ATV och UTV i skogen

Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

28 inlägg 6558 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

The Forrester  
#710871 Hej

Undrar vad ni har för winschar till era ATVer.
Fungerar det att winscha timmer någorlunda om man skulle få det behovet?
Tips och tricks mottages tacksamt.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Mattsjo  
#710939 Hej
Jag har en leja vagnen proffs med wirekran med
Warn vinsch det fungerar bra men det går inte fort. 😀

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

The Forrester  
#710942 Hur många meter vajer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Mattsjo  
#710945 15 meter

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

The Forrester  
#710990 Letar efter en winsch som har ca 20m, och som man kan ta hem ett o annat träd med, med fjärrkontroll. Någon som vet vad man kan hitta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

halvproffs  
#710991
The Forrester skrev:Letar efter en winsch som har ca 20m, och som man kan ta hem ett o annat träd med, med fjärrkontroll. Någon som vet vad man kan hitta?


Om det är svårt att hitta en med 20m ta då och skaffa en extravajer på 5m eller mer.

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

The Forrester  
#710997 Men det var lite av det momentet jag tänkte
slippa 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

halvproffs  
#711046
The Forrester skrev:Men det var lite av det momentet jag tänkte
slippa 😉


Urvalet av vinschar verkar minska drastiskt om det ska va 20m.

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Ent  
#711297 Kör med Biltemas 15 m syntetlina https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039662
När det inte räcker skarvar jag med deras vinshband i lämplig längd, har flera olika https://www.biltema.se/bat/battrailers/ ... 2000022903. Har satt schackel i änden utan krok. Funkar smidigt men såklart lite omständligare än om man haft en hel lina. Men då hade ju den ändå blivit för kort...Man måste givetvis vara uppmärksam på när linan börjar vara upprullad... Helst ha en gummibuffert och nåt färgglatt vid kroken.

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#711632 Jag kör Kranman vagn med en Bronco 2500 har jag för mig den heter var lite kort lina på den så skarvade så den blev 25 meter men det var i mesta laget linan ville lätt lägga sig på sidan och trassla. Nu har jag monterat större gavlar på trumman och tagit bort rören som håller ihop vinchen mot en annan lösning så nu hoppas jag det funkar bättre gjorde klart det i morse så har bara provat lite och det verkade funka ok. Synd det inte finns färdiga vinchar med tex 25 meter lina och som har automatisk inkoppling när driften går i är lite tråkigt att behöva gå till vagnen för att lägga i driften sen man dragit ut linan eller finns det nån sån produkt ?

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Ent  
#711652 Nä precis, det borde inte vara raketforskning att konstrura nåt slags frihjul som man manuellt släpper så att man kan dra ut linan och som automatiskt låser när man vinschar in. Undrar varför inte ens dyrvinshar som Warn finns med sån funktionalitet? Mig veterligen alltså. Alternativt kunde man ha en tvåkanalig fjärrkontroll och vinshrelä. Den extra kanalen kunde styra en solenoid som låser eller frikopplar vinshmotorn.

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

The Forrester  
#711685 Ja här finns potential för utveckling helt klart. Förvånande dåligt utbud.

   TS
Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Ent  
#711688 Det finns förstås säkerhetsaspekter på detta också. Om frihjulet skulle släppa, eller att man trycker fel knapp på fjärren och frikopplar just när man lyfter upp en grov bit kunde det bli katastrof. Med tanke på skadeståndsnivåerna i USA är det kanske ingen som vågar släppa ut en sån produkt på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#711689 Ganska säker på att det står att vinchen får inte användas för lyft endast drag och går säkert lösa med att om den är belastad går inte frirullning i.

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

totte  
#711695 Det har funnits. Kolpevinschen på 70-talet hade nåt som kallades omvänt frihjul. Frikopplade när man drog i vajern. Kopplade in när motorn började dra. Radiostyrning en kanal för att dra in. Funkade sådär, kunde kärva rätt rejält, men det var troligen fråga om underhåll och justering.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).