Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Ersättning och regler för fiber

23 inlägg 2031 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ersättning och regler för fiber

Grayscale  
#735992 Hej.

Jag letar efter information om de regler som gäller vid förläggning av fiber.
Anledningen är att Open Infra vill lägga ner fiber längs den väg som går tvärs över farsans mark och de kommer inte överens om vart den ska gå.

Jag saknar detaljerna, men så som jag förstod det på farsan så är det en specifik sträcka som de bråkar om. Just här är det kraftig slänt på bägge sidor (en uppåt med skog och berg, en nedåt med bara skog) och de påstår att de måste lägga fibern 7m utanför vägen/vägbanan iom att det är 70km/h (farsan snackade om 1m per 10km/h). Men iom slänten "vill/kan" de inte lägga sig 7m ut utan måste ännu längre bort. Problemet är då att de hamnar 30-40m ut i skogen vilket bokstavligt talat blir i den bäck som går där.

Jag är inte emot fiber, men personligen tycker jag att allt detta låter som skitsnack och sagt att farsan ska neka allt som inte är i omedelbar närhet av vägen. Jag vet inte hur lång sträckan är eller åldern på skogen som det handlar om, men de ska inte in bland träden och lägga ett skit!

Det hela låter väldigt lika denna tråden men med vissa skillnader i detaljerna: Gräva fiber i förstagallring

Så har ni tips på var jag hittar information om deras påstådda 7m eller vettig ersättning hade jag varit tacksam. Farsan har ju inga problem att ta beslut på egen hand, men jag vill inte att han ska släppa det för lätt. Det är trots allt hans gamla vänner och jaktlag som kommer ha nytta av fibern...



   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735995 Det är något med att Vägverket vill ha ersättning för fiber i vägkanten och de kan ta betalt.

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

alias  
#736000
Grayscale skrev:Hej.

Jag letar efter information om de regler som gäller vid förläggning av fiber.
Anledningen är att Open Infra vill lägga ner fiber längs den väg som går tvärs över farsans mark och de kommer inte överens om vart den ska gå.

Jag saknar detaljerna, men så som jag förstod det på farsan så är det en specifik sträcka som de bråkar om. Just här är det kraftig slänt på bägge sidor (en uppåt med skog och berg, en nedåt med bara skog) och de påstår att de måste lägga fibern 7m utanför vägen/vägbanan iom att det är 70km/h (farsan snackade om 1m per 10km/h). Men iom slänten "vill/kan" de inte lägga sig 7m ut utan måste ännu längre bort. Problemet är då att de hamnar 30-40m ut i skogen vilket bokstavligt talat blir i den bäck som går där.

Jag är inte emot fiber, men personligen tycker jag att allt detta låter som skitsnack och sagt att farsan ska neka allt som inte är i omedelbar närhet av vägen. Jag vet inte hur lång sträckan är eller åldern på skogen som det handlar om, men de ska inte in bland träden och lägga ett skit!

Det hela låter väldigt lika denna tråden men med vissa skillnader i detaljerna: Gräva fiber i förstagallring

Så har ni tips på var jag hittar information om deras påstådda 7m eller vettig ersättning hade jag varit tacksam. Farsan har ju inga problem att ta beslut på egen hand, men jag vill inte att han ska släppa det för lätt. Det är trots allt hans gamla vänner och jaktlag som kommer ha nytta av fibern...


Är det staten (Trafikverket) som är väghållare eller är det kommun eller enskild (vägsamfällighet)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

jannee  
#736002 På det allmänna vägnätet brukar man lägga ned fibern i bakslänt till en kostnad av uppåt 15 kr/löpmeter.
Det kommunala vägnätet läggs inte sällan fibern omedelbart utanför hårdbeläggningen.
Privat väg avgör väghållaren vad fibern läggs, vissa vill ha den i vägens mitt, minst risk för att den ska skadas i senare skede.
Vissa läger nämligen fibern väldigt ytligt, runt 40 cm ned, risk för att den skadas i samband med skogs eller jordbruksarbeten.
Finns absolut inget skäl till att lägga fibern långt in på skogs eller jordbruksmark.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning och regler för fiber

Ove Lindberg  
#736005 Angående ersättning vid fibergävning fick jag info från en människa som värderar Skogs och lantbruksfastigheter på uppdrag av finansinspektionen som följer.
Sveaskog och Svenska kyrkan fick 30kr metern vid nedläggning av fiber på deras mark.
Med vänliga hösthälsningar

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736009 Det är skillnad på folk och fä. En enskild ska bara ha fem kronor metern.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning och regler för fiber

Ove Lindberg  
#736028 Det behöver man inte godta om informerar det jag skrev till berörda fibergrävare. Då brukar dom krypa till korset och betala. Det har jag personlig erfarenhet av

Användarvisningsbild

Re: Ersättning och regler för fiber

Grayscale  
#736038 Det är Trafikverket som är väghållare enligt farsan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736041 Trafikverket kan vara skitjobbiga när det ska utföras arbete av annan i vägområdet.

