SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogshistoria

Husqvarna Industrimuseum

1 inlägg 8747 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna Industrimuseum  ARTIKEL

Pelle Skog  
#706382
1616663271_gammlogga_1620.jpg
Husqvarna är ju för oss skogsfolk mest kända för sina motorsågar och annan skogsutrustning. Men Husqvarna har gjort väldigt mycket annat.
Det började med vapen under en tid när Sverige låg i krig med stora delar av Europa. 1620 tillverkades den första bössan, då i Jönköping. Men 1689 byggdes den första fabriken där den nuvarande Husqvarna-fabriken ligger. Platsen valdes på grund av att det fanns vattenkraft där.
$matches[2]

Resten är så att säga historia. När det blev fred fick man hitta på något annat. Vapentillverkningen hade gjort Husqvarna till experter på finmekanik så nästa steg blev symaskiner vilket passade i produktionsapparaten man hade byggt upp.
$matches[2]

Därefter togs många produkter för den civila marknaden fram. Köksutrustning, cyklar, mopeder, motorcyklar, jaktvapen och mycket annat. Du kan läsa en längre artikel om Husqvarnas historia (på engelska) på syster-siten här: https://www.forestry.com/editorial/husqvarna-museum-ever-husky-hotdog/.
Jag besökte museet härom dagen, filmade och plåtade lite. Här är filmen:

och här är lite fler bilder:
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]




   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).