Skogsröjning

Röjning gran 7-8m nybörjare

3 inlägg 3868 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning gran 7-8m nybörjare

Stefan 41  
#735770 Hallå, har en del röjning som behöver göras, stammarna är väl 10cm + i diameter och det blir en hel del som ligger kvar då det ej är röjt innan, hur tänka här, låta ligga kvar och stamkvista det mesta? Eller skaffa en flishugg ( remet rt-630 exempelvis) och köra upp på plats? Som det ligger nu så ser det ju väldigt stökigt ut
Mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning gran 7-8m nybörjare

jannee  
#735783 Finns egentligen alls ingen ekonomi i att över huvud taget ta hand om det röjda.
Du kan kvista upp och kanske säja en del som gärdsgårdsvirke, allt avgörs hur mycket tid du har över och vill lägga ned.
Bara det inte bli för många fub/ha är det bara bra för naturen (biologiska mångfalden) att de får ligga och förmultna.
Själv röjer jag ned alla enbitsträd något år innan gallring, de kostar nämligen mer att ta hand om än vad de ger i försäljningsintäckt.
Nu räknar inte alla allt i pengar utan värdesätter kanske mer det estetiska, m.a.o. upp till dig..

Användarvisningsbild

Re: Röjning gran 7-8m nybörjare

Sjögården  
#735796 Röj du på, det försvinner på några år och kvävegödslar skogen. Fäll bara så att du har gångstigar igenom.
När det har försvunnit är det dags att förstagallra.. 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).