ATV och UTV i skogen

Kellfri Gl34 atv huggarvagn

12 inlägg 3578 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Lars B.  
#706740 Hej fra Danmark.

Jeg har købt en brugt kellfri atv huggarvagn til atv. Jeg synes den er meget tung og har et stort kultryck og trykker tungt på kuglen, selvom vognen er tom og boogie er skubbet helt frem. Jeg er bange for at den ødelægger differentiale huset på atv fordi den er så tung. Jeg har en can am outlander 570 max dps. Er der nogen der har haft de samme problemer og har en god løsning?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

axwell  
#706806 Ja dom där kinavagnarna är ju tyngre än dom europeiska.

Jag hade en baltisk Vahva jussi/XYZ/Möregripen-ATV-vagn.

Kultrycket var 170 kg med gripen bakom boggien, hela vagnen vägde enl. uppgift 300-320 kg(olika bud).

Kellfrivagnen kan nog väga 600+ kg !

ATV-experterna kan nog tipsa om hur du styvar upp bakfjädringen på den där modellen.

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Ent  
#707075 Jag köpte två paket såna här, satte i bakfjädrarna. Den bottnar inte, men har ändå hygglig komfort när man kör utan vagn https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016402

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

mrlynx  
#707103 Jag kör också med en likadan Kellfri vagn efter min yamaha 450.
Men för att det ska fungera kör jag med helt stum fjädring bak genom att montera vinkeljärn utan på fjädrarna och skruvade i stötdämparfästena.

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Lars B.  
#707109 Tak for svarene allesammen. Vognen vejer 800 kg ifølge type pladen på vognen. Jeg er noget bekymret for at hvis man stiver støddæmpere af med dem fra biltema eller laver noget med jern på støddæmperne om kultrucket stadig er alt for stort da kuglen på atv kun sidder ganske spinkelt og er boltet fast på differentiale huset. Jeg er bange for at differentiale huset ikke kan holde til vægten. Den trykker ret hårdt og atv synker 20 cm eller mere og trykker næsten støddæmpere i bund.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Ent  
#707116 Jag har en 450 och jag funderade också på att draget är bultat i differentialen. Det har dock klarat sig bra hittills trots fulla lass. Vet inte vad min vagn väger men man får experimentera med att flytta boggin så att det blir lagom kultryck. Jag tror att det är snällare med gummikuddar som fjädrar lite grann jämfört med att det är helt stumt. Jag har en sån här http://www.anordic.se/atv-trailer-gottasavagnen.html
Senast redigerad av Ent mån 29 mar 2021, 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Lars B.  
#707127 Min ser sådan ud. Har ikke lige bedre billede lige nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Ent  
#707132
Lars B. skrev:Min ser sådan ud. Har ikke lige bedre billede lige nu.


OK, den är förstås mycket tyngre än min wire-kranvagn.
Men testa att flytta boggin och gummikuddar, det är nästan gratis. 👍

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Lars B.  
#707163 Jeg har prøvet boogie. Den er flyttet så langt frem den kan. Vognen egner sig nok bedre til en lille traktor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Nullan  
#789266
Lars B. skrev:Min ser sådan ud. Har ikke lige bedre billede lige nu.


Far åt helsike. De är inte vackra i ytan efter några år, Kellfri vagnarna.
Tack för bilder!

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

mrlynx  
#789619
1674412505_20221016_160544.jpg


Jag vill definitivt inte ha för lite kultryck när jag har lastat fullt för då väger vagnen med last mer än dubbelt eller kanske tre gånger vad min ATV väger. Det är livsfarligt att ha för lite tryck när man ska bromsa.
Min boggie är hyfsat utdragen för att kunna köra upp till 5m sågtimmer.

Avatar Fallback

Re: Kellfri Gl34 atv huggarvagn

Ent  
#789652
mrlynx skrev:
1674412505_20221016_160544.jpg


Jag vill definitivt inte ha för lite kultryck när jag har lastat fullt för då väger vagnen med last mer än dubbelt eller kanske tre gånger vad min ATV väger. Det är livsfarligt att ha för lite tryck när man ska bromsa.
Min boggie är hyfsat utdragen för att kunna köra upp till 5m sågtimmer.


Imponerande 👍 Får du nåt kultryck med så långa bitar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).