Skogsekonomi

Skogsägarföreningar som äger egen skogsindustri

16 inlägg 3585 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägarföreningar som äger egen skogsindustri

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727218
Mangan skrev:Pengarna tjänas som vanligt i vidareförädlingsledet (sågverk, massabruk, möbelindustri) inte i råvaruledet. Vi skogsägare som mest gillar att odla träd och hugger ner kommer få högre krav och mindre lönsamhet. Om vi inte ställer om till jaktturism, för att skjuta vilt är fortfarande tillåtet...

Om man är med i en skogsägarförening så är man ju redan delägare i sågverk och massabruk och om de befintliga föreningarna inte sköter sig så måste det ju gå att kunna påverka dem (en medlem en röst!), eller varför inte starta nya småskaliga föreningar



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727220 Jo så är det ju, och det är därför jag är delägare i sågverk och massabruk. Det är där pengarna tjänas, inte med motorsågen. Om du menar med "de sköter sig" att de skull ge mer vinst till råvaruproducenten och mindre till ägarna, så tror jag det blir svårt. Att starta en ny småskalig förening, är nog inte det lättaste, om den skall vidareförädla med framgång. Utan vidareförädling, så är man ändp bara i händerna på de andra som vidareförädlar.

Förhoppningsvis går det på sikt bättre än för lantbrukets kooperationr, men risken finns ju alltid.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

jannee  
#727226 Precis som Mangan gör växer kapitalet sakta men troligtvis säkert.
Annars finns det andra sätt att få sparkapitalet att växa.
Ta ut pengarna och köpa mer mark eller investera i andra företag, på så sätt inte lägga alla pengar i samma korg.
För länge sedan berättade en gammal sågverksägare att han först köpte skogen av skogsägaren, förtjänsten han senare gjorde på råvaran köpte han själv på sig andra skogsfastigheter.

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727230
Mangan skrev:Jo så är det ju, och det är därför jag är delägare i sågverk och massabruk. Det är där pengarna tjänas, inte med motorsågen. Om du menar med "de sköter sig" att de skull ge mer vinst till råvaruproducenten och mindre till ägarna, så tror jag det blir svårt.

Med att sköta sig menar jag att ge bra total vinst till ägarna (som ju ofta också är råvaruproducenter). Om då råvaran betalas lite sämre men förädlingen mer än väl kompenserar detta är det ju helt OK. Det ger kanske sämre villkor för de råvaruproducenter som inte är med i föreningen, men de får ju skylla sig själva om de inte vill vara med och därmed missa vinsterna i förädlingsledet.

Vida hävdar ju på sin hemsida https://www.vida.se/vida-skog/ att: "Genom ett nära samarbete mellan våra slutkunder, sågverk och inköpare skapas förutsättningar för bästa försäljningspris på världsmarknaden. Det skapar i sin tur en ökad betalningsförmåga gentemot skogsägaren som leverantör." Om de lyckas betala skogsägaren bättre än vad Södra betalar för råvaran plus återbäringen på förädlingen så känns det som att Södra har misslyckats.

Någon som har jämfört siffrorna för marknaden här nere i söder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

jannee  
#727263 Hur stor Södras efterlikvid blir varierar år från år.
I dag får man MINST mellan 100 till 150 kr mer/fub från Vida eller JGA för timmer = minst 20 % mer.
Kubbpriserna är jämförbara, med en bra efterlikvid kanske t.o.m. Södras pris är bättre.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727265 Mer än 10% efterlikvid skall man nog inte räkna med. Och för i år blir det nog inte mindre heller.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sörlänningen  
#727305
Mangan skrev:Mer än 10% efterlikvid skall man nog inte räkna med. Och för i år blir det nog inte mindre heller.


Efterlikviden för 2021 blir gissningsvis i spannet 10 till 12%. Den totala vinstdelningen blir ju stor för i år, men såna år brukar ju en större andel gå till insatsemission. Sen när vinsten är lägre går en större andel till efterlikvid.

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sjögården  
#727322
jannee skrev:Hur stor Södras efterlikvid blir varierar år från år.
I dag får man MINST mellan 100 till 150 kr mer/fub från Vida eller JGA för timmer = minst 20 % mer.
Kubbpriserna är jämförbara, med en bra efterlikvid kanske t.o.m. Södras pris är bättre.

