Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lisjö-spelet

6 inlägg 3497 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lisjö-spelet

ÅsaNisse  
#713561 Är det någon som har instruktioner till ett gammalt vajerspel av fabrikatet Lisjö från Sävsjö?
Jag försökte få till ett sådant igår som sitter på en MF 135-a och blir konfunderad då det regleras med en spak samtidigt som det ska kallas för att vara avsett för en man. Spakens funktion på detta spelet är att i viloläge är vajertrumman bromsad. Drar man lite försiktigt i spaken så släpper bromsen så man kan dra ut vajern och när man tar i lite mera på spaken så börjar vajern dra in. Jag kan inte hitta någon funktion där man kan frikoppla vajertrumman för att sedan själv dra ut vajern.
Hjälp önskas!!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lisjö-spelet

maltex  
#713566 Finns det inte en hake/spärr som går att släppa/koppla ur nere vid trumman spakmekanismen.Har ett lika men det går inte att spärra för dom delarna har gått sönder och försvunnit före min tid.

Avatar Fallback

Re: Lisjö-spelet

ÅsaNisse  
#713569 Jo, där sitter en spärr för som man kopplar ur när man ska lyfta en stock på kärran och hålla den kvar i luften medan man lägger den till rätta. Sen lägger man i spärrhaken igen så att man kan släppa ned stocken. Den spärren innebär att trumman får handbroms direkt när man slutar dra in.
Vad jag söker är en frikoppling för att kunna dra ut vajern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lisjö-spelet

maltex  
#713570 På vårat är det nån länk och fjäder som är borta,så inget spärrläge finns.Lär ha gått sönder på 70talet när de var i aktivdrift och använts så fortsättningsvis.

Avatar Fallback

Re: Lisjö-spelet

ÅsaNisse  
#713664
maltex skrev:På vårat är det nån länk och fjäder som är borta,så inget spärrläge finns.Lär ha gått sönder på 70talet när de var i aktivdrift och använts så fortsättningsvis.

Har denna länk skruvad på spaken eller längre in?
Har du spelet så att du kan ta en bild på spaken vid kåpan i bakkant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lisjö-spelet

maltex  
#713701 Kom nog ihåg lite fel och blandade ihop med en annan grej,men har kollat lite idag hur det ser ut.Funkar bromsen som den ska så sitter det en konisk koppling/lamell i vajertrumman kan vara den som inte frikopplar/ fastnat.Plocka isär axel och trumma och kolla att allt är ok och gör rent då kan du ju se över lagren samtidigt.Är det slut med det koniska belägget får du försöka hitta en broms/kopplings firma som kan valsa ett nytt vet inte vilka som gör sånt nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).