Skogsnyheter

Värdet av förädlingen hos skogsindustrin sjunker

2 inlägg 1951 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värdet av förädlingen hos skogsindustrin sjunker

Fredrik Reuter  
#731369 Genom att hämta data från SCB, Skogsstyrelsens statistikdatabas och ett friskt bläddrande i gamla Skogsstatistisk årsbok så kan man se en trender från 45 år bakåt i tiden. Sett i reala värden och per avverkad kubikmeter så ser det inte så bra ut för svensk skogsindustri.

Det så kallade produktionsvärdet sjunker och har så gjort en längre tid. Mer information finns i en artikel på iSkogen: https://iskogen.se/skogsindustri/produk ... industrin/

Läs gärna så kan vi diskuterade vidare kring detta här i tråden.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Värdet av förädlingen hos skogsindustrin sjunker

Toban  
#731418 Intressant läsning, i vanlìg ordning.

En tanke som slår mig är om inte saker utom industrins händer har spelat in.
T ex Sovjets fall som öppnade upp världen för Rysslands och Baltikums oändliga virkestillgångar. Detta bör ha pressat ner värdet på svenskt virke och timmer.

Sen ska vi inte glömma att tryckpapper har minskat stadigt.
Vi har även sammanslagningen av Stora och finska Enso som resulterat i stora nedläggningar i Sverige för att rädda finsk produktion. Gestrike-Hammarby, Hylte och Norrsundet x 2 är några exempel.
Vi har även stora massabruk som kör på b la Eukalyptus som pressar massapriserna och att kartong gärna förädlas så nära slutanvändare som möjligt.

Så visst är det en tragisk utveckling från ett svenskt perspektiv. Tyvärr så är det inte mycket vi kunnat göra annorlunda. Men vi får hoppas att vi kan lära av historien så att vi inte halkar efter ännu mer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).