Motorsåg och handhållet

Kinadelar

75 inlägg 11790 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kinadelar

hva555  
#738822 Det finns ju en hel från Kina till dom vanligaste sågarna så dom kan väl vara värda att samla i en egen tråd. Man ju köpa här hemma eller direkt från Kina (eller där någonstans). I mitt fall handlar det om förgasare o cylinder+kolv till HQ 3xx. Bilderna visar en ersättningsförgasare till 346 NE. Den levereras med spärrar på H o L skruvarna precis som originalet. På andra bilden har jag klippt bort spärren på den vita L-nålen. Jag tänkte känna på vilken grundinställning det var och började skruva in den. Efter 20 varv utan att nå botten blir man ju lite fundersam. Första bilden visar skruvarna efter att jag rensat bort spärrarna. Det visade sig att det inte finns någon koppling mellan skruven och den vita o röda spärren. Om man skruvade direkt på skruven så stod den ca: 1 varv från botten. Med en liten instrumentmejsel , 1,5mm, går det att komma åt skruvarna genom ett hål i centrum av plastbitarna. Det verkar alltså som om spärrarna bara är en utseendefråga. Nu ska jag försöka komma vidare med min 346a. Finns det fler sådana här lurigheter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738825 Normalt sett sitter plastbitarna inte löst utan på splines så det inte går att justera hur som.
Det finns rätt mycket som kan vara annorlunda och rent av helt fel ibland.

Just förgasare har jag köpt o provat några med lite varierande fel.
Felmonterade, felaktiga membran, packningar, saknat delar, lös welshlugg...

Cylinder kit med fel kolv, trasiga gängor, fel portning på insug, utblås.
Saknat delar, fel delar...

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

DalslandsAnders  
#738831 Generellt så är jag positiv till billiga delar.
Det har räddat många sågar, som annars skulle hamna på skrothögen.
Just förgasare har jag haft ganska mycket problem med.
Kanske 50% som bara fungerar direkt.
Resten får man gå in igenom först, eller helt enkelt kasta!
Cylindrar däremot, har jag nästan aldrig problem med.
Den enda jag haft problem med är till 346.
Där är det sällan dom lyckas få till portarna på rätt ställen.
Sedan kan man ha åsikter om att handla från Kina.
Men har man en skuren såg, o har 3 val.
1. Skrota
2. Köpa en ny originalcylinder för kanske 3500:-
3. Köpa importerad cylinder för kanske 400:-

Då är valet enkelt för mig.
Men sedan så kanske man inte ska stoppa annat än originaldelar i en proffshuggares såg.
Även om jag gjort även det, med mycket gott resultat.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738834 Av det jag köpt som varit pirat gissar jag på runt 50% varit ok.
Av dessa har 20% har varit lika bra som orginal.
5% bättre än orginal.

Det jag lärt är att kolla och jämföra innan montering. Det lär man sig mycket på.
Gäller irginal delar med, de kan vara fel de med fast mer sällan.
Lärde mig av en 346 kolv att inte lita på delarna utan kolla, även orginal.

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

leifa.k  
#739096 Hade sådana plastbegränsningar på min Jonsered 2145 som jag köpte begagnad ca. år 2010. Den hade inte gått en timme ens, fortfarande en liten favorit hos mig. Märkte direkt att det behövdes en förgasarjustering, men det tog stopp vid justeringen och den gick alldeles för magert på fullvarv, den taktade inte alls. Tog resolut en sidavbitare och klippte bort dessa plastbegränsningar så jag kunde justera, sedan dess så har sågen gått bra. :) Jag menar lite att kan inte fabriken justera in sågen rätt innan de monterar på begränsningar liknande dessa plastbitar, så skall de inte pyssla med det.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739100 Det har nog inte med kompetens att göra.
Nog mer med emisioner och satta/önskade mätvärden.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#740128 Jag ska byta en kolvring på min senaste 550 och skaffade både en hq org en skogsverktyg. Bilden visar skogsverktyg närmast. Det man ser är att rörelseutrymmet för stiftet är större än på hq. Ringgapet på hq var ca 0,2mm medan skogsverktyg blev 0,1mm. Ytan på hq är tydligt blankare. Ska kolla stiftets diameter imorgon, kanske skiljer där. Cylindern var hq orginal i alla jämförelser. Nåt som låter bra eller dåligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Williamm  
#740130
hva555 skrev:Jag ska byta en kolvring på min senaste 550 och skaffade både en hq org en skogsverktyg. Bilden visar skogsverktyg närmast. Det man ser är att rörelseutrymmet för stiftet är större än på hq. Ringgapet på hq var ca 0,2mm medan skogsverktyg blev 0,1mm. Ytan på hq är tydligt blankare. Ska kolla stiftets diameter imorgon, kanske skiljer där. Cylindern var hq orginal i alla jämförelser. Nåt som låter bra eller dåligt?

