Skogsekonomi

Deklarering ränta

3 inlägg 1827 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Deklarering ränta

Barrie  
#707455 Hej!
Skaffade en skogs-och lantbruksfastighet 2020. Fick ränteavdrag på lånen i min persondeklaration. Vi har som enda inkomst fått gårdsstöd för fastigheten för 2020. Jag har inte momsregistrerat mig än (tyvärr).

Skatteverket menar att 60%av ränteavdraget skall deklareras i NE-bilagan, varpå ränteavdraget minskar i min persondeklaration, varpå jag får högre restskatt med drygt 2000kr. Är detta korrekt?
Arbetar heltid som arbetstagare inom vården.

Finns det andra sätt att deklarera?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Deklarering ränta

alias  
#707457
Barrie skrev:Hej!
Skaffade en skogs-och lantbruksfastighet 2020. Fick ränteavdrag på lånen i min persondeklaration. Vi har som enda inkomst fått gårdsstöd för fastigheten för 2020. Jag har inte momsregistrerat mig än (tyvärr).

Skatteverket menar att 60%av ränteavdraget skall deklareras i NE-bilagan, varpå ränteavdraget minskar i min persondeklaration, varpå jag får högre restskatt med drygt 2000kr. Är detta korrekt?
Arbetar heltid som arbetstagare inom vården.

Finns det andra sätt att deklarera?


Det är inte helt ovanligt att man fördelar lånets andel på näringsdelen resp. privatdelen utifrån taxeringsvärdenas fördelning. Detta påverkar även fördelningen av tillgångar och skulder på N6-bilagsn, vilket påverkar möjligheten till att nyttja räntefördelning och expansionsfond.

Jag kan dock se situationer där detta inte är rimligt att tillämpa.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Deklarering ränta

Barrie  
#707472 Kan du förklara för en nybörjare vad du menar med "vilket påverkar möjligheten till att nyttja räntefördelning och expansionsfond.

Jag kan dock se situationer där detta inte är rimligt att tillämpa."

🙃

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).