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

alias  
#736043
Grayscale skrev:Det är Trafikverket som är väghållare enligt farsan.


Då tror jag att de 7 m som avses har att göra med säkerhetszonen på s.14 i Trafikverkets TDOK 2012:86.

Som jag tolkar det så behöver fibergrävarna ha TMA-bil eller annat tungt skydd om de är närmare asfaltskanten än 7 m och jobbar och sånt är inte gratis. Finns säkert de på forumet som har bättre detaljkunskaper i frågan.

Finns en del annat matnyttigt under "Ledningsärende väg" på Trafikverkets hemsida, bl.a. löpmeterpris på förläggning beroende på var i vägområdet ledningen placeras. Vill påstå att den kostnaden är försumbar i sammanhanget.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

JoTh  
#736059 Troligen har projektören av fiberprojektet missats att söka grävtillstånd hos Trafikverket i tid.
Trafikverket kan lätt ta ett halvår på sig att ge grävtillstånd, i bland längre, och rör oftast inte ett finger de första tre månaderna.
Kanske det är där skon klämmer.
Vet att det var väldigt viktigt att söka dessa tillstånd i ett tidigt skede för de som har förlagt fiber här runt i byarna.
Se även mer info som kanske kan ge svar till Er.
https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/tillstand/Ansok-om-ledningsarenden-inom-vagomradet/

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

Amatörhuggare 62  
#736078 Tma bil inte gratis.
Skulle ta ner, 2 bautagranar. Å två dylika aspar. Längs riksväg .
22.000 kr.

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

uffejohan  
#736092
Amatörhuggare 62 skrev:Tma bil inte gratis.
Skulle ta ner, 2 bautagranar. Å två dylika aspar. Längs riksväg .
22.000 kr.

Märkligt… jag hade två TMA-bilar förra året när jag tog ner ett antal barkborreträd längs länsvägen. Hävdade att de så småningom var en trafikfara och då kostade inte bilarna någonting, två bilar, två man, en hel dag….

Avatar Fallback

Re: Ersättning och regler för fiber

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736093 Hade en diskussion med Vägverket för några år sedan. Att jag skulle betala var inte fråga om. De skulle stänga av vägen men de var inte skyldiga att hjälpa till sa de. Ok sa jag antingen fäller jag över vägen och ni får stänga av en halv dag medan jag upparbetar. Eller också hjälper ni till med domkrafter och vi fäller allt från vägen på en halvtimme. De tänkte efter ett tag. Sen hjälpte de till.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning och regler för fiber

Grayscale  
#736152 Hej.

Nu har jag fått lite mer info av farsan. Aktuell sträcka finns bifogad som bild, ursprunget var långt mer till höger innan vägen korsas till den vänstra sidan. Hans mark är i mitten där det är vitt runt linjen och tot sträcka de ritat ut lite över 300m. Efter ett samtal med grävaren på plats så ville han dra fibern längre till höger i den nedre sektionen innan vägen korsas så det kommer gå rätt genom ett parti skog som är ca 25 år. Helst av allt vill han gå längs den skogsväg som syns nere till höger för att sedan vika av vid byggnaden som syns på bild och gå direkt till där den korsar vägen. Detta är för att undvika att dra genom den mosse och bäck som finns mellan båda vägarna, men det kommer berörd markägare INTE gå med på enligt farsan.

Jag har även bifogat avtalet. Är det någon som ser några kryphål eller nackdelar med detta?

För tillfället har de grävt en km nedåt i bild och farsan har tydligen redan godkänt att dra fibern i kanten av en åker (100m), för att sedan runda ett hus och ladugård (150m) och gena genom ett annat skogsparti (100-300m beroende på dragning) tillbaka till landsvägen. Som tur var så avverkades det partiet i våras. Troligen rundar de huset imorgon och de ska träffas på nytt på fredag för att se över vart man ska dra fibern.

Så hur ska man fortsätta och gå vidare med detta nu? Jag vill bara säga åt dem att det inte är farsans problem att de inte sökt tillstånd att gräva intill vägen, för nuvarande förslag är idiotiska. Fiber åt alla, men han ska inte lida för deras problem...

Tacksam för all hjälp!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).