Bioenergi

Global energikris?

369 inlägg 47938 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Global energikris?

r93  
#730739 Jag vet inte vad ska posta detta annars.

Idag pratade jag med min släkting som är fabrikschef över Asien i ett ganska stort svenskt bolag.

Dom har fått stänga två fabriker i kina nu, för det finns ingen ström…

Kina köper tydligen kol nu av Australien, trots ”handelsstopp”

Igår på nyheterna så sa dom att England fick betala en fabrik som gör konstgödsel, för att fortsätta tillverkningen, blir Inge bra utan till våren.

Nu satt jag och läste om Indiens bekymmer, då plingade till i telefonen, länder i Europa betalar hushåll för att klara de höga energipriserna.

Är det bara jag som tycker detta är lite för läskigt? Det är oktober och varmt över Europa, vad händer vid en sträng vinter?

Hur ska eu kunna stoppa bioenergi? Och göra energin ännu dyrare??



   TS
Avatar Fallback

Re: Global energikris?

Amatörhuggare 62  
#730763 Kolet tar slut, i Indien.
Vilken dag som helst.
Så det är kris överallt.
Å i eftermiddag var strömmen uppe i 2,60 kw n. Å diesel över 19 kr.
Man börjar bli nervös.
Vart vi är,på väg.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

norrskog  
#730784 En ny skog i Sverige behövs och det snabbt . Andra arter av snabbväxande träd. Oljan pumpas upp som aldrig förr. Och oljekraftverk ser sin ljusa framtid igen. Medans vi får betala för att använda bilen och våra skogsmaskiner

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#730796 En global energikris som breder ut sig kommer att få stora konsekvenser inom stora områden. Här ett exempel från Storbritannien som delvis sägs bero på höga energipriser i kombination med brist på chaufförer. Känns ju inget vidare att behöva slänga mat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Q ... aska-mjolk

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Sjögården  
#730807 Och i Sverige skall vi pausa skogsbruket och sluta producera grön energi från skogen.
Tror världen är galen… 😉

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

skogshare  
#730809 Om vi rejält ökar både den globala skogsproduktionen och byggnationen med trä och träfiberskivor, som kan ersätta oerhört energikrävande material som järn/stål, cement/betong och aluminium, har vi kommit en bra bit på väg för att lösa den aktuella energi- och klimatkrisen.

Kan vi sedan effektivisera energianvändningen och eldistributionen och avstå från all onödig energikonsumtion och från att subventionera den elintensiva industrin (inkl. serverhallar) har vi kommit ytterligare en bra bit.

På det globala planet har EU/Sverige också stora möjligheter att effektivt bistå utvecklingsländerna och stora utsläppsländer som Indien och Indonesien, att optimalt tillvarata sina i många fall nästan oändliga potentialer för produktion av förnybar energi / grön vätgas.

Slutligen krävs, menar jag, överallt en betydligt snabbare utbyggnad av den förnybara energin med grön vätgas som reglerkraft. Det enda rimliga enda alternativet är annars utbyggd kärnkraft - 4G eller uppgradering av befintliga reaktorer - men det kommer att sannolikt att ta alltför lång tid att få på plats

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#730820 Jag säger bara prenumerera på Doomberg det är fortfarande gratis men med tanke på kvalitén så har jag svårt att tro att det kommer att fortsätta så.

https://doomberg.substack.com/p/opposit ... e/comments

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#730831
skogshare skrev:Om vi rejält ökar både den globala skogsproduktionen och byggnationen med trä och träfiberskivor, som kan ersätta oerhört energikrävande material som järn/stål, cement/betong och aluminium, har vi kommit en bra bit på väg för att lösa den aktuella energi- och klimatkrisen.

Kan vi sedan effektivisera energianvändningen och eldistributionen och avstå från all onödig energikonsumtion och från att subventionera den elintensiva industrin (inkl. serverhallar) har vi kommit ytterligare en bra bit.

På det globala planet har EU/Sverige också stora möjligheter att effektivt bistå utvecklingsländerna och stora utsläppsländer som Indien och Indonesien, att optimalt tillvarata sina i många fall nästan oändliga potentialer för produktion av förnybar energi / grön vätgas.

Slutligen krävs, menar jag, överallt en betydligt snabbare utbyggnad av den förnybara energin med grön vätgas som reglerkraft. Det enda rimliga enda alternativet är annars utbyggd kärnkraft - 4G eller uppgradering av befintliga reaktorer - men det kommer att sannolikt att ta alltför lång tid att få på plats


Angående vätgasen så kräver väl den väldigt mycket el?

Eller tänker du lagring?

Detta är en kombination av inflation och galen energipolitik i Europa, stänga ner fungerande reglerbar utsläppsfri kärnkraft och ersätta den med väderberoende energi är ju fullständigt galet, och detta ser vi konsekvenserna av nu, sen kan vi dividera hur mycket som helst vad vi ska göra åt det, problemet är att det skulle ha gjorts igår.

Nu eldar vi fossila bränslen som aldrig förr, i något land läste jag igår har man eldat igång ”nedlagda” kolkraftverk.

