Motorsåg och handhållet

Varning för oseriös säljare i Värnamo

10 inlägg 3867 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varning för oseriös säljare i Värnamo

Lindahl  
#703682 Jag vill lägga upp en varning här för oseriös motor/röjsågsförsäljare i Värnamo så fler slipper gå på samma nit som jag själv.

Personen har köpt en Husqvarna 560 XPG av Husqvarna Center. Den var skrotad men han har lagat upp denna och säljer den som fungerande. Sättet han renoverat den på är mycket bristfälligt. Nållager var rasat och en nål saknades, drivhjulet till oljepumpen var rasat och även kopplingstrumman glappade enormt på axeln. Han har även missat att sätta på korrekt vibrationsdämpare men även motorblockshalvorna har olika färg. Enligt min definition är den inte fullt fungerande.

Denna tänkte jag använt när jag tog motorsågskörkort men det gick ju inte så bra. Det fina med denna kurs var att det var deltagare från både Husqvarna center och Husqvarna själva så det var väldigt lätt att hitta felen. Hade jag köpt den efter kursen så hade det givetvis varit lättare att hitta dessa brister själv.

Han erbjöd sig att stå för kopplingstrumman men det andra detaljerna var bara Husqvarna center som försökte lura på mig för att tjäna pengar enligt honom. Den skulle vara nyservad men vid närmare kontroll är bränslefiltret svart och tändstiftet gulnat. Luftfiltret var rent men begagnat. Jag avstod från att lägga 2 timmars bilresa på att få den halvt fixat och löste det via Husqvarna center istället.

Ni kan ju även titta lite noga på bilden på 550 XPG. Om annonsen tas bort så är den märkt med "Oskar Sydved".
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... m/94292698

Det ska finnas en till i Värnamo som arbetar på samma sätt men han väljer jag att inte välja vid namn då jag inte råkat ut för problem själv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

DalslandsAnders  
#703693 Ja, jag vet inte vad det är i Värnamo..
Har haft kontakt med flera som köpt sågar av en säljare i Värnamo.
O dom har fått bristfälliga sågar, till o med sågar där det bytts klistermärken, så man ska tro att det är en större modell än vad det är, inte förrän man sett skylten med serienummer o modellnummer, så har dom blivit varse.
Har även haft kontakt med sådana som varit nöjda, måste påpekas.
Men gemensamt är att alla verkar ha otroligt gott om sågar att sälja i Värnamo.
Bara att kolla Tradera, Blocket, Marketplace osv.

Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703697 Det är vi som köper som bestämmer.
Vi ska se till o veta tillräckligt om sågen atg inte betala mer än vi tycker det är värt.
Det är inget fel i att begära mer info, bilder etc.
Ska man betala nåt är det viktigt att veta vad man får för pengarna. Beg såg är ofta inte felfria och ska ha pris efter skick.

Är man osäker eller onte så erfaren kanske det finns bättre sätt att köpa sågar.

Jag ger inte mer än det är värt i delar för mig.
Visst finns många spm betalar mer och jag kanske inte hänger med i högre budgivningar men blir sällan besviken.

Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

Lindahl  
#704170
Mange skrev:Ska man betala nåt är det viktigt att veta vad man får för pengarna. Beg såg är ofta inte felfria och ska ha pris efter skick.
Är man osäker eller onte så erfaren kanske det finns bättre sätt att köpa sågar.

Den delen är ju inte lätt för mig som köpte sågen några dagar innan sågkörkort. Jag hade väl lite hopp om människan om man säger att den fungerar men det ger jag upp nu och tar som en läropeng. Det hade varit billigare att köpa begagnad på firma i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704177 Jag ser direkt 2 varningssignaler i den annonsen.
Säljes av ”maskin” är nr 1
Och ett telefonnr som inte är sökbart...

Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

Lindahl  
#704204
gnisten83 skrev:Och ett telefonnr som inte är sökbart...

Mitt rätta nummer är inte heller sökbart. Raderade det från söktjänster efter alla försäljare som ringer. Inget konstigt tycker jag. Maskin kanske man såhär i efterhand kunde tänka till på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704205 Jag blir misstänksam mot folk som driver företag med den typen av nr men kanske bara jag som är konservativ 😉

Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

Lindahl  
#704208 Den är såld av honom som privatperson men han har företag som reparerar sågar. Låter ju faktiskt lite avigt nu i efterhand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

Nyborg  
#704209
Lindahl skrev:Den är såld av honom som privatperson men han har företag som reparerar sågar. Låter ju faktiskt lite avigt nu i efterhand.

Undrar hur han redovisar det....

Användarvisningsbild

Re: Varning för oseriös säljare i Värnamo

Lindahl  
#704212 Det är hans huvudvärk 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).