Skogsnyheter

Man död efter fall från helikopter som körde timmer

4 inlägg 3024 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Man död efter fall från helikopter som körde timmer

Fredrik Reuter  
#735326 En tragisk arbetsplatsolycka inträffade igår utanför Timrå då en man på marken fastnade i en helikopters lyftanordning. Helikoptern arbetade med att lyfta ut timmer ur skogen till farbar väg och mannen ska ha fastnat i lyftanordningen och följt med upp i luften. När sedan lyftanordningen släppte så föll mannen handlöst till marken och dog av sina skador.

Fallet ska ha varit mellan 5 - 30 meter enligt SVT. Statens haverikommission är inkopplad tillsammans med miljöåklagare och de ska nu utreda hur olyckan kunnat ske.
Foto: Unsplash. Helikoptern på bilden har inget med olyckan att göra.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Man död efter fall från helikopter som körde timmer

axwell  
#735349 Han avled på på Sundsvalls sjukhus och var hemmahörande i Östersund.
Det hade börjat skymma, ingen annan förklaring till hur det kunde hända.

Det verkar bli en grundlig utredning med bla Haverikommisionen inblandad.

Avatar Fallback

Re: Man död efter fall från helikopter som körde timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735372 Trist med olyckor i skogen. :( Jag visste inte att transport av timmer ens förekom i Sverige? Någon som vet mer om hur det kom sig att man använde helikopter?

Avatar Fallback

Re: Man död efter fall från helikopter som körde timmer

axwell  
#735375
Mangan skrev:Trist med olyckor i skogen. :( Jag visste inte att transport av timmer ens förekom i Sverige? Någon som vet mer om hur det kom sig att man använde helikopter?


Man skulle anlägga en vandringsled i skogen mellan byarna Åsäng och Viksjö.

Det var på Länsstyrelsens uppdrag jobbet gjordes, både Skogsstyrelsen och Länsstyrelsen hade folk på plats när olyckan skedde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).