Klimatmötet i Glasgow blir intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

skogshare  
#730845
r93 skrev:
skogshare skrev:Om vi rejält ökar både den globala skogsproduktionen och byggnationen med trä och träfiberskivor, som kan ersätta oerhört energikrävande material som järn/stål, cement/betong och aluminium, har vi kommit en bra bit på väg för att lösa den aktuella energi- och klimatkrisen.

Kan vi sedan effektivisera energianvändningen och eldistributionen och avstå från all onödig energikonsumtion och från att subventionera den elintensiva industrin (inkl. serverhallar) har vi kommit ytterligare en bra bit.

På det globala planet har EU/Sverige också stora möjligheter att effektivt bistå utvecklingsländerna och stora utsläppsländer som Indien och Indonesien, att optimalt tillvarata sina i många fall nästan oändliga potentialer för produktion av förnybar energi / grön vätgas.

Slutligen krävs, menar jag, överallt en betydligt snabbare utbyggnad av den förnybara energin med grön vätgas som reglerkraft. Det enda rimliga enda alternativet är annars utbyggd kärnkraft - 4G eller uppgradering av befintliga reaktorer - men det kommer att sannolikt att ta alltför lång tid att få på plats


Angående vätgasen så kräver väl den väldigt mycket el?

Eller tänker du lagring?


Vätgasen är tänkt att produceras under dagar/perioder med överskott i energisystemet.

På våra breddgrader bör vätgasen i huvudsak användas för lagring som reglerkraft för de perioder när den förnybara energin inte räcker. Sedan är stora mängder grön vätgas redan intecknade för tillverkning av fossilfritt järn och stål, som då också blir garanterat koldioxidfritt.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#730847 Jag har inte fördjupat mig jättemycket i detta, men varför har det inte gjorts?

Är det för dyrt? Precis som med solpaneler på taket, köper du till lagring, så går det inte ihop.

Men om detta är det nya normala, då går det ihop!

Dock skulle ju elen bli gratis, men det är nog ett tag till innan det inträffar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Global Deenergikris?

norrskog  
#730850 Det har inte gjorts för att våra politiker inte har vetat vad de ska satsa på. Nån styr hela apparaten globalt. Nu står vi med våra oljekraftverk runt om i Europa och bara väntar på att olje produktionen ska öka än mer.
Omkring 70 procent av Tysklands energibehov täcks av import. Fortfarande utgörs över en tredjedel av den totala energikonsumtionen av olja, en fjärdedel av naturgas, 18 procent av kol, 14 procent av förnybara energikällor och drygt 6 procent av kärnkraft. Och för att tyskarna ska ha nån form av samvete har de beslutat att förnyelsebar energi från skogen inte är hållbart och därav vill de bevara så mycket skog som möjligt så de även i fortsättningen kan bränna olja nu när ryssarna håller inne på naturgas . Miljöpartiet är nu under 3 procent spärren tack å lov. Svensk skog som skulle kunna bli etanol har stoppats av Miljöpartiet som är de största miljöbovarna i vår historia. Att hindra den lilla människan att sköta sin skog. Kunna plantera vad han vill och tror på är absolut inte ok för Miljöpartiet. För att nån skalbagge ska skyddas. Men att avverka en 20 mil gånger 40 meter lång el gata är helt ok . När denna skulle kunnas gräva ner. Och vi svenskar står fortfarande med händerna i bycksfickorna och muttrar lite över att svensk snus kanske ska försvinna.

Användarvisningsbild

Re: Global Deenergikris?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730860
norrskog skrev: Miljöpartiet är nu under 3 procent spärren

Spärren till riksdagsvalet är på 4% https://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-r ... riksdagen/

Avatar Fallback

Re: Global Deenergikris?

tallen100  
#730870
th skrev:
norrskog skrev: Miljöpartiet är nu under 3 procent spärren

Spärren till riksdagsvalet är på 4% https://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-r ... riksdagen/

🥳🥳🥳👌😁

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

skogshare  
#730872
r93 skrev:Jag har inte fördjupat mig jättemycket i detta, men varför har det inte gjorts?

Är det för dyrt? Precis som med solpaneler på taket, köper du till lagring, så går det inte ihop.

Men om detta är det nya normala, då går det ihop!

Dock skulle ju elen bli gratis, men det är nog ett tag till innan det inträffar.


Två förklaringar är att produktionen av förnybar energi för bara för några år sedan inte var konkurrenskraftig vilken nu har förändrats radikalt och att det finns en allmän politisk "dumsnålhet" som gör att även lönsamma och nödvändiga investeringar skjuts på framtiden på grund av alltför stelbenta budgetregler. Stora delar av aktuella energi- och klimatsatsningar hade med tanke på de synnerligen låga räntorna, utan vidare och med en god samhällsvinst kunnat lånefinansieras i stor utsträckning.

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#730899 Problemet är att vatten och kärnkraft är de enda fosilfria kraftkällorna som levererar. Vindkraft har vi provat tidigare och fasat ut helt då den inte levererade tillförlitligt.

Är man rädd för kärnkraft så borde man vara livrädd för vätgas. I Tyskland har man provat att omvandla vätgasen till naturgas vilket är vettigt men verkningsgraden blir skrämmande låg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).