Trähantverk

Laga ”sten” framför kamin?

7 inlägg 3757 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laga ”sten” framför kamin?

Axl  
#714349 Kanske inte riktigt rätt forumdel men jag håller och byter golv i ett hus och råkade ha sönder plattan framför kaminen. Vet inte riktigt vad den är gjord av och hur man kan tänkas laga den?
Hur göra nytt hörn?




   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Laga ”sten” framför kamin?

svampbob  
#714354
Axl skrev:Kanske inte riktigt rätt forumdel men jag håller och byter golv i ett hus och råkade ha sönder plattan framför kaminen. Vet inte riktigt vad den är gjord av och hur man kan tänkas laga den?


Har du bara biten som är borta så är det bara att limma dit den med lämpligt lim. Är biten borta så har du inte en chans att laga den så att det ser bra ut.

Avatar Fallback

Re: Laga ”sten” framför kamin?

tallen100  
#714364 Svårt att se vad den är gjord av 🤔 , om biten som lossnat är borta, vore ett alternativ att kapa kapa av en bit till och göra motsvarande vid andra hörnet och lägga dit träbitar som nya hörn.

Men plattan är ju inte direkt snygg, 😉 så skulle nog hellre ta bort den och skaffat några typ kakelplattor som ser ut som sten och fogat, skulle nog göra sej bra med det fina golvet 🤓

Avatar Fallback

Re: Laga ”sten” framför kamin?

BM Buster  
#714380 Om jag inte ser fel så är det där en gjuten platta som man sedan slipar och får en blank yta. Har sådana golv på jobbet, fick ett golv lagat för ca 20 år sedan av en som höll på med sådana golv.

Avatar Fallback

Re: Laga ”sten” framför kamin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714448 Jag ersatte mina kakelplattor med en skiva svart skiffer. Blev mycket snyggt. Men inte så billigt...

Avatar Fallback

Re: Laga ”sten” framför kamin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714453
Axl skrev:Vet inte riktigt vad den är gjord av.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrazzo

Användarvisningsbild

Re: Laga ”sten” framför kamin?

Göt  
#714498 Ett tips som blir fint är att gå till plåtslagaren och få honom att göra en mässingsplåt (eller koppar) och lägga dit över stenen, blir väldigt fint mot ett trägolv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).