Skogsvagn (Huggarvagnar)

Snabb rotator

5 inlägg 3034 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabb rotator

Bert1  
#710544 Har en Moheda med K35 kran med Scanreco styrning där jag har svårt och få till lagom fart på rotator.
Går och ändra en del på dosan men då går kranen så sakta när rotorn är lagom och tvärt om.
Är det till och sätta en strypning el där finns nåt annat knep?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Snabb rotator

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710556 Grundproblemet tycker jag egentligen är att slidet till rotatorn ger för mkt flöde om du inte får ner hastigheten med justeringarna i styrningen.
Annars är en borradapter allternativet och borra den 1mm för att se resultatet och sen ev öka 0,5 efter test.
Eller köpa större rotator som slukar mer olja 😉

Användarvisningsbild

Re: Snabb rotator

Fredi  
#710628 Det verkar tyvärr vara så att tillverkare inte satsar på att få passliga slider i ventilborden, de flesta kranar är för snabba i sväng och rotator om de inte är strypta. Slängs väl ofta dit ett standard ventilbord som inte är sektionsanpassat för de olika rörelserna. Är grym skillnad på hur mycket olja t.ex lyft och rotator behöver.

Användarvisningsbild

Re: Snabb rotator

Bert1  
#712369 Idag fick jag ett ryck å la en söm i ena nippeln så nu är det nog bara 1/3 så stort hål och nu vart det betydligt mer hanterbart

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabb rotator

ulfgustav  
#712383
Fredi skrev:Det verkar tyvärr vara så att tillverkare inte satsar på att få passliga slider i ventilborden, de flesta kranar är för snabba i sväng och rotator om de inte är strypta. Slängs väl ofta dit ett standard ventilbord som inte är sektionsanpassat för de olika rörelserna. Är grym skillnad på hur mycket olja t.ex lyft och rotator behöver.

Det är nog precis så som du antyder, trots att tillverkarna borde veta bättre, det finns ju ventiltillverkare som har mycket fina ventiler där man kan välja slider för varje funktion en del av det valet kan göras teoretiskt och kan räcka långt, men skall man optimera ja då bör det också ske praktisk utprovning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).