Socialt (mer om oss)

Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

79 inlägg 23659 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

Knegarn  
#46891 Ja! Här tänkte jag att alla vi som inte har en egen blogg men ändå vill berätta lite om vad som hänt under dagen/veckan kan skriva.

Idag har jag huggt färdigt en kalyta på hela 1 ha! ett stort projekt med andra ord.
Tyvärr har vi ofta såna småplättar häromkring. det blev hela 150 kubik!
Började även ikväll på en grangallring på 4 ha som ligger i anslutning till kalytan, ca 0.08 medelstan som är bra förröjt. Riktigt roligt med andra ord.
hugger som bäst åt Pedersöre kyrkliga samfällighet så lite rädd var man igår när man flytta maskin dit och började på lite smått, jag menar herren kanske inte tycker att man borde jobba på hans mark på en sönda :grin:
jaja inget gick sönder iaf.
Sen hade vi lite småpyssel med att få igång callstart till värmaren på gamla skördarn men det lyckades tillslut så nu kan vi sms starta båda skördarna...är inte tekniken underbar :smile:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

Thunborg  
#46905 Du det var väl inte så svårt :lol: Du har ju just skrive din första blogg , börja imorgon i rätt kategori :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

skogsrået  
#46954 Varför vägra blogga??? Tänk vad trist det vore om INGEN skrev något...vad för nåt skulle då alla läsa..fönsterposten måntro???!!! :surp:
Nej-ju fler som delar med sig av sina egna erfarenheter,på sitt eget vis i sin egen blogg desto roligare blir det ju för oss alla...
Kanske man skulle beordra alla bloggare att gå ut i "bloggstrejk" så får vi se hur länge det dröjer innan nya bloggstjärnor tänds på den ljuva blogghimlen :lol:
Fortsätt nu med egen blogg...det här var väl inte så farligt...eller hur!!?? :-bd

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

orre  
#46984 Körde ut det sista från min 0,1 ha gallring av 15 årig Balsampoppel igår.
Har ej gallrat förut, tog ca 50 % samt de "vargar" som stod och tryckte mot ladugården.
Det blev knapt 30 m3fub :P

Användarvisningsbild

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47041 Orre: Spännande med balsampoppel - har du gjort någon mätning på beståndet - BHD + höjd ?
Vad för plantmtrl hade du - eller vare sticklingar?

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

orre  
#47060 Nej, Inget uppmätt tyvärr.
Gissningsvis
Medellängd 22 m
Medel BDH 18-20 cm
Plantorna var knapt en meter långa, har ingen aning om ursprunget.

Som all min skog gallrat aldeles för sent.
De största 10 träden (som stod i ytterkanter) var ca 40 cm i BDH

Användarvisningsbild

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

Knegarn  
#47624 Jahapp, en liten sumering av veckan hittils:
Blev klar idag vid 12 tiden på en grangallring som jag började på i söndas på em. 317 kubik på 2 o en halv dag (skulle nästan platsa i flyttråden) jaja medelstammen var runt 110 liter så det blev ganska fort till kubik..
sen hjulade jag skördarn till mina kusiners hall där vi ska ha 1000 timmars service imorron, ska samtidigt ha 100 timmars på
830´n så sabrina kom körande dit vid 6 tiden ikväll. (vi hade 1,5 km dit så trailer behövdes inte)
Nu står båda "nya" maskinerna i hallen och väntar på morrondagen när dom ska pysslas om! :smile:
Imorronkväll blir det att flytta lite längre bort och köra en kalyta på 400 kubik på fredag och lördag, sen efter det blir det lite gallring i närkrokarna i början av nästa vecka.
Efter det blir det tyvärr att börja köra 180 km/dag :sad: ska gallra 2000 kubik i Vetil (veteli på finska) som ligger ca 90 km bort!
skit oxå, jag har haft det lite väl bra hittils i vinter, har inte varit mer än 30 km hemifrån.
Hur ser det ut för er i sverige med produktionsbegränsningar framöver? jag har hört lite lösa rykten om att både stora-enso (som vi kör mest åt) samt upm har tänkt lugna ner tempot efter påsk, men vi får se...

