Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605748 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#248729
JensSkoog skrev:Kapat ner träd i fyra timmar för en kille som ville ha bort dom som spärrade så han inte såg sjön. Ett förtiotals björk, ek, gran och asp, och jan använde säkra hörnet hela tidet. Börjar bli det naturliga för mig nu. Senn har jag målad tak och två dörrar i badrummet - skitarbete, men det blir vackert till jul!


Klart som tomte är det väl ingen match att hinna med ett förtiotal träd på 4h. Imponerande!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#248730
Slurfi skrev:
Hema skrev:
Slurfi skrev:Kallt -19,1° nu så jag slog av luftvärmepumpen och värmer endast med ved nu fram tills nån gång i februari, mars nån gång är planen.
Återförde positiva katjoner och hittade då en hög med presenter som
nån större gnagare lämnat tjugo meter från huset.


Jag har inte fakta på detta, men är det inte bättre att låta pumpen gå om än på lågvärme? De är väl som kylskåp, inte bra om de får stå avstängda för länge?


Ingen aning, jag har slagit av pumpen över vintern i några år nu och det märks iaf inget.

Då kommer det nog forsätta att fungera. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#248762 Uppe tidligt till två cm. snö! Första snön i år! Fick på kaffe och la in en snus, och senn gjorde jag ren det enda jag har som det står Husqvarna på - köksfläkten! :grin: Kommer inte i håg när jag sist gjorde det, men den var inte vacker. Nu står filtret ensam i diskmaskinen och avloppet får lite extra fett! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#248787 Varit ute och tagit vara på de 2 vindfällor som Sven orsakade...sedan passade jag på att plocka bort en rätt grov gran som troligen va inne på sista versen... Tror den va lite drygt 80 cm i roten...

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#248841 Fällt mitt livs hittills största träd :smile:
En tall hemma på gården som stod lite för nära vägen. Blev tre fyra meters stockar till bysågen å två tre meters vedbitar.
Använde instick å säkra hörnet. Allt gick bra förutom ett litet fel jag gjorde när jag sågat bakåt å skulle dra ut svärdet så sågade jag i brytmån med svärdstippen :oops:
Resulterade i en allt för tunn brytmån på högra sidan :oops: .
Nåväl, allt gick bra å jag lärde mig ju min läxa tills nästa gång :smile: .

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#248842 Den var så stor så det small hela eftermiddan!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

bodaedet  
#248844 15cm snö på förmiddagen, blev till att sätta på snöbladet på Fyris. Vinschen har varit trasig i två år och fast jag lagt den nya i låda på sätet så har den inte ramlat på plats. Blev till att använda handlyft i stället. Verkar som om jag får ta tag i problemet själv.
Var sedan och trampade en myr på ca 600m, hoppas på kallt nu efter snön, även om SMHI spår mildväder. Det har ju faktiskt hänt att de haft fel. Kortar skotningen med ca 800m om det vill frysa till.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#248845
Blivande snickare skrev::oops:
Resulterade i en allt för tunn brytmån på högra sidan :oops: .
Nåväl, allt gick bra å jag lärde mig ju min läxa tills nästa gång :smile: .

Då drogs trädet något till vänster...

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#248850 Totte: Mycket möjligt!
Stod ju med motorsågen igång å hörselskydden på å började kvista nästan genast så jag vågar inte säga säkert :wink:

Tallen: Jo precis, det var tur att jag flyttade soptunnan först annars skulle den ha blivit under en stor kvist! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#248852 Gårdagens, jag var med min far och jobbade upp stormfällt , det hade fått hjälp av ett nygjort hygge på grannes mark.




idag har jag bara ätit julbord, det var ju en prestation... ostkakan var ju gjord på keso :ymsick:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#248860 Dagens prestation får nog bli att jag glömde fikat som jag packat i kamerasäcken i bilen när jag bytte till traktorn. Timmen senare väl framme vid timret tänkte jag avnjuta åsynen med en rykande kopp..snacka om besvikelse. Som tur är kom min sambo upp på skogen idag och hade lussebullar och glögg med så jag överlevde dagen. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248896 Fina bilder Molnia

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#248918
husqvarna_med_sthil skrev:Dagens prestation får nog bli att jag glömde fikat som jag packat i kamerasäcken i bilen när jag bytte till traktorn. Timmen senare väl framme vid timret tänkte jag avnjuta åsynen med en rykande kopp..snacka om besvikelse. Som tur är kom min sambo upp på skogen idag och hade lussebullar och glögg med så jag överlevde dagen. :)


Ett svårt katastroftillbud, tur räddningspatrullen ingrep.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#248920 Skapligt träd Molnia.
I dag blev jag filstjärna :grin: men ni får vända på datorn fixar inte att ändra. :oops:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#248935 Jag måste säga om jag inte redan sagt det att du har minsann ett fint ekipage ! Lite avis, men försöker hålla den typen av känslor stången :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).