Motorsåg och handhållet

Jonsered 2145

8 inlägg 3335 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2145

leifa.k  
#747674 Denna såg är trevlig att kvista med. Skulle byta kedja till en ny, såg att den ena bulten som låser svärdet hade försvunnit in i plastkroppen och låg där o skramlade när man rystade på sågen. Är det en stor operation för att komma åt bulten? Måste man klyva hela sågen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2145

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747678 Nä, inte klyva tanken.. den ska vara hel.
Man puttar i den innifrån tanken, kollar så den kommer rätt, sen på med en mutter o dra den på plats.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2145

totte  
#747680 Ligger möjligen i oljetanken.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2145

leifa.k  
#747788 Tack för svar. När jag vaknade vid 6-hugget i morse med ett ryck så var min första tanke att den måste ligga i oljetanken, har nog bearbetat detta i sömnen... For ut, tog bort oljetankslocket, vände på sågen o rystade, ut kom bulten. Köper en teleskop historia med magnet ute i spetsen så skall den nog vara lätt att få på plats. Men, varför lossnar den och far in i oljetanken! Skall man göra ordentligt rent från olja och smeta på något klet/klister?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2145

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747797 Den har nog fått en smäll.
Så länge du får i den rätt utan nåt skadats är det bra.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2145

leifa.k  
#752850 Sent svar. Försökte att pilla dit den, la ned det. Köpte denna megnetpinne, styrde dit bulten, det var så tight så att jag fick montera dit svärd, kåpa och dra ut bulten med mutterns hjälp. Nu när jag känner på den när svärdet är demonterat så sitter den som berget. Är nog som du skrev Mange, att den har fått sig en smäll.. Inget annat skadat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2145

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752944 Trevlig såg. Min nya kvinna har en. Har just haft hem den på lite tillsyn. Oljelocket gick i bitar men locket från en skrotad 2252 passade. Antar att hennes exman dragit locket med nyckel.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2145

leifa.k  
#753571 På min såg fanns det plastspärrar på L och H skruven, dessa klipptes bort vid första köldknäppen med en sidavbitare. Efter det så blev det "ordning på torpet" med förgasarinställningarna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).