Skotare

Värde Volvo BM SM 868

6 inlägg 5603 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värde Volvo BM SM 868

FastTony  
#708321 Jag har funnit en 868 i grannkommun som jag ev får köpa.
Maskinen ser ut att vara i bra skick och har winsch, kedjor och band.
Både kedjor och band är i riktigt bra skick, däck börjar bli torra och slitna.
Motorn är frisk och startar utan problem.
Gamla modellen med låg hytt, årsmodell -71 eller -72 kanske?

Vad är en sån här maskin värd idag?
Om det blir affär vill man inte betala överpris för att dom var bra för 40-50 år sedan



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Värde Volvo BM SM 868

AKKAMAAN  
#708325 Ju flera som är med och bjuder, typ auktion, desto närmare rätt marknadspris kommer man. Sen kan det ju dessutom finnas spekulanter som utöver ett bruksvärde anser att det finns ett samlarvärde. Har den inget bruksvärde alls så har den i alla fall ett skrotvärde.
Jag tror du måste själv analysera vilket värde maskinen har för dig baserat på eventuellt investeringsalternativ som t ex traktor och huggarvagn. Eller om du bara köper den för att "tillfälle ges" och den "kan vara bra att ha". En maskins värde ökar också om det finns både negagnade reservdelar och och alla tre handböckerna.

Så det är nog ganska svårt att ge dig ett "lagom rätt pris", men du får nog igen pengarna vid en senare försäljning om du betalar "75000kr"

Användarvisningsbild

Re: Värde Volvo BM SM 868

FastTony  
#708326 Den kommer att användas i skogen. Mest köra vedlass och vindfällen, men kan även bli timmer ibland.
Det jag saknar på min nuvarande Ford Teg är längre kran och drivning på vagn så man är lite begränsad idag.
Med 868an får man bättre räckvidd och framkomlighet och det är det som är värt att byta maskin för mig.
Som sagt vill jag inte betala överpris, men 75 som AKKAMAAN skrev låter rimligt för en maskin i bra skick.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde Volvo BM SM 868

FastTony  
#711490 Det blev affär och maskinen skall hämtas nästa helg. Återkommer med bilder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde Volvo BM SM 868

FastTony  
#712311 Nu har den hittat hem!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde Volvo BM SM 868

totte  
#712319 Härligt gammalt järn! 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).