Verkstan

Slangpress

27 inlägg 18383 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slangpress

kingcab01  
#46231 Har funderingar på att skaffa en slangpress för eget bruk. Har kollat nya samt beg. Finnpower men priserna på nya o beg är ganska höga. Så jag undrar om någon har erfarenhet av Enskedes olika pressar vad gäller kvalitet samt service.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Slangpress

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46280 Mja,vi har en manuell från Hydraulprodukter(heter Swedol idag),har haft den sen -90 och inte haft nå bekymmer,förutom 1 tums så vissa innerdelar som är 45 lr 90 grader kräver en hel del utrymme,verkar va lite olika på nippeltillverkare,vissa ryms,andra inte.
1 och en kvart blir för mycket,men typ halvtum går nog enkelt. 8)
Pressar enbart för eget bruk
Senast redigerad av Simba lör 03 jan 2009, 07:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

Mickev  
#46310 Tyvärr kan jag inte svara nått på hur enskedes produkter är. Men vi har en finnpower på åkeriet som är väldans bra och lättanvänd. Vet att chefen köpte utrustningen från swedol och trots kostnaden har han säkert tjänat ihop det i dagens läge. Som företagskund kan du nog få hyffsad rabatt hos dom. Bara dedär att du blir oberoende av tex öppettider hos firmor då du behöver en slang kan ju bli en dyr utgift om en maskin måste stå en hel natt eller helg för att man inte kan få tag på en ny slang.

Har du en press med dålig precision så kan kopplingarna släppa från slangen när dom utsätts för högt tryck. Därmed såklart inte sagt att det inte finns andra bra pressar än finnpower. Kan bara säga att våran är väldans bra och swedols katalog har tabell för pressmått vilket är smidigt att ha liggandes vid pressen.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

kingcab01  
#50952 Fick nys om en hel slangverkstad modell mindre så jag la ett bud på allt och säljaren godtog budet. Nackdelen med detta är att jag har ett onödigt stort lager med kopplingar som jag säkert aldrig får användning för

   TS
Avatar Fallback

Re: Slangpress

Solo  
#50954 Ett gott råd från en som gjort "alla" köpmisstag på slangpressar.
Köp en som egentligen är för stor (och dyr!) istället för en som ganska säkert blir för liten.
Är nu inne på min tredje och har till slut blivit nöjd,en Finnpower som klarar det mesta

Användarvisningsbild

Re: Slangpress

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50969 Jag har den där lilla bärbara slangpressen från enskede. Har pressat allt från 1/4 - 1 tum och dom har då hållt i pressningen allihop. Den är bra att man kan ta med den till maskin om man bara behöver pressa ena änden om det sitter riktigt illa. Hade en större finnpower förut men tycker den lilla är mer exakt då det är analog tryckmätare på den

Avatar Fallback

Re: Slangpress

Mickev  
#51069 Visst kan det vara så att du får många kopplingar som du inte kommer att använda, men det är bra och ha. En dag dyker det upp nån slag som har nån udda koppling åsså råkar det ligga sådan på hyllan och vänta. Dessutom, du köpte ju allt till ett enhetspris, svårt att välja bort de man tror sig inte behöva ;)

Nu kommer du att se vilka kopplingar som går åt mest och kan därmed också köpa flest av dom när det är dags att fylla lagret.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580083 Funderade på att köpa en press till presskopplingar, sett några paket med slang kopplingar o press på blocket.
Är de nån idé eller är de bara problem att ha rätt grejer hemma?
De är främst 3/8, 1/2” som behövs o kanske 3/4”
Till saken hör att mina maskiner har 3 olika gängsystem , Bsp ,Jic o stålrörskopplingar så de är inte lätt med rätt grejen....

Avatar Fallback

Re: Slangpress

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580088 Köpte för några år sedan då jag tröttnade på att det är ju alltid helg eller stängt när man får slang haveri. Köpte en manuell på Hydroscand plockade ihop lite kopplingar och slang så man kan få ihop grejorna, men det blir en hel del kopplingar framförallt om man som du har flera olika system. Jag började med lite rörgängs delar sedan har det byggts på med lite annat när man har fått haveri på någon annan typ.

Så kolla med dom där du brukar handla slang vad dom kan erbjuda.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580103 Brukar handla pressade slangar på en lokal verkstad men kommer inte ihåg vilken dom tar sina grejer ifrån.
Är de olika hylsor o stolpar från olika fabrikat så de inte passar i samma pressbackar?

Nödreprationer har lösts med gängade koppling förnärvarande

Avatar Fallback

Re: Slangpress

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580107 Bekanta har rätt nyligen köpt en pneumatisk press från Enskede, jag var där och gjorde fem slangar till huggarvagnen och det fanns väl inget att anmärka på pressen.
En koppling som ingick i "kittet" hade dock väldigt snålt med gängor. Givetvis var jag i skogen när jag fick se detta....gängorna höll och produktiviteten kunde återupptagas #:-s

Avatar Fallback

Re: Slangpress

Avslutat-02  
#580108 Man är glad såna gånger att man har en slang extra, även om man ibland behöver ha en hylsa emellan, men det gör ju att maskinen går iallafall. Stillestånd kostar på både humör och pengar.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580122
vinterrojarn skrev:Man är glad såna gånger att man har en slang extra.


Men det liknar ju lite Murphys lag om man 1,5 mil hemifrån är förutseende och har en extra slang med sig. Men faller på att man inte kollat så det finns gängor i bägge ändar.
Nu visade sig även denna undermåliga gänga hålla men det kan ju vara ett tips att kolla så man verkligen har gängor med sig till skogs......och pressar man själv, kolla gärna innan pressning :wink:

Har själv aldrig ens tänkt tanken innan.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580125 De är väl lite som när man hittar en mutter utan gänga i paketet 😉

Avatar Fallback

Re: Slangpress

Avslutat-02  
#580131 Jag har alltid minst en av varje slag med mig om så bara är ca 50 meter i från gården...

Ska det jävlas så gör det det då......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).