Tillsist en bild på nån konstig bääver som nån byssmedja har svetsat ihopa här i finland säger folk, en granne har en sån o gav den lite kärlek häromkvällen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

GremoNiclas  
#47736 Våga starta en riktig blogg Knegarn!
Du vill ju, eller vågar du inte... :mrgreen:
Visa lite Finsk sisu. :lol:

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47757
GremoNiclas skrev:Våga starta en riktig blogg Knegarn!
Du vill ju, eller vågar du inte... :mrgreen:
Visa lite Finsk sisu. :lol:


nu ska vi inte vara elaka mot knegarn =)) ... man kan ju inte sitta här och uppdatera varenda dag ;)

"some people have lifes beside this perfect network" =))

t.e.x har jag jobbat på som vanligt ..om än inte i skördarn hela dagarna , men nog mest det :lol: ... såg en bil på nätet till rätt pris som jag blev förälskad i , och fick köptvång pga. priset .. så jag köpte en bil idag ... eller bil och bil ? .. en lastbil med glidarcomfort .. en FORD F-250 TSF "tristar" SUPERDUTY 7,3L powerstroke diesel :D :D .. tanken är att den nuvarande BMW n får vika hädan för en lite grövre typ av "tösbil" + att jag får extra arbetsglädje med en till USA -truck på gården ... kan säga att jag satt och småflinade för mig själv vid hemfärden ... och njöt i fulla drag när man trycker på lite och hör HOLSET turbon vina till lite och hastighetsmätarn skenar iväg som en skrämd hare =)) ... skitkul .. men inte gratis!
men en förhållandevis billig "hobby" ... bilder på trucken kommer senare ... hk..okänt ..men runt 1000nm i vrid skulle jag tippa ..minst :)) :)) ...och denna ska tösen åka t jobbet med :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47758 Kul med en Jänkare till kN JAG TÄNKA MIG. :lol:

Vilken årsmodell köpte du? :smile:

Vad säger tösen om detta byte :lol:

FÅR MAN VARA LITE FRÄCK O FRÅGA HUR MYCKET DU FICK GE FÖR DEN :smile:

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47769
valmet901 skrev:Kul med en Jänkare till kN JAG TÄNKA MIG. :lol:

Vilken årsmodell köpte du? :smile:

Vad säger tösen om detta byte :lol:

FÅR MAN VARA LITE FRÄCK O FRÅGA HUR MYCKET DU FICK GE FÖR DEN :smile:


klart att man får vara fräck :lol:

man har ju inget annat roligt förutom skogen ..haha!

här måste jag dock av "säkerhetsskäl" citera kronprinsessan victoria som vid en intervju i tv vid tidig ålder sade : - "dumma frågor får bara dumma svar"


och tösen är NÖJD... ( vill ha faktorn var väldigt hög ) ...... för 4 år sedan var detta fordon OTÄNKBART :surp:

årsmodellen kan den som läst på bäst , och sett vilken bil som blivit såld ;)

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47770 Jaja bränsleförbrukningen skall bli skoj o höra om sen det får du rappotera oss om.

När bilen blivit testad till fullo. :lol:

Nä nu får man nanana några timmar o sen upp o jobba. i-)
Senast redigerad av valmet901 mån 15 feb 2010, 00:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47774
valmet901 skrev:Jaja bränsleförbrukningen skall bli skoj o höra om sen det får du rappotera oss om.

När bilen blivit testad till fullo. :lol:

Nä nu får man nanana några timmar o sen upp o jobba. i-)
Kudden är ens värsta fiende när man vaknar ibland vill kudden inte att man skall gå upp [-x


ja , och är de int sant så säj ! .. det blir nog rapporter om diverse + kanske några bilder då :lol:

nog är bilen "hårig" ... men lär nog vårdas som mina egna levande barn , kan ju dock vara kul att nyttja vid rödljuset mot en stressad "försäljartyp" som tror att han valt rätt fil 8) =)) =)) **==

Användarvisningsbild

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47783 Grattis till Trucken!
Det där med bränsleförbrukningsfrågorna, du vet väl att det är bara avundsjukan som lyser igenom?

Avatar Fallback

Re: Bloggen för oss som vägrar blogga fast vi gillar bloggar!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47825 Jo det är väl det :p

Är ju klart mer fräsig än mitt skogsåk volvo 745.

Klart den dricker ju en del soppa den ochså en hel liter till o med =))

Tror nog ingen är avundsjuk på den gamle bilen 🤷‍♂️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).