Motorsåg och handhållet

Husqvaran 450 startar inte alls!

5 inlägg 1868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvaran 450 startar inte alls!

cola  
#707322 Har ett probem med en 3-4 år gammal Husqvarna 450 som inte är körd många timmar men vägra att starta, även med bränsle direkt i cylindern.

Den får luft, rensat luftfiltret (även testa starta utan filter)
Bränslefiltret är bytt (och nytt bränsle i hela tanken), kör samma blandning som 3 andra äldre Husqvarna motorsågar i samma eller större storlek jag också har och dem går utan problem på det bränslet.
Den har bra kompression när man drar (har dock ingen kompmätare så har inte testat exakt), tog bort ljuddämparen (rengjord den) och kolla på det man såg av både cylinder och kolven såg ut som nytt.
Tog bort och rensa förgasaren och justera om till grund inställning i fall det skulle ha blivit något fel där, men ingen skillnad.

Har dragit hur mycket som helst, men den låter som den skulle tända varje gång men aldrig att den skulle starta, bara ryker ur ljuddämparen, förstår inte vad felet är, har aldrig haft såna här problem med Husqvarna förut.


Vad kan felet vara?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvaran 450 startar inte alls!

totte  
#707327 Har du bytt tändstift? Annars, gör det först innan du felsöker vidare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvaran 450 startar inte alls!

cola  
#707342 Jo, glömde säga att det var det första jag gjorde, testade flera nya stift, kollade att det tände (vilket det gjorde). Skruva också ur stiftet efter att jag dragit ett bra tag och skruv in det i en annan motorsåg jag har som ska ha samma stift och efter två drag starta den sågen, så stiften är bra, troligtvis tändningen också då det gnistar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvaran 450 startar inte alls!

Jumper809  
#707350 Jag hade också gnista på den såg jag renoverat den senaste veckan men den betedde sig ungefär som din såg. Startade nästan men ändå inte.
När jag jämförde gnistan med mina andra sågar så verkade den klenare på nått sätt.. Fick tag på en annan spole idag och då startade sågen direkt så är nog skillnad på gnista och gnista.

Användarvisningsbild

Re: Husqvaran 450 startar inte alls!

totte  
#707377 Kolla att det är rätt avstånd mellan polerna till spolen och svänghjulet, 0,2 - 0,3 mm. Ett visitkort eller dubbelvikt skrivpapper funkar bra. Också att spolen jordar ordentligt, ingen korrosion där den är fastskruvad i godset.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).