Om ringen från skogsverktyg är från Carber är den en bättre än hva original.
Ring-gap på 0,1 är bättre än 0,2. Jag hade valt den från skogsverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740131 Vissa har en tendens att tappa späst och slits rätt fort.
Jag hade nog inte funderat så mycket på just skillnaden i gapet på en tiondels mm, då man ofta ser millimetrar och de går bra ändå.
Hellre funderat på kvalité och tålighet.
Caber har inte imponerat på mig vad jag sett hittills.

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740152
leifa.k skrev:Hade sådana plastbegränsningar på min Jonsered 2145 som jag köpte begagnad ca. år 2010. Den hade inte gått en timme ens, fortfarande en liten favorit hos mig. Märkte direkt att det behövdes en förgasarjustering, men det tog stopp vid justeringen och den gick alldeles för magert på fullvarv, den taktade inte alls. Tog resolut en sidavbitare och klippte bort dessa plastbegränsningar så jag kunde justera, sedan dess så har sågen gått bra. :) Jag menar lite att kan inte fabriken justera in sågen rätt innan de monterar på begränsningar liknande dessa plastbitar, så skall de inte pyssla med det.

Sågen ska gå som en påse nötter tills garantin gått ut. Tar du bort plastbitarna gäller inte garantin heller. Bara fördelar för tillverkaren. 😀

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

Ewol  
#740160
Mange skrev:Vissa har en tendens att tappa späst och slits rätt fort.
Jag hade nog inte funderat så mycket på just skillnaden i gapet på en tiondels mm, då man ofta ser millimetrar och de går bra ändå.
Hellre funderat på kvalité och tålighet.
Caber har inte imponerat på mig vad jag sett hittills.


Hur stort ringgap kör man på i en såg?
0,1mm hördes väldigt tight väl?

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740165 Allt rör sig och blir större o mindre efter temperatur, material, slitage tex.
Cylinder, kolv, ring expanderar olika efter olika temperatur så vissa toleranser måste finnas.
Temperatuer skiftar fort i luftkyld spolad tvåtakt. Motortemp kan skilja 150 grader på 10sek rätt lätt.
Just ring gap är kanske inte högst på min prioriterings lista. Jag ser hellre fokus är på material och hållbarhet än en tiondels gap på nåt som funkar.

Jag kollar måtten lite senare idag. Det finns beskrivet vad de ska ha och inte nånstans.

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

Ewol  
#740169
Mange skrev:Allt rör sig och blir större o mindre efter temperatur, material, slitage tex.
Cylinder, kolv, ring expanderar olika efter olika temperatur så vissa toleranser måste finnas.
Temperatuer skiftar fort i luftkyld spolad tvåtakt. Motortemp kan skilja 150 grader på 10sek rätt lätt.
Just ring gap är kanske inte högst på min prioriterings lista. Jag ser hellre fokus är på material och hållbarhet än en tiondels gap på nåt som funkar.

Jag kollar måtten lite senare idag. Det finns beskrivet vad de ska ha och inte nånstans.


För lite ringgap så har du en värmenypning eller i bästa fall en brusten kolvring som ett brev på posten, därför blev jag nyfiken vad man har för ringgap på en motorsåg.

På Crossarna hemma ligger det på 0,3-0,4mm om man håller det inom optimalt intervall (på 85cc och 125cc) och där har man en övre gräns på 0,8mm

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740180 Att hitta gap upp till en mm på sågar i normalt slitage är inte ovanligt.
Har de gått varma så slits de fortare och tappar spänst direkt.
För 340, 345, 351, 346, 353..

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

Ewol  
#740198 Finns inget nedre mått på ring-gapet? För som sagt, för lite gap så får du problem med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).