Det är bara att konstatera att Södra har inte hängt med på timmerpriserna i sommar/höst.
Årsresultatet och efterlikviden kompenserar inte för skillnaden på timmerpriset.
Och insatsemissioner och insatsräntan hamnar inte hos dem som huggit mycket i år utan på många års leveranser.
Lite knepigt att hantera för de nya medlemmarna som huggit mycket i år.
Har stor förståelse för att man sålt till köpare med större betalningsvilja… 😉

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727336 Antagligen, men det finns inga siffror att jämföra så vitt jag vet på hur mycket som skiljer.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

jannee  
#727337 För en enveten skogsägare hjälper det inte vilka fakta eller priser som tas fram.
Varje skogsägare gör som han bäst själv finner.
Finns för honom alltid en godtagbar förklaring varför han gjort si och så (sålt till just denna uppköpare).
Nästan alla trogna Södramedlemmar hänvisar till hur det blev efter Gudrun och då visade det sig verkligen till vilken nytta det var att just vara en trogen Södramedlem.
Hade man också en stormförsäkring var det inga stora förluster denne gjorde jämfört med de som endast sålde till privata uppköpare.
I år har vissa bolag helt och hållet ratat borrvirke meden andra betalt "ganska" hyfsat.

Användarvisningsbild

Gilla läget2

generationsskifte  
#727342 Kikar man på södras vinstdelning och specifikt efterlikvid så kommer det nog inte röra sig om några särskilt höga tal som kommer betalas ut för 2021.

Men är det någon som har koll på varför det betalades ut 150% i insatsemission år 2000?

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sjögården  
#727346 Man gjorde en insatsemission 2000 på 150 % av insatskapitalet för att kompensera för de förtida insatser som medlemmarna betalade in vid räddningsaktionen i början av 1980 talet.
För egen del hade jag knappt inget insatskapital men hade huggit 5500 m3sk 1999 vid köpet av fastigheten.Lite efterlikvid blev det men det kändes inte helt bra då med Södramodellen..😉

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sörlänningen  
#727357
generationsskifte skrev:Kikar man på södras vinstdelning och specifikt efterlikvid så kommer det nog inte röra sig om några särskilt höga tal som kommer betalas ut för 2021.


Jag vet inte vad det här skall betyda, men jag ser ingen anledning till att det skulle bli lägre än 10% med tanke på att de har gjort god vinst. Med tanke på att de bara hade 10% 2018 när de hade haft väldigt stor vinst och istället gjorde en 60%-ig insatsemission kan man väl tänka sig att de ser det som ett tag för närvarande. Det beror ju hur nya VD:n ser på saken; om hon vill premiera gamla medlemmer mest, eller de som säljer virke mest. Men 10-12% i efterlikvid känns ganska säkert.

Avatar Fallback

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sörlänningen  
#727359
Sjögården skrev:Man gjorde en insatsemission 2000 på 150 % av insatskapitalet för att kompensera för de förtida insatser som medlemmarna betalade in vid räddningsaktionen i början av 1980 talet.
För egen del hade jag knappt inget insatskapital men hade huggit 5500 m3sk 1999 vid köpet av fastigheten.Lite efterlikvid blev det men det kändes inte helt bra då med Södramodellen..😉


Det är ju alltid ett dragspel med Södra. Gamla medlemmar med stora insatser vill ha mycket emission och utdelning, stora leverantörer vill ha efterlikvid. Just i år ligger jag bra till på båda.

Användarvisningsbild

Re: Gilla läget, kanske faktiskt utnyttja det?

Sjögården  
#727367 Det är just så.Det är lättare att tycka om Södramodellen i slutet av sin verksamma tid med mycket pengar på insatskontot och med mycket emitterade insatser.
Själv köpte jag ifatt av bägge sorterna för att inte sitta med svarte Petter flera gånger.
Jag kunde också valt att sälja virket till någon annan bara för att mitt virke inte skulle ge förädlingsvinster till de äldres kapitalavkastning.
Med åren har man hamnat i de äldres skara och då blir man allt mer glad i arbetsfria inkomster
Så räkna du med 10 % efterlikvid och mycket som insatsränta och insatsemission för 2021.. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).