Skogsnyheter

Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

7 inlägg 4949 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

Elis76  
#714470 Mars blev den bästa produktionsmånaden någonsin för den svenska sågverksindustrin, enligt statistik från skogs- och träbranschernas organisationer.

Man producerade 1,9 miljoner kubikmeter trävaror i mars och 1,7 miljoner kubikmeter i april.


https://www.svenskttra.se/om-oss/pressmeddelande/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

Torbjörn Johnsen  
#714489
Nu slår vi visserligen produktionsrekord i våra sågverk men för att på sikt kunna möta behoven kommer det att krävas ytterligare investeringar i produktionsanläggningarna. Idag hålls dessa tillbaka av en osäkerhet på den framtida tillgången på råvara från skogen. Det är olyckligt eftersom träindustrin sitter på många lösningar för grön omställning och hållbar konsumtion, säger Mathias Fridholm som är direktör på Svenskt Trä.


Om man gått i taket för hur mycket timmer som finns uthålligt tillgängligt från den svenska skogen så får man kanske titta på andra expansionslösningar än ökad volymproduktion av bulk? Varför inte ta chansen och klättra i näringskedjan genom mer förädlade byggprodukter? Och varför inte bygga anläggningar för att göra byggprodukter av massaved? OSB, LVL och annat.,.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

Mathias Fridholm  
#714549 Klok kommentar Torbjörn. Vi ser dock många exempel på sågverk som går längre fram i värdekedjan med exempelvis KL-trä fabriker eller målade ytterpaneler till bygghandeln. Man ska heller inte bortse ifrån att de sågade trävarorna i allt större utsträckning tas fram som specialanpassade kvaliteter för användning i specifik industri, exempelvis för möbler. Detta är möjligt genom de tekniksprång med röntgen av stockar och kamerasortering av de sågade trävarorna som utvecklats de senaste åren. Denna utveckling kommer att fortsätta! Det finns dock möjligheter att på sikt också öka de uthålliga avverkningsnivåerna. Exempelvis genom detta:https://www.skogsindustrierna.se/aktuellt/nyheter/2020/01/skogsindustrierna-valkomnar-atgarder-for-okad-skogstillvaxt/

Jag tycker att vi bör försöka utveckla både värde- och volymsspåret
Mathias

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

skogshare  
#714570
Torbjörn Johnsen skrev: Varför inte ta chansen och klättra i näringskedjan genom mer förädlade byggprodukter? Och varför inte bygga anläggningar för att göra byggprodukter av massaved? OSB, LVL och annat.,.


Både att klättra i näringskedjan och att göra byggprodukter tycker jag är utmärkta förslag, som var för sig är väl värda en ordentlig genomlysning.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

skogshare  
#714571 Rättelse. Min kommentar ovan ska vara :

Både att klättra i näringskedjan och att göra byggprodukter av massaved, tycker jag är utmärkta förslag, som var för sig är väl värda en ordentlig genomlysning.

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

r93  
#714579
Torbjörn Johnsen skrev:
Nu slår vi visserligen produktionsrekord i våra sågverk men för att på sikt kunna möta behoven kommer det att krävas ytterligare investeringar i produktionsanläggningarna. Idag hålls dessa tillbaka av en osäkerhet på den framtida tillgången på råvara från skogen. Det är olyckligt eftersom träindustrin sitter på många lösningar för grön omställning och hållbar konsumtion, säger Mathias Fridholm som är direktör på Svenskt Trä.


Om man gått i taket för hur mycket timmer som finns uthålligt tillgängligt från den svenska skogen så får man kanske titta på andra expansionslösningar än ökad volymproduktion av bulk? Varför inte ta chansen och klättra i näringskedjan genom mer förädlade byggprodukter? Och varför inte bygga anläggningar för att göra byggprodukter av massaved? OSB, LVL och annat.,.


Troligtvis för att det är dyrt och efterfrågan är osäker på sikt, det sågverken gör nu är att dom kramar ut allt var det går ur de sågade virket.

Pratade i veckan med en vän som är produktionsansvarig för alla bolagets fabriker i Kina, dom har lite med trä att göra.

Jag var tvungen att ringa honom angående situationen i världen, enligt honom så är anledningen att det är brist på precis allt att produktionen inte kommit ifatt efterfrågan efter nedstängningen, och det är brist på containrar, kina bygger så mycket dom kan men det räcker inte. När världen stängde av så malde kina ner oerhörda mängder containrar för att ha stålet till annat, och dom tar ganska mycket mindre plats.

Sjötransporten har blivit dyr som attan med.

Det är virkesbrist, men sågverken kan ju inte producera mer, och man bygger inte nya när man vet att detta är slut till hösten.

Det smäller i höst i usa, och när det smäller i usa så åker resten av världen med.

Väldigt kortfattat, vi pratade i över en timme men jag har försökt att sammanfatta det viktigaste.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk slog produktionsrekord i mars

skogshare  
#714616 Hur ser de prisutvecklingen, efterfrågan och utbudet ut i närtid och på längre sikt när det gäller lövtimmer - framför allt björk. Vilka dimensioner, kvalitéer och användningsområden kommer att vara de mest intressanta? 

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).