Motorsåg och handhållet

Från ingenjör till lantis

47 inlägg 7012 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706333 Äntligen har jag uppfyllt min stora dröm! För några veckor sedan flyttade jag in i 59kvm med en vedeldad köksspis, en kamin och en öppen spis. Så man kan väl konstatera att primära uppvärmningsmetoden är ved eldning. Drömmen är varken att bo litet eller mata kaffeved dagarna i enda utan istället att tillbringa tid i de 15ha skog som tillhör fastigheten.

Novis som jag är blir jag bara förvirrad när jag försöker ta ställning till vilken såg jag ska investera i. Jag behöver hjälp med att välja!

Budgeten är inte begränsad men jag vill inte köpa något som jag inte behöver. Jag har ingen utrustning för att bruka skogen idag så varje krona jag kan spara till förmån för annan utrustning än sågen är värdefull.

Jag önskar avgränsa tråden till att välja en Husqvarna. Gammalt eller nytt kvittar, jag vill hitta sågen som fyller mitt behov bäst. Jag vill hitta en såg, inte tre stycken som komplettera varandra. Andra sågen köper jag när jag köpt allt annat jag behöver.

Ska jag satsa på nytt eller begagnat? Vilka modeller genom åren är tillräckligt allround för att kunna ta hand om skogen och komplettera vedhanteringen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706334 Åk till din lokala handlare och förklara dina behov.
Här kommer du få många förslag. Det är som att diskutera Biltemas olja 🙂

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706337 Sällan någon rekommenderar Hva 545. Men lite snällare motorkaraktär än 550 och kanske hållbarare på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706343 Lokala handlaren har inte såmycket inne. Han ville kränga på mig en ny 445. Tydligen är det problem med leveranser nu från fabrik pga C-19...

545an kanske är något, vad menar du med ”snällare på vedbacken”? Hur och varför?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

halvproffs  
#706345 Som nybörjare, köp 2st sågar. Den ena behöver du när den andra sitter fastklämd. Händer även vana huggare. Köp nytt så är risken för krångel mindre och du har garantier.
Och det viktigaste; köp byxor med sågskydd dito kängor, varselblus, huggarhjälm mm.
Och sist av allt, fråga någon van skogsmänniska om råd och hjälp. Lycka till !

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

machonisti  
#706346
Wallsten skrev:Novis som jag är blir jag bara förvirrad när jag försöker ta ställning till vilken såg jag ska investera i. Jag behöver hjälp med att välja!

Det är även jag ännu, fast jag köpte första egna sågen 1992. Det som gör det svårare är att favoritsågarna inte tillverkas längre. Finns tyvärr bara två sätt: blunda och köp eller lyssna och bygg upp en förväntan. Det är inte säkert att råd och förväntan är förenliga.
Köpte en hva runt -98 och blev nöjd, köpte min andra ifjol och är missnöjd...

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706352 Husqvarna er vel heilt ok det men kvifor ikkje stihl?
Som det vart nevnt du må ha 2 stk sager. Kvifor ikkje ei 201 og ei 261 eller 550, 346. Blir jo nokre kroner då men du har jo litt skog og ta hand om og.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706354
Wallsten skrev:Lokala handlaren har inte såmycket inne. Han ville kränga på mig en ny 445. Tydligen är det problem med leveranser nu från fabrik pga C-19...

545an kanske är något, vad menar du med ”snällare på vedbacken”? Hur och varför?


550 är vass och rapp men har haft tendens till överhettning och skärning. 545 har lite lägre toppeffekt men mera vrid. Att stå på vedbacken och kapa grov ved är det värsta man kan utsätta en såg för.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706355
halvproffs skrev:Som nybörjare, köp 2st sågar. Den ena behöver du när den andra sitter fastklämd. Händer även vana huggare. Köp nytt så är risken för krångel mindre och du har garantier.
Och det viktigaste; köp byxor med sågskydd dito kängor, varselblus, huggarhjälm mm.
Och sist av allt, fråga någon van skogsmänniska om råd och hjälp. Lycka till !


Bra poäng med två sågar, men vill det sig riktigt illa så kan jag låna extra såg. Idag har jag lånat en 55a, känns lite seg. Skyddsutrustning är det första jag införskaffade👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706357
can skrev:Husqvarna er vel heilt ok det men kvifor ikkje stihl?
Som det vart nevnt du må ha 2 stk sager. Kvifor ikkje ei 201 og ei 261 eller 550, 346. Blir jo nokre kroner då men du har jo litt skog og ta hand om og.


För min del så är det viktigt att köpa svenskt om man kan. Kvalitetsmässigt så är jag övertygad om att Husqvarna är tillräckligt.

Jonsered absolut, ville bara avgränsa mig i tråden för det blir så himla många beteckningar att hålla reda på😅

   TS
Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Klasarn  
#706359 Jag brukar ha med mig ett extra svärd och en kedja så kan man skruva loss när man fastnar med sågen. Det är ju lite lättare än en hel såg.

Angående såg så tycker jag att det är bra att köpa det märke som den lokala handlaren har.
Och köp inte en för klen, det blir man snabbt trött på.

Husqvarna 550 xpg triobrake har jag och är väldigt nöjd med den. Funkar till det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706360 Jag hade köpt nåt lite större nytt 65-75cc + nån begagnad 50cc som 346/550 triobrake i bra skick o kännt mig för.
Prova lite sågar och fråga släktingar, grannar o dom runt dig vad de har o hur de upplever det.
Hur mycket ska du göra i skogen? Har du kunskapen redan eller vill lära? Såg kort?
Det du sågar ska ut från skogen med så där har du lite mer o fundera på.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

JohannesG  
#706363
Skogsola skrev:550 är vass och rapp men har haft tendens till överhettning och skärning...

Dessa problem ska vara lösta på Mark II

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

CJA  
#706374
Klasarn skrev:Jag brukar ha med mig ett extra svärd och en kedja så kan man skruva loss när man fastnar med sågen. Det är ju lite lättare än en hel såg.

Angående såg så tycker jag att det är bra att köpa det märke som den lokala handlaren har.
Och köp inte en för klen, det blir man snabbt trött på.

Husqvarna 550 xpg triobrake har jag och är väldigt nöjd med den. Funkar till det mesta.


Då börjar du väl med att demontera kopplingen på 550:n? Brukar det funka bra?

Jag tycker att när man sågat fast sig brukar det ofta vara brist på utrymme och alltför dålig ergonomi för att meka så mycket med sågen. (I enlighet med Murphys lag.)

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706377
JohannesG skrev:
Skogsola skrev:550 är vass och rapp men har haft tendens till överhettning och skärning...

Dessa problem ska vara lösta på Mark II


Ja det verkar som dom gjort endel med mark ii!

FÖRBÄTTRINGAR

För max kapacitet under svåra förhållanden har Husqvarna 550 XP® Mark II kylkapacitet förbättrats med 13% jämfört med den tidigare generationen 50cc motorsågar från Husqvarna. Detta möjliggörs genom tre viktiga punkter:

Ett optimerat luftflöde

Tillsats av fler kylflänsar i kritiska områden som bidrar till effektivare värmeavledning,

En isolerande värmesköld, speciellt utvecklad för de nya motorsågarna, vilket minimerar värmeläckage.

Levereras med Svärd X- force & kedja 13"* 1,3mm .325" SP33G

Detta hjälper till att hålla förgasaren sval och för att göra maskinen mer lättstartad under heta förhållanden. Dessutom håller en helt ny ljuddämpare temperaturen nere.
[/i]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).