Motorsåg och handhållet

Renovera Husqvarna 243sg

13 inlägg 1814 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera Husqvarna 243sg

Frewi  
#706013 Hej, mitt första inlägg här på forumet (har hängt här ett tag men nu var det dags att bli medlem).
Har kommit över en gammal Husqvarna 234sg i sämre skick som jag tänkte ge mig på att försöka få liv i.
Någon som har en åsikt om det är en bra såg som är värd att lägga energi på?
Finns det möjligen någon som har en sprängskiss liggande, skulle underlätta en hel del. (Första sågen jag har i bitar 😀 )
Tack på förhand
/Frewi



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Joakim S  
#706019
Frewi skrev:Hej, mitt första inlägg här på forumet (har hängt här ett tag men nu var det dags att bli medlem).
Har kommit över en gammal Husqvarna 234sg i sämre skick som jag tänkte ge mig på att försöka få liv i.
Någon som har en åsikt om det är en bra såg som är värd att lägga energi på?
Finns det möjligen någon som har en sprängskiss liggande, skulle underlätta en hel del. (Första sågen jag har i bitar 😀 )
Tack på förhand
/Frewi

Hej:). Välkommen:)

Jo, det tycker jag. En gammal proffssåg ju. Beror ju om det kommer att krävas mycket nya delar, och då kan det bli dyrt. Men börja skruva du, så ser du ju vad som krävs sen.

Edit: jag skrev "mycket nya delar". Får väl ändra mig där. Svårt att få tag i nya delar till de här. Blir begagnat mycket av det.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Frewi  
#706036 Tackar. Kommer att bli lättare att få ihop den nu 👍 .
Har varit och beställt nya bultar till cylindern och nya koplingsfjädrar. Nu ska jag bara få den någorlunda ren och lyckas få den ihopsatt så får vi se om den går

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Joakim S  
#706039
Frewi skrev:Tackar. Kommer att bli lättare att få ihop den nu 👍 .
Har varit och beställt nya bultar till cylindern och nya koplingsfjädrar. Nu ska jag bara få den någorlunda ren och lyckas få den ihopsatt så får vi se om den går

Hur mycket är den i bitar? Posta gärna bilder under uppbyggnaden. 😊

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Frewi  
#706047 Så här ser det ut nu.
Resten ligger på tvätt.
Har utan att överdriva tagit bort ett kilo med olja,fett, spån och annat bös. Motorn gick inte runt när jag fick den, var så packat runt svänghjulet att den inte gick att rubba.
Nu går den att dra runt och det känns som den har kompression.
Hur lyckas man gå lera i förgasaren??
/Frewi

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Joakim S  
#706053
Frewi skrev:Så här ser det ut nu.
Resten ligger på tvätt.
Har utan att överdriva tagit bort ett kilo med olja,fett, spån och annat bös. Motorn gick inte runt när jag fick den, var så packat runt svänghjulet att den inte gick att rubba.
Nu går den att dra runt och det känns som den har kompression.
Hur lyckas man gå lera i förgasaren??
/Frewi

Trevligt 👍😊.

Har du kollat hur cylinder och kolv ser ut?

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

totte  
#706055 Ja, är det lera i förgasaren så är det klart läge att ta av cylindern och se till att det är/blir ordentligt rent nere i vevhuset. Så ser du också om det är något som behöver bytas.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Frewi  
#706062 Cylindern ska av, måste bara hitta min 4mm insexa med t-handtag. Försökte med en vanlig men slinter, verkar sitta ganska hårt och jag är rädd att dra sönder huvudena, blir lite jobbigare då.
Varför hittar man aldrig det man behöver?
2,3,5,6,7 och 8mm insexorna ligger precis där de ska vara:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706115 Jula, Biltema och Swedol har 4mm här i alla fall fast inte i set alltid.
Ta de långa, de är bäst.
När kulan är sliten så kapar jag dem så drar de bättre när man lossar.

Packningar får du kolla noga. Se till att de är hela och limma dem med packning på burk om du återanvänder dem.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Frewi  
#706128 Tänkte försöka behålla packningen då nya inte verkar jätte lätt att få tag på.
Men om jag använder flytande packning är det bättre att köra både gamla packningen och flytande samtidigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

totte  
#706139 Insex med kula är väldigt användbart, men inte till att lossa det som sitter riktigt hårt, som cylinderskruvar ofta gör. Det blir rätt liten anliggningsyta för kulan i skruvhuvudet och det är lätt hänt att det slinter och beroende på kvalitet så blir antingen nyckeln eller skruven skadad. En annan viktig sak med insex är att rensa ur sexkantsgropen ordentligt först så nyckeln bottnar ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Williamm  
#706141
Frewi skrev:Tänkte försöka behålla packningen då nya inte verkar jätte lätt att få tag på.
Men om jag använder flytande packning är det bättre att köra både gamla packningen och flytande samtidigt?

Jag skulle tro det, flytande packning och den gamla packningen.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 243sg

Frewi  
#706146 Har nu införskaffat insex utan kula och flytande packning. Ikväll ska cylindern av.
/Frewi

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).