Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 54731 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Emil olofsson  
#713737 Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Bosse1  
#713738 Vill veta jag å 👍

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

isteskog  
#713739 Jag å..... för jag har två stycken som jag haft i många år utan att de skurit ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#713741
Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.

Berätta mer. Tjuvluft? Var?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#713751 Berätta! BERÄTTA! Berätta!BERÄTTA!!!

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Emil olofsson  
#713754 Stämmer, det är tjuvluft som är problemet.
Problemet ligger i cylinderfoten.
min åtgärd är att skruva bort cylinder, ta flytandepackning smeta varsamt på cylinderfotspackningen. Och om man tittar på packningen så är det väldigt tydligt att det är ett mörkare område på cylinderfotspackningen mot avgasport sidan.
Hade man kunnat justera förgasaren själv hade man lagt märke till problemet med sågen tidigare. Men förgasaren försöker ju kompensera lekaget. och när tomgång börjar bli dålig då är det oftast redan försent.
Vet att husqvana gick ut men att byta förgasare,
I tron om att det var den som gjorde att sågen magrade ur. Känner några som skickat in sågen till husqvarna och det hår gått ca allt ifrån 1månad till 1år sen skuret igen. Och dom har ingen aning om det här. Har själv renoverat 100tal 550 genom åren med med riktigt bra resultat pga denna åtgärd.

PS finns säkert en hel del stavfel från min sida men det får ni ta 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

DalslandsAnders  
#713755 Om jag har förstått det rätt, så är det i grund o botten en kombination av dålig värmeavledning, samt att det är lite spänn, från ljuddämparens 2 främre skruvar, som gör att det kan bli tjuvluft i främre delen av cylinderfoten.
Jag har löst det genom att borra upp dom främre hålen något, så det finns lite mer marginaler, så man kan skruva åt, utan att det blir någon typ av spänning.
Brukar även öppna dämparen något, för bättre flöde, vilket sänker temperaturen mer än man tror.
Givetvis ska flänsar på cylinder hållas rent (som man alltid ska göra)
Samt även ta upp hål i toppkåpan, som Husqvarna började göra på 550, from 2016
Har gjort dessa åtgärder åt flertal kunder, o det verkar vara en bra fix!

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

JoTh  
#713756 Har en 550 som just börjat visa tendens på dålig tomgång. Har inte hunnit riva av cylindern. Går det att bara byta kolv och cylinderfotspackning eller måste man alltid byta cylinder och kolv tillsammans? Vad brukar det kosta i material för en sådan reparation?

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Emil olofsson  
#713760 Ja det är nog läge och riva ner den sågen.
Har du tur räcker det med ny kolv.
Kommer inte i håg exakt, men ca 3000-3500 är väl ca pris renoverat och klart.
Kom på det där med att klistra packningen på mitt gamla jobb är väl ca 6år sen nu.
Min kollega trodde ju inte på min teori, och han fick tillbaka dom sågarna på reklamation som han hade gjort, tills han insåg att jag hade rätt 🤣 och nu har inte han heller några problem med dom. Tror ju mest att det är för dåligt med gods på främre delen av cylindern och för långt avstånd mellan bulthålen. Men du kan även ha rätt vad det gäller ljuddämpare givetvis.
😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

DalslandsAnders  
#713761 Fast tunt gods i cylindern tillsammans med lite spänn från dämparen, skapar ju detta problem.
Får man bort spänningen från dämparen, så blir inte det tunna godset så känsligt.
Använder för övrigt alltid lite packningsmassa, även om jag har packning också.
Lite hängslen o livrem...men känns bra, o det har aldrig felat.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#713767
Emil olofsson skrev:Stämmer, det är tjuvluft som är problemet.
Problemet ligger i cylinderfoten.
min åtgärd är att skruva bort cylinder, ta flytandepackning smeta varsamt på cylinderfotspackningen. Och om man tittar på packningen så är det väldigt tydligt att det är ett mörkare område på cylinderfotspackningen mot avgasport sidan.
Hade man kunnat justera förgasaren själv hade man lagt märke till problemet med sågen tidigare. Men förgasaren försöker ju kompensera lekaget. och när tomgång börjar bli dålig då är det oftast redan försent.
Vet att husqvana gick ut men att byta förgasare,
I tron om att det var den som gjorde att sågen magrade ur. Känner några som skickat in sågen till husqvarna och det hår gått ca allt ifrån 1månad till 1år sen skuret igen. Och dom har ingen aning om det här. Har själv renoverat 100tal 550 genom åren med med riktigt bra resultat pga denna åtgärd.

PS finns säkert en hel del stavfel från min sida men det får ni ta 😇

Tack!

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713853 Har rivit rätt några stycken limmade, limmat några så jag köper inte detta.
Bultar, förgasare, dåliga underleverantörer, fel bränsle, smörjning, kylbing, lager och tom monterings fel. Bara axplock av ursäkterna som genomsyrat modellerna genom X-torqs liv hittills.
Jag är övertygad om att det är motortypen i sig som är störst problem i detta inte ursäkterna.
Det är det enda som varit konstant genom modellerna förutom problemen.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Emil olofsson  
#713856 Ja! Är upp till var och en och tycka och tänka.
har själv hållt på med just 550 som lite av en specialitet sen dom lanserades. Och som sagt ingen reklamation på 6 år av att dom skurit igen. Men river man en 550 som man befarat skurit pga dålig komp. Så har det faktiskt varit ovalt sliten kolvring.

Men som sagt har bara skrivit vad min åtgärd är,
Och den har fungerat 😀 😉

Håller själv till i Östergötland, Finns sinnessjukt mycket mindre som stora skogsägare som pansionerade sin 346 för 550in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Emil olofsson  
#713857 Av dom vi limat som haft dåligt komp,
Har det varit sliten kolvring bara byta och åka igen .

Skrev visst lite slarvigt 🤣 🤭

   TS
Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

JoTh  
#713862 Tack för givande och intressant information över Era erfarenheter.
Kommer att riva sågen och kolla upp de olika bra tipsen som framkommit.
Så får vi se hur det står till, och vad som kan vara värt att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).