij, ingen ls på traktorn, och vad jag förstår inte heller på kärran. Tror mer på föregående, att jag måste fixa 2st returer..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

Camaro1969  
#774425
bondenfredrik skrev:
jonko skrev:Vi har en BMF10t2pro med 720 kran, det är egentligen en förbannat fin kärra. skulle jag köpa en ny idag, så skulle jag köpa 11t med singel ram även fast jag inte tycker om det bara för att kunna skjuta fram hjulen just en aningen och få bättre följsamhet.

Den vi har är vald med tanke på pris kvalitet och utformning. är egentligen nog jätte nöjd faktiskt. lite små saker skulle kunna vara annorlunda.

Köpte exakt en sån förra fredan, har spenderat helgen med att flytta ventilbordet in under krantornet, har hydraulisk förstyrt med propo elstyrning på utskjut och grip.
En fråga åt er, det var tre slangar till ventilbordet, tryck ena. Sedan en lika grov retur och till sist 1 liten retur?
Kan ja koppla de två grova till + och - på min valtra n121 och den lilla på returen på traktorn? Försäljaren sa att det kanske var så att båda två returerna skulle kopplas till skilda fri returer till tanken? Att det ej fick finnas det minsta motstånd i nån av dem, vilket det finns i ett vanligt hydrauluttag sa han..



grattis till inköpet!

får man fråga vad priset landade på, det verkar vara superhemligt när man kollar hos försäljarna :)

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

bondenfredrik  
#774426 Bytte in gammalt möre, men tror priset var 27000euro med moms. Förstyrt. Med lampor som går att vika in. Och radiostyrd vinch.
Kärran var ny, men årsmodell 21. Så därav priset, en nybeställd samma vagn skukle varit ca 35k

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

maltex  
#774438 För den som behöver lämplig vagn.https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /104352474

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774442 Den lilla returen kommer nog styrning i ventilpaketet.
Har separat retur från min EX38a direkt till tank från elservot

Användarvisningsbild

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

Fredi  
#774444
bondenfredrik skrev:Neij, ingen ls på traktorn, och vad jag förstår inte heller på kärran. Tror mer på föregående, att jag måste fixa 2st returer..


Helt korrekt, 2 returer är det bästa alternativet. Fungerar även att sätta de 2 grova slangarna till + och - på traktorn som du nämnde. Den klena skall vara till fri retur. Traktorns retur som finns färdig har mottryck pga att den går via filtret till "tank" . Går att pröva med den klena dit men om kranen går knyckigt eller annars beter sig konstigt är det för mycket mottryck. Det bästa alternativet är att få både grova och klena returen direkt till "tank"

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

bondenfredrik  
#774470
Fredi skrev:
bondenfredrik skrev:Neij, ingen ls på traktorn, och vad jag förstår inte heller på kärran. Tror mer på föregående, att jag måste fixa 2st returer..


Helt korrekt, 2 returer är det bästa alternativet. Fungerar även att sätta de 2 grova slangarna till + och - på traktorn som du nämnde. Den klena skall vara till fri retur. Traktorns retur som finns färdig har mottryck pga att den går via filtret till "tank" . Går att pröva med den klena dit men om kranen går knyckigt eller annars beter sig konstigt är det för mycket mottryck. Det bästa alternativet är att få både grova och klena returen direkt till "tank"


Jo vet, bästa skulle vara att få båda returerna till tanken skillt, men ska börja med att bara få lilla till fri retur och stora i minus uttag. Se om allt flyter på så, får de lämna, vill kunna köra på högt flöde som min valtra n121 med advance uttrustning kan ge, minns jag rätt ca 80l/min

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

Bert1  
#774471 Har du inte upp till 115?

Avatar Fallback

Re: Köpa nytt ekipage, hjälp mig välja?

bondenfredrik  
#774477
Bert1 skrev:Har du inte upp till 115?

Aa, kollade upp, 115l/min, 205bar
Förra vagnen, möre 6545 klarade 30% sedan började det rycka..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).