Skogsnyheter

Marknaden stryper pappersmaskinerna

5 inlägg 2327 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Marknaden stryper pappersmaskinerna

Torbjörn Johnsen  
#701192 Det har skrivits mycket om elpriser och tillgång på el i landet. Både här på Skosgforum och annorstädes. På många ställen har Holmens utspel om nedstängning av två pappersmaskiner används i debatten. I vår nya nyhetssajt iskogen.se har vi grävt lite djupare i hur förutsättningarna egentligen ser ut för att producera tryck- och tidningspapper och hur stor del av den problematik som finns kan egentligen tillskrivas skenande elpriser.

De svenska bruken har varit mycket konkurrenskraftiga tack vare de låga elpriserna men om inte efterfrågan och betalningsviljan finns för produkten så hjälper det inte. Notera att SCAs beslut om att lägga ner alla pappersmaskiner i Ortviken fattades 2020 med rekordlåga elpriser.


Läs hela artikeln här:
https://iskogen.se/skogsindustri/tidnin ... -elpriset/

Känner ni igen beskrivningen eller tror ni att produktionen av tidningspapper överelever om vi fixar lite mer kärnkraft?
Elproduktion och elpriser har diskuterats livligt denna kalla vinter. Men hur mycket beror pappersindustrins problem egentligen på höga elpriser? Bild: Matthew Henry, Unsplash




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Marknaden stryper pappersmaskinerna

Bax  
#701197 Det finns ju vissa industrier som får betalt för att minska eller stänga ner vid såna här händelser, för att frigöra effekt (och energi).
Man kan undra om Holmen är med där.
Jag tror efterfrågan rent allmänt minskat såpass att det spelar ingen roll vad elpriset är för att producera, det är nog det SCA insett när de tog beslutet att ändra inriktning på Ortviken.

Användarvisningsbild

Re: Marknaden stryper pappersmaskinerna

skogshare  
#701201 Med tanke på att människor världen runt nu kan läsa tidningen billigare på nätet, där de också kan vara digitalt delaktiga och samtidigt göra klimatet en tjänst genom ett effektivare resursutnyttjande, är det ju helt naturligt att efterfrågan på ffa tidningspapper börjar närma sig vägs ände. Det senare inte minst med avseende på den energikrävande råvaran - TMP-massa.

Användarvisningsbild

Re: Marknaden stryper pappersmaskinerna

skogshare  
#701204
skogshare skrev:Med tanke på att människor världen runt nu kan läsa tidningen billigare på nätet, där de också kan vara digitalt delaktiga och samtidigt göra klimatet en tjänst genom ett effektivare resursutnyttjande, är det ju helt naturligt att efterfrågan på ffa tidningspapper börjar närma sig vägs ände. Det senare inte minst med avseende på den energikrävande råvaran - TMP-massa.


eller blir dagens tidningspapper på allvar morgondagens isoleringsmaterial ?

Användarvisningsbild

Re: Marknaden stryper pappersmaskinerna

Älgfoderodlare  
#701239
skogshare skrev:
skogshare skrev:Med tanke på att människor världen runt nu kan läsa tidningen billigare på nätet, där de också kan vara digitalt delaktiga och samtidigt göra klimatet en tjänst genom ett effektivare resursutnyttjande, är det ju helt naturligt att efterfrågan på ffa tidningspapper börjar närma sig vägs ände. Det senare inte minst med avseende på den energikrävande råvaran - TMP-massa.


eller blir dagens tidningspapper på allvar morgondagens isoleringsmaterial ?


Hur o vad som är grundmaterialet i ISOCELL's isoleringsprodukter i Älvdalen, vet jag inte, men hur som så finns ju redan tekniken där ! Hur de kan jämföras i ett cykliskt biobaserat hänseende med andra företag som producerar isoleringsmaterial, vet jag inte. Men tanken o utvecklingsindeen är väl nog så bra !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).