Skogsekonomi

Förfalloår / Beskattningsår

5 inlägg 2311 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förfalloår / Beskattningsår

Woodstock  
#703941 Inkomster från ett skogsbruk kan finnas på ett skogskonto i 10 år innan det måsta tas ut och beskattas.

Är lite osäker innebörden förfallo- respektive beskattnings-år.

Ska inkomsten redovisas i deklarationen samma år eller året därpå som det satts in på skogslikvidskontot?

Som jag ser det borde väl året som pengarna sätts in på skogslikvidskontot räknas som inkomstår och då ska den inkomsten redovisas året därpå.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Förfalloår / Beskattningsår

Vedproducent  
#703943
Woodstock skrev:Inkomster från ett skogsbruk kan finnas på ett skogskonto i 10 år innan det måsta tas ut och beskattas.

Är lite osäker innebörden förfallo- respektive beskattnings-år.

Ska inkomsten redovisas i deklarationen samma år eller året därpå som det satts in på skogslikvidskontot?

Som jag ser det borde väl året som pengarna sätts in på skogslikvidskontot räknas som inkomstår och då ska den inkomsten redovisas året därpå.

Våren 2020 hade jag en intäkt på en summa som gick in på kontot. Där händer ingen beskattning med automatik. Inför årets deklaration med beskattningsår 2020 kommer lämpligt resultat att räknas fram. Resten sätts sen in på skogskonto där det kan stå i 10 år och jämna ut resultaten med.

Avatar Fallback

Re: Förfalloår / Beskattningsår

Woodstock  
#710001 Vad jag menar är att när man haft pengarna inne på ett Skogskonto i 10 år och summan måste tas ut, då för banken över pengarna från Skogskontot till ett Skogslikvidkonto.

Det jag är osäker på är det som står i informationen från banken angående avslut av skogskonto.

Det står:
"I och med överföringen så räknas Skogskontot som avslutat och uttaget belopp skall deklareras som inkomst av näringsverksamhet för beskattningsåret 2021"

Menas det att pengarna på Skogslikvidkontot räknas som inkomst för år 2020 och att pengarna ska redovisas i årets deklaration 2021 eller ska dom redovisas nästa år 2022???

Pengarna kom ju in på Skogslikvidkontor den 4/1-2021 och då ser jag det som att det är en inkomst som kommer in på mitt konto i år 2021 och att denna inkomsten ska deklareras nästa år 2022.

Varför kan dom inte skriva på vanlig svenska så man förstår? 🤬

   TS
Avatar Fallback

Re: Förfalloår / Beska ochttningsår

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710003 Din tolkning är rimligtvis korrekt.

Avatar Fallback

Re: Förfalloår / Beskattningsår

Sörlänningen  
#710011 Beskattningsåret 2021 innefattar inkomster under det året. Dem deklarerar du för 2022. Så det är exakt som du säger. Det finns en del detaljer runt skogskonton jag tycker är lite svåra att förstå, men just det här är jag bergsäker på. Om skogskontot upphör 2021 och då omvandlas till ett Skogslikvidkonto så är det inkomster i år, som du skall deklarera för 2022. Däremot skall du ju egentligen betala skatten för de inkomsterna detta år, alltså 2021. Så vad SV vill att du skall göra är att skicka in en blankett om högre inkomster än väntat (om summan leder till mer än 30 000 i extra skatt) och betala den innan du deklarerar för 2021. Jag brukar knappa in en sådan justering i december, då får man betala extra skatt i januari eller februari. Jag har också testat att strunta i att uppdatera dem, men då får man betala lite onödig ränta. Och så får man arga brev och samtal från SV. Personligen avskyr jag arga mejl från SV. Men det kan ju vara olika.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).