Skogsnyheter

Skogsstyrelsen tar fram nya avverkningsberäkningar

2 inlägg 2334 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen tar fram nya avverkningsberäkningar

Torbjörn Johnsen  
#709786 I veckan kom Skogsstyrelsen med några rapporter som ska utgöra grund för en ny s k Skoglig Avverkningsberäkning. Den förra gjordes 2015 och kallades SKA15 och den nya blir då följdaktligen SKA22. Avverkninsberäkningen ska simulera skogens tillväxt och möjliga avverkningsnivå t o m 2050 samtidigt som den även uppskattar hur industrins virkesbehov kommer att utvecklas över motsvarande tid.



Iskogen.se har gjort en grundlig analys av arbetet inför SKA22 och en sak står helt klar: Det svenska virket kommer inte att räcka för att täcka den svenska skogsindustrins behov. Är det dags att satsa investeringspengarna på mer och värdehöjande vidareförädling istället för att öka produktionen av massa och trävaror ännu mer?

Läs hela artikeln här och kommentera gärna vad du tror om det här på skogsforum.


Länk: https://iskogen.se/skogsindustri/virkes ... foradling/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen tar fram nya avverkningsberäkningar

träis  
#710116 Detta var ett bra repotage med intressanta fakta om tillväxt och motsvarande avverkningstakt. Men är det självklart att för mig som skogsägare att det är rätt att alltid öka förrådet av m3 sk/ha samt att alltid sträva mot mer volym skog i vårt land. Efter att i minst 100år flerdubblat volymen stående skog så kanske det kan vara rätt att avverka mer än tillväxten under en period. Förstår inte hur detta ska vara så tabu belagt i skogsbruket. jag roade mig att räkna på Götaland genom att titta riksskogstaxeringens material som ni bifogat för att se hur mycket skog som kan vara mogen för avverkning i Götaland. Tot finns det ca 5,014,000 ha produktiv skogsmark i Götaland. ca 36% är över 61. år. med ett medelförråd på ca 280m3 sk/ha. Detta blir ungefär 509,000,000 milj m3 sk eller 1,818,000 milj ha över 61 år. Om 80% av denna skog kan vara lämplig för föryngrings avverkning så blir det ca 407,000,000milj m3 sk eller ca 1,454,000 milj ha. Resterande 20% kan vara naturvård eller kombinerat skötsel/och andra intressen Den areal som föryngras/avverkas idag är ca 48,000 ha eller 16,4 milj m3/år om jag tolkat rikstaxens siffror rätt. Då tar det ungefär 32 år att avverka 80% av av skogen över 61 år i Götaland. Att jag räknar på arealen gör det enklast för då påverkar inte den volym som växer in. Volymen/ha har ökat under de senaste årtionderna i äldre skog men svårt att sia om det kommer att vara så framöver men med stor sannolikhet så kommer detta att fortsätta. Nästa ålders spann i Götaland är skog mellan 40-60 år och där är det 21% av arealen som finns i detta ålders spann. Med samma volym/ha här inom 20 år så kommer denna areal räcka ytter liggare ca 20 år . Jag har svårt att se, att det alltid är rätt att öka ålder och volym i sin skog utan att det kan finans andra värden som kommer in i bilden. Enligt mitt sätt att räkna så kommer vi kunna avverka på nuvarande nivå eller kanske mer inom de närmsta 50 åren utan att skogen kommer att ta slut som det påstås ibland . Det är såklart att återkommande skador kan ändra förhållandet men mycket av detta virket bör kunna användas i industrin och detta bidrar troligvis inte till lägre avverknings takt. Titta lite på riksskogtaxeringens uppgifter över Götaland för att se om man kan räkna som jag och kom med inspel då jag tyckte det är kul med ett annat sätt att se på skogen . Träis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).