Skogsekonomi

Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

120 inlägg 19528 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

pyntan  
#740713 Hej

Jag undrar om nyblivna skogsägare är medlemmar i de olika skogsägarföreningarna som finns i lika stor utsträckning som de äldre? En insatt föreningsperson sa lite skämtsamt att medelåldern ökade med ett år, varje år. Att man är kvar när man varit med länge och har ett kapital som arbetar i föreningen förstår jag, men är det lika självklart för en nybliven skogsägare att gå med i en förening? Jag tänker att man väl åtminstone hör sig för med andra inköpare vad dessa kan tänka sig att betala för en eventuell avverkning och jämför med "sin" förening? Min känsla är att man blir lite låst i en förening eftersom man då nästan måste fortsätta sälja dit för att dra nytta av föreningskapitalet och fortsatta utdelningar?

En söndagsfundering.
pyntan



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

jannee  
#740714 Finns inget som tvingar dig att leverera till "din" förening.
M.a.o. du binder inte upp dig men kan ändå åtnjuta de fördelar "din" förening kanske ge dig.
När Gudrun drabbade södra Sverige vart det en stor fördel att vara medlem just i Södra.
Är du en aktiv skogsägare kan du på så vis plocka "russinen" ur kakan.
Är du en trottarbonde som bor långt från fastigheten och sällan eller aldrig besöker den har du nog större nytta med att var med i en förening, ALLT har sina både för och nackdelar.
Med nackdelar menar jag att DU kanske blir så bekväm så att du struntar i att uppdatera dig om vilka erbjudanden andra aktörer kanske ge dig som då kan vara bättre än just "din" förenings.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Elis76  
#740722 För att förstå bakgrunden till dagens skogsägarrörelse, är det aldrig fel att vara påläst på hur det en gång började.

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/skogsbrukets-grunder/skogsbrukets-grunder/skogsagarforeningar/

https://skogshistoria.se/wp-content/uploads/2017/03/A%CC%8Arsskrift-2017.pdf

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Ldsaren  
#740748 Har varit och är med i Södra , tycker det har funkat bra blir ett bra förtroende med Sboet och inspektorn bra efterlikvider och bra utdelning på insatserna tex.
Nån gång har jag släppt ut en rotpost men kräver lite agerande från en själv.
Visst det är lite och sätta in sig i föreningen också med alla papper södra skickar ut.
Men visst man blir väl lite hemmablind mot andra bolag.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Andreas.J  
#740853 För egen del var det mycket av en trygghetsfråga. Blev med skog för två år sedan utan att ha någon erfarenhet av skogsägande sedan tidigare. Gick med i Norra i samband med överlåtelsen. De hjälpte till med allt och har fortsatt varit ett bra stöd. Tänker att jag allt eftersom bygger på mig kunskap och erfarenhet eftersom intresset är skyhögt, och i o m det så blir det lättare att överväga och värdera olika alternativ. Som nyfödd och oerfaren tycker jag också att deras utbildningsutbud, till bra priser för medlemmar, är fördelaktigt.

Visst finns det en "risk" att man blir lojal föreningen på bekostnad av att få ut några kronor extra genom affär med någon annan. Men det handlar också om vad man själv tycker är viktigt; är det att få ut högsta möjliga summa på sista raden efter en enskild avverkning, eller finns det andra värden som föreningen erbjuder? Eller ideologiskt; är det viktigt att vara sin egen helt och hållet, eller är den kooperativa tanken tilltalande? Men som det sades här i tråden tidigare så går det ju faktiskt att vara medlem och ändå ta självständiga beslut, så beslutet att gå med i en förening eller inte behöver inte vara ett val mellan svart eller vitt.

Läste en del trådar på forumet tidigare inför att vi skulle ta över skogen och flera gav rådet att låta förtroendet för virkesköpare och skogsinspektorer vara vägledande. Jag tror på detta råd. I kombination med att försöka vara påläst. Detta så att man kan ställa bra frågor, vid behov ifrågasätta och kunna ta egna beslut som känns bra för en själv utifrån vad man värdesätter i sitt skogsägande.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Kalager  
#740926 Ja, jeg tror det er viktig for alle skogeiere å være medlem av et skogeierlag. Efter som stadig nye samfundsinteresser vil ha noe å si over skogene er det viktig at skogeierene opptrer samlet. Det er dessuten mye veiledning å få i skogeierlaget.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mellberg  
#741491 För mig är det de nya skogsägarna som verkligen har nytta av en skogsägareförening. 👍 Att välja bort den möjligheten, måste man säga gränsar mot den yttersta okunnigheten.

För ett tryggt skogsägande, är valet enkelt. Din skogsägareförening kan hjälpa dig med skötsel av och ge goda råd om din skogsfastighet. :ymhug:

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#741502 Jag vill inte att räven vaktar min hönsgård.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

toker72  
#741503 De flesta uppköparna ger råd om hur skogen ska skötas och råden tror jag inte skiljer sig åt om det kommer från uppköpare från förening eller nått storbolag alla vill ha del av kakan så det är viktigt att tänka efter vem som tjänar mest på råden man får.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mellberg  
#741514
hlb skrev:Jag vill inte att räven vaktar min hönsgård.


Som medlem och leverantör till en skogsägareförening blir du även delägare i föreningen och garanteras en likabehandling och full betalning för varje leverans.

Släpper du in vargarna i hönshuset vet man inte om någon enda höna blir kvar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Könstmäster  
#741515 Jag gick med Mellanskog när jag övertog familjegården. Jag tycker det har varit intressant med lite gratiskurser som de anordnat via webben och rätt bra kontakt med min Skogsinspektor.

Men sen har jag inte tänkt sälja allt mitt virke via dom utan jag kollar runt lite vid avverkningar och tar den som känns bäst för stunden.
Men mycket av mitt egenhuggna har jag sålt via föreningen.

Sen tycker jag kostnaden att gå med i föreningen är väldigt överkonlig med tanke på det jag tycker jag fått ut med lite tips och kursinnehåll.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#741531 Jo, jag har ju faktiskt väldigt lång erfarenhet av skogsägarföreningar och har levererat mycket till dessa, men att bli fanatiker är inte smart. De måste hållas på halstret hela tiden. Jag hade varit mycket fattigare om jag levererat allt till skogsägarföreningen under mina år.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Reymond  
#741536 Nu vet jag inte hur länge du varit med hlb. Men har du varit med runt 20-30 år och hävt spärren på dina insatsavdrag när den möjligheten gavs, och sålt allt till Södra. Då tror jag inte du tjänat något nämnvärt på att sälja till privata om ens något.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#741537 Reymond tror att han vet, Jag vet!!!!! Vid en avverkning för något år sedan tjänade jag 70 000 på att inte sälja timret till föreningen. Hela avv ca 1000 mfub, Har varit med i över 40 år. Gäller att inte gå på propagandan från de som är fanatiker , men ändå ärligt räkna med alla tillägg och efterlikvider. Olika köpare är bra på olika saker. Alla är inte bra på allt.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#741538 Mitt råd till en nybliven skogsägare blir: Gå gärna med i skogsägarföreningen, men kolla med alternativa köpare hela tiden för olika sortiment och totalpris.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).