Öppna kategorin

Jaktarrende

8 inlägg 3395 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktarrende

Magnus i skogen  
#701340 Hej!
Funderar på det här med jaktarrende. Det finns en hel del prisuppgifter per hektar men innebär det att man ger ensamrätt till jakten på området? Om jag har 100 hektar skog i Östergötland och vill fortsätta jaga själv, hur påverkar det prisbilden om jag tänker mig att dela jakträtten? Påverkas arrendepriset av hur många personer som tillåts jaga i området?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende

nilsszzon  
#701346 du kan själv skriva in hur du vill ha det i nyttjandeavtalet.
har sett ett par marker där de vill arrendera ut jakten och där står det att markägaren vill delta 5 ggr per säsong t.ex. på hemnet eller blocket

jag arrenderar själv ut jakten på ett par av mina fastigheter samt att jag jagar där själv när jag vill ( älgen har jag tillsammans i området denne får inte de andra jägarna vara med på)

östergötland är väl precis som skåne ganska vilttätt så du kan säkert få en bra slant för jakten, bästa och absolut viktigaste är ju att vara överrens.

jag arrenderar ut min jakt med ett handslag och det löper ett jaktår i stöten. ( 145ha )
prisbilden förändras såklart om du både vill ha kakan kvar och äta den.. men i regel är det bättre med lite mindre arrendepeng och skötsamma jägare är min erfarenhet ( eller färre antal jägare på marken )

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende

Magnus i skogen  
#701356 Tack för svar, håller med dig om att det är bättre att hålla det enkelt. Om jag ändå skulle arrendera ut ensamrätten till ett jaktlag så måste jag alltså reglera i avtalet hur många som får jakträtt på området och hur stort jakttrycket ska/får vara, annars bestämmer arrendetagaren detta själv under avtalstiden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende

nilsszzon  
#701359 jag tror inte du kan reglera så hårt för då kommer din mark vara helt oattraktiv. det jag menar är att du kanske får 5 intressenter och varav en är 25 pers som betalar bra och vill damma ner mkt vilt. sen har du en intressent som betalar skäligt men som vill hålla det tillsammans med "brorsan och sin kusin" och hellre långsiktigt än trycka av i varje ögonblick.

många jägare vill ha avtal på 5 år och längre men det är mitt råd att skippa om man själv är lite intresserad av jakt.

om du helt lämnar över jakten till ett lag eller jaktledare så avgör ju denne hur jakten bedrivs men du kan ju "känna" på personen hur den tänker med jakten och även hur de ställer sig till ett år i taget med att om det sköts snyggt och prydligt så är det i ditt intresse att låta de fortsätta med sin hobby.

nu är det ju rätt vanligt att man skriver in att markägaren får ta in hjälp vid vildsvinsskador om inte jaktlaget ställer upp och skyddar gröda men då är man inne på lite djupare detaljer.

jag har hört på jaktradio när laget som har jakten på min mark skjutit på vilt och där ngn frågat jaktledaren om de kan köra in och hämta med fyrhjuling efter såten och fått svar från jaktledaren att det är relativt nyplanterat och syns dåligt i snö och att de helt enkelt får använda sina muskler för att inte skada plantorna , det uppskattas såklart från min sida

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701362 Om du hyr ut till ett jaktlag får du säkert vara med dom om du betalar din andel. Är det 10 som jagar, då blir det inte stor kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende

Magnus i skogen  
#701363 Tack, det är ju ett sätt att åtminstone säkra en viss nivå på viltvården

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende

Magnus i skogen  
#701364 Tack igen, Jag inser konflikten mellan prisbild och reglering. Viltvården känns ju viktig att garantera så det kan ju vara riskfyllt att börja med en längre avtalstid även om det skulle ge högre årsintäkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende

nilsszzon  
#701368 så lite så , sen om du är intresserad av jakt och har 100ha själv så är du ju onekligen intressant för andra jaktlag att ta med som medlem på deras marker med så att säga.

100ha går kanske att jaga på 1-2ggr i månaden max ,medans om du slår följe med ett lag som har lite mark sedan tidigare kan du helt plötsligt få jakt varje helg gratis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).