Avverkning (slutavverkning)

vindfällen avverkning

9 inlägg 5387 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vindfällen avverkning

Sommar  
#719190 Har fått kontrakt att skriva under för avverkningsuppdrag efter vindfällen på grund av toppbrott (inte angripet av granbarkborrar än). Men det finns inte angivet kostnad, inte heller hur mycket som betalas för massaveden och talltimret. Bara priset på premier och antalet hektar som det gäller. Kan inte påminna mig att jag skrivit kontrakt på så lösa grunder, eller är det nya tider?

Gilla
Svara



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: vindfällen avverkning

Rohdin  
#719192 Låter som ett AU-kontrakt.

Pris/kostnader i separata bilagor.

Pris specifikat prislista eller rådande lista vid inmätning. För timmer/massa.

Kostnad annan lista

Användarvisningsbild

Re: vindfällen avverkning

Contårta  
#719205
Sommar skrev:Har fått kontrakt att skriva under för avverkningsuppdrag efter vindfällen på grund av toppbrott (inte angripet av granbarkborrar än). Men det finns inte angivet kostnad, inte heller hur mycket som betalas för massaveden och talltimret. Bara priset på premier och antalet hektar som det gäller. Kan inte påminna mig att jag skrivit kontrakt på så lösa grunder, eller är det nya tider?


Om du inte fått dina toppbrott upparbetade ännu så lär din kalkyl bli än mer bister…

Drivningskostnaderna för toppbrottskörning är ofta mycket högre än för gallring/ avverkning med samma medelstam. Det är dock svårt att veta på förhand vad kostnaden kommer att bli utan det är nästan uteslutande timkörning för entreprenörerna och löpande för skogsägaren.

Prislistan på virke hittar du kanske på företagets hemsida - annars får du be köparen om den. Eftersom det verkar vara ett ”självkostnadskontrakt” du fått så ökar din betalning om priserna går upp och åt andra hållet om det blir nedgång.

Avatar Fallback

Re: vindfällen avverkning

Umea  
#719227 Se till att alla kostnader och ersättningar som är väsentligt för dig står i kontraktet samt vilken prislista som ska gälla.

Lycka till !

Ha en fin fortsättning på sommaren !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: vindfällen avverkning

Contårta  
#719247
Umea skrev:Se till att alla kostnader och ersättningar som är väsentligt för dig står i kontraktet samt vilken prislista som ska gälla


Det är just det som är svårt på toppbrotts- och vindfälleshuggningar. Väldigt svårberäknat i förväg.

Avatar Fallback

Re: vindfällen avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719252 Kan bli hur dyrt som helst beroende på hur noga man städar.

Avatar Fallback

Re: vindfällen avverkning

Sommar  
#719254 Ja, skulle ha gjorts för flera veckor sedan, men väntar på maskiner som jobbar i närheten. Så flyttkostnad blir i alla fall lägre. Får jag se till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vindfällen avverkning

svampbob  
#756465 Jag tog skotaren och stor Stihlen till skogen idag för att ta hand om vindfällena. Det blev inte så många vindfällen innan jag kände att nu går jag hem och hämtar skördaren. Det fanns så mycket annat än vindfällen att ha hand om.

Avatar Fallback

Re: vindfällen avverkning

jannee  
#756467 Känner så väl igen företeelsen.
Trodde själv i min enfald att det inte var så många vindfälle = något jag SJÄLV reder upp på "några" dagar - MEN.
Fick ringa in en skördare och det slutade med över 200 fub med en blandad kompott av borrgranar, vindfälle och flera med allvarliga toppbrott.
När allt var utkört och anmält kom det en ny vindkörare och vid en hyggeskant vek sig ett trettiotal träd.
Aldrig får man